Jump to content
Annons

varför låter min sidechain illa=(?


kim87

Recommended Posts

Hej alla glada! Har precis lärt mig "hyffsat" hur man sidechainar i logic. Har läst igenom en del trådar om detta redan men jag har inte riktigt hittat hur jag ska göra=/ Jag har en ultrabeat kagge som jag vill sidechaina mot en bas från es-synthen, men jag får inte till det där riktiga "svänget". Ska kännas sådär "house"-svängigt, dvs att basen nästan ska låta som att den fadar upp efter varje baskagge-slag.

Av nån anledning får jag inte till det=/ har lagt en kompressor på basen som jag sedan har valt "sidechain" i högra hörnet och valt bus 4, som är länkad (bussad) till baskaggen och där har jag vridit på den bussen nästan fullt upp. Har testat lite olika release/attack inställningar på kompressorn, men ändå får jag inte det "pumpet" jag vill ha=( nån som har några tips? vore grymt kul om nån kunde förklara:)/k

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det bästa vore nog om du kunde lägga upp ett klipp så man får höra (exempelvis på speedyshare.com). Det blir så mycket lättare att ge tips då 🙂

EDIT: Det kan inte vara så att du missat att dra ner Treshold då? Se till att Auto-Gain är avslagen också...

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

om du kör logic 8 så kan du ju testa de olika "kompressortyperna" också.....det är ganska markant skillnad hur de jobbar nämligen....platinum/VCA/.....minns inte alla olika, men som sagt, de jobbar väldigt olika!

sen....threshold....samt ratio........har du FÖR snabb attack/release på VCA, samt VÄLDIGT hög ratio så kan det låta ganska fucked up....lite distat typ....

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.speedyshare.com/709565950.html

där ligger ett smakprov, har som sagt aldrig nånsin sysslat med elektronisk musik förut. första gången jag försökt sidechaina, ge gärna tips på både sidechain-knep (i logic 8 dårå) samt andra tänkbara basljud kanske? har logic studio-pluggarna. ha d fint:)

basljudet jag använde nu var från es2 synthen och heter monster sine.

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

om du kör logic 8 så kan du ju testa de olika "kompressortyperna" också.....det är ganska markant skillnad hur de jobbar nämligen....platinum/VCA/.....minns inte alla olika, men som sagt, de jobbar väldigt olika!

sen....threshold....samt ratio........har du FÖR snabb attack/release på VCA, samt VÄLDIGT hög ratio så kan det låta ganska fucked up....lite distat typ....

jag har den inställd på opto, ja det låter rätt fucked up (tror jag?) har inte så mkt elektronisk musik att jämföra med heller=/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur pass länge klingar din bastrumma ut? för att sidechainen ska låta bra måste kicken ha "rätt" längd.

har du en kick som klingar ut i 3st 16-delar så kommer ju allt du sidechainar "komma tillbaka" på den sista 16delen per beat. och då låter det kanske inte så snyggt. Te.x "Call On Me" har ju en oerhört kort kick, ca en 16-del lång, och då blir det att du hör de övriga 16delar av de sidechainade instrumenten.

pröva klippa ner kicken till en 8del för jämt pump. de flesta kickar har ju subfrekvenser som klingar ut längre och det låter som det är en sådan du använt.

Ett tips är att ta typ en 808-kick på ett separat spår som ENDAST agerar sidechain-signal. Som inte har någon output i mixern alltså. Den kicken ställer du sedan in längden på så att pumpet blir rätt. 808an är bra för den är så jämn. Testa lägga den på nästan en hel 8-del med lite, lite release bara för att det ska pumpa jämt...

har du ett separat sidechain-signal-spår (som inte hörs) så kan din RIKTIGA kick klinga ut lägre utan att du behöver korta ner subfrekvenserna. Och genom att göra så kan du även få sidechaineffekten i breaken där kicken inte spelar:)

Svårt att hitta kickar som både är korta och djupa i bas. Har länge velat trycka ihop baskaggar med nån timestretcher för att få ner dem i längd men inte pallat ännu.

Säg till om du inte hänger med, blir lätt rörigt när man skriver här medans man jobbar...!

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur pass länge klingar din bastrumma ut? för att sidechainen ska låta bra måste kicken ha "rätt" längd.

har du en kick som klingar ut i 3st 16-delar så kommer ju allt du sidechainar "komma tillbaka" på den sista 16delen per beat. och då låter det kanske inte så snyggt. Te.x "Call On Me" har ju en oerhört kort kick, ca en 16-del lång, och då blir det att du hör de övriga 16delar av de sidechainade instrumenten.

pröva klippa ner kicken till en 8del för jämt pump. de flesta kickar har ju subfrekvenser som klingar ut längre och det låter som det är en sådan du använt.

Ett tips är att ta typ en 808-kick på ett separat spår som ENDAST agerar sidechain-signal. Som inte har någon output i mixern alltså. Den kicken ställer du sedan in längden på så att pumpet blir rätt. 808an är bra för den är så jämn. Testa lägga den på nästan en hel 8-del med lite, lite release bara för att det ska pumpa jämt...

har du ett separat sidechain-signal-spår (som inte hörs) så kan din RIKTIGA kick klinga ut lägre utan att du behöver korta ner subfrekvenserna. Och genom att göra så kan du även få sidechaineffekten i breaken där kicken inte spelar:)

Svårt att hitta kickar som både är korta och djupa i bas. Har länge velat trycka ihop baskaggar med nån timestretcher för att få ner dem i längd men inte pallat ännu.

Säg till om du inte hänger med, blir lätt rörigt när man skriver här medans man jobbar...!

tack som bara den för svaret=) ska kolla upp det! har bara tagit nån kagge från ultrabeatsynthen som jag tyckte lät ok. ska kolla om jag hittar någon sån liknande 808-kick! tack för alla tips, kul med så snabb respons. speciellt eftersom jag är helt ny med elektronisk musik!

p.s det där med "separat" sidechain-signal-spår förstår jag inte riktigt. just nu ligger ju sidechainen bara som en buss på kaggen, vilket e lite jobbigt för volymen på kaggen går inte att styra över typ=/

Link to comment
Dela på andra sajter

låter väl inte illa det där inte.

Kanske autmoatisera volymen och ett lågpassfilter på detta.

Kan bli snyggt som fan!

tack som fan:) får se vad andra tycker, jag vet inte riktigt vad som är dåligt/bra än, men det känns som att jag vill ha fetare pump.

har inte nån koll på hur man automatiserar midi i logic=/ shit vad jag e ny på logic och elektroniskt:) haha kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.speedyshare.com/709565950.html

där ligger ett smakprov, har som sagt aldrig nånsin sysslat med elektronisk musik förut. första gången jag försökt sidechaina, ge gärna tips på både sidechain-knep (i logic 8 dårå) samt andra tänkbara basljud kanske? har logic studio-pluggarna. ha d fint:)

basljudet jag använde nu var från es2 synthen och heter monster sine.

Jag tyckte inte att sidechainen lät så illa. Jag får för mig att det inte är kompressor-inställningarna som är boven i dramat, utan ljudvalet. Den där basen är väldigt mullrig och saknar mycket mellanregister. Dessutom verkar det vara någon slags phaser på som gör att ljudet låter ganska diffust (flyger runt i ljudbilden) istället för att vara in-your-face som man brukar vilja ha house-basar. Prova att bläddra lite bland basljuden medan sidechainen är påslagen, så kanske du hittar nåt annat som funkar bättre. Du kan också prova att slå av phasern i synthen, öka cutoff-värdet och skära bort en del bas med en EQ om du vill behålla det ljudet du har nu. Blir det för tunt så kan man alltid dubba med ett annat basljud som tar hand om subbasen...

Nu blev det mycket på en gång...

Hur som helst så är det många grejer som spelar roll när man ska få till ett bra housepump. Feta trummor, instrument som spelar tajt och inte krockar med varandra rytm- eller frekvensmässigt, lagom mycket och passande reverb/delay o.s.v. Lyssna, öva, lyssna, öva är det som gäller 🙂

Lycka till!

EDIT: förtydligande

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.speedyshare.com/709565950.html

där ligger ett smakprov, har som sagt aldrig nånsin sysslat med elektronisk musik förut. första gången jag försökt sidechaina, ge gärna tips på både sidechain-knep (i logic 8 dårå) samt andra tänkbara basljud kanske? har logic studio-pluggarna. ha d fint:)

basljudet jag använde nu var från es2 synthen och heter monster sine.

Jag tyckte inte att sidechainen lät så illa. Jag får för mig att det inte är kompressor-inställningarna som är boven i dramat, utan ljudvalet. Den där basen är väldigt mullrig och saknar mycket mellanregister. Dessutom verkar det vara någon slags phaser på som gör att ljudet låter ganska diffust (flyger runt i ljudbilden) istället för att vara in-your-face som man brukar vilja ha house-basar. Prova att bläddra lite bland basljuden medan sidechainen är påslagen, så kanske du hittar nåt annat som funkar bättre. Du kan också prova att slå av phasern i synthen, öka cutoff-värdet och skära bort en del bas med en EQ om du vill behålla det ljudet du har nu. Blir det för tunt så kan man alltid dubba med ett annat basljud som tar hand om subbasen...

Nu blev det mycket på en gång...

Hur som helst så är det många grejer som spelar roll när man ska få till ett bra housepump. Feta trummor, instrument som spelar tajt och inte krockar med varandra rytm- eller frekvensmässigt, lagom mycket och passande reverb/delay o.s.v. Lyssna, öva, lyssna, öva är det som gäller 🙂

Lycka till!

EDIT: förtydligande

absolut, det ligger en phaser på. tycker inte heller basljudet e så bra=/ har scrollat runt bland alla logic 8 basljud (till o med garageband) men tycker typ ingen låter bra=/ ska fortsätta jaga ljud! tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

ofta upplever jag att det beror mer på valet av kick och bas än just kompressorinställningar. Kör med en kompressor med låg (eller obefintlig) attack och låg release om det handlar om pads och grejer.. är det mer rytmiska saker eller percussiva basgångar så ha lite mer attack. sen treshold och ratio får man exprimentera med. ibland funkar det med jättelåg treshhold och samtidigt låg ratio så den jobbar med hela signalen fast bara lite grann. eller hög treshhold men samtidigt hög ratio så den sönderpumpar bara liten del av ljudet.

vill man sen nörda sig (och det vill man) så är det jävligt fräckt att dela upp basen i lågt register och högt register. (kanske är det redab så lätt som att du har två basyntar, en med bas och en med mer mellanregister och diskant). Pröva då att verkligen pumpa sönder sidechainen på bas-varianten och lägga det lite mildare på diskantvarianten. på så sätt får man fram själva basmelodin men samtidigt svänger det så in i h-vete:)

Ska lyssna på ditt klipp sen när jag kommer till studion! har verkligen forskat i sidechain känns det som, och ska nog kunna ge dig lite tips. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

den kanske distar p.g.a för låg attack och release? vissa kompressorer tenderar göra det vid hårda inställningar har jag märkt.

jo det stämmer till viss del, det distar mer ju lägre attack och release jag har, men grejen är att om jag inte ställer väldigt låg attack och release på kompressorn så blir det ingen "sidechain"-effekt. kan det hända att jag har bussat helt fel? så här har jag gjort (i logic 8 pro):

basspår= kompressor, valt sidechain i högra hörnet på kompressorn och valt "bus 4"

kaggespår= här har jag lagt "bus4" som en send effekt och sedan vridit upp send-ratten nästan helt.

Det funkar och blir sidechain effekt, men distar jättemycket. oavsett om man solar basspåret eller kör det med baskaggen. konstigt=/

Link to comment
Dela på andra sajter

basspår= kompressor, valt sidechain i högra hörnet på kompressorn och valt "bus 4"

kaggespår= här har jag lagt "bus4" som en send effekt och sedan vridit upp send-ratten nästan helt.

So far so good MEN ställ bussen på NO OUTPUT , annars för du dubbla signaler av kaggen.Bussen skall ju bara agera Sidechain inte generera ljus i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

mm.. kolla outputen på bussen ja! du har väl koll på main outputen? har alltid en limiter på den som inte gör något ifall något slår över. men jag rekommenderar ändå att köra ett separat spår som sidechain-signal. lättare att hantera känns det som

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

först och främst måste ju kompressorn stå i PEAK-läge istället för RMS. kolla det först. sen hur mycket gain reduction har du? ställ typ treshold till -20 och se till så den ändå tar rätt bra på signalen..

jag fixade det nu! så den står i peak-läge, vet inte om jag hörde så mkt skillnad. men jag drog ner gainen och då blev det bättre!=) tack som fan

Link to comment
Dela på andra sajter

basspår= kompressor, valt sidechain i högra hörnet på kompressorn och valt "bus 4"

kaggespår= här har jag lagt "bus4" som en send effekt och sedan vridit upp send-ratten nästan helt.

So far so good MEN ställ bussen på NO OUTPUT , annars för du dubbla signaler av kaggen.Bussen skall ju bara agera Sidechain inte generera ljus i sig.

ah tack!=) blev mycket bättre, känns som d distar lite fortfarande, men det kan också vara basljudet i sig som låter lite så.

Link to comment
Dela på andra sajter

mm.. kolla outputen på bussen ja! du har väl koll på main outputen? har alltid en limiter på den som inte gör något ifall något slår över. men jag rekommenderar ändå att köra ett separat spår som sidechain-signal. lättare att hantera känns det som

ah fixade outputen på bussen nu! blev bra, som jag gör nu (skrev lite tidigare hur jag har bussat) är det så du menar? separat spår som sidechain-signal?

Link to comment
Dela på andra sajter

mm.. kolla outputen på bussen ja! du har väl koll på main outputen? har alltid en limiter på den som inte gör något ifall något slår över. men jag rekommenderar ändå att köra ett separat spår som sidechain-signal. lättare att hantera känns det som

ah fixade outputen på bussen nu! blev bra, som jag gör nu (skrev lite tidigare hur jag har bussat) är det så du menar? separat spår som sidechain-signal?

skapa två audiospår. ett med en kick som är jämn och lätt att ställa in, typ 808. och ett med en kick som är den du vill ha i själva låten. outputen på kanal 1 sätter du på off. alltså kommer du inte höra det spåret.

skapa ytterligare ett spår, te.x bas, som du vill påverka med sidechain pump. skapa en kompressor på detta spår och välj att kompressorn ska hämta signal från kanal 1.

fördelarna är nu att du kan påverka pumpet (genom att leka med kicken på kanal 1) utan att påverka själva kicken i låten (spår 2).

Sen kan du helt enkelt låta sidechainen påverka basen även om kicken inte spelar. ett vanligt problem är ju att ljudvolymen blir helt plötsligt jättestark så fort kicken inte spelar te.x i ett break... med detta sätt kan du få bas och övriga sidechainade instrument att pumpa även när kicken inte spelar och så slipper du problemet du annars får om du gör något fill med baskaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

mm.. kolla outputen på bussen ja! du har väl koll på main outputen? har alltid en limiter på den som inte gör något ifall något slår över. men jag rekommenderar ändå att köra ett separat spår som sidechain-signal. lättare att hantera känns det som

ah fixade outputen på bussen nu! blev bra, som jag gör nu (skrev lite tidigare hur jag har bussat) är det så du menar? separat spår som sidechain-signal?

skapa två audiospår. ett med en kick som är jämn och lätt att ställa in, typ 808. och ett med en kick som är den du vill ha i själva låten. outputen på kanal 1 sätter du på off. alltså kommer du inte höra det spåret.

skapa ytterligare ett spår, te.x bas, som du vill påverka med sidechain pump. skapa en kompressor på detta spår och välj att kompressorn ska hämta signal från kanal 1.

fördelarna är nu att du kan påverka pumpet (genom att leka med kicken på kanal 1) utan att påverka själva kicken i låten (spår 2).

Sen kan du helt enkelt låta sidechainen påverka basen även om kicken inte spelar. ett vanligt problem är ju att ljudvolymen blir helt plötsligt jättestark så fort kicken inte spelar te.x i ett break... med detta sätt kan du få bas och övriga sidechainade instrument att pumpa även när kicken inte spelar och så slipper du problemet du annars får om du gör något fill med baskaggen.

fan tack alltså=) ska testa genast! du råkar inte ha några förslag på någon fet "bra" bas? kanske nån som finns redan i logic, eller nån gratisplugg eller som finns att köpa. tycker dom basarna jag har testat hittills låter sådär=/ (dock kan d ju bero på att jag inte vet riktigt hur jag ska använda alla funktioner i syntharna)

Link to comment
Dela på andra sajter

mm.. kolla outputen på bussen ja! du har väl koll på main outputen? har alltid en limiter på den som inte gör något ifall något slår över. men jag rekommenderar ändå att köra ett separat spår som sidechain-signal. lättare att hantera känns det som

ah fixade outputen på bussen nu! blev bra, som jag gör nu (skrev lite tidigare hur jag har bussat) är det så du menar? separat spår som sidechain-signal?

skapa två audiospår. ett med en kick som är jämn och lätt att ställa in, typ 808. och ett med en kick som är den du vill ha i själva låten. outputen på kanal 1 sätter du på off. alltså kommer du inte höra det spåret.

skapa ytterligare ett spår, te.x bas, som du vill påverka med sidechain pump. skapa en kompressor på detta spår och välj att kompressorn ska hämta signal från kanal 1.

fördelarna är nu att du kan påverka pumpet (genom att leka med kicken på kanal 1) utan att påverka själva kicken i låten (spår 2).

Sen kan du helt enkelt låta sidechainen påverka basen även om kicken inte spelar. ett vanligt problem är ju att ljudvolymen blir helt plötsligt jättestark så fort kicken inte spelar te.x i ett break... med detta sätt kan du få bas och övriga sidechainade instrument att pumpa även när kicken inte spelar och så slipper du problemet du annars får om du gör något fill med baskaggen.

btw, menar du audiospår eller midispår? måste jag konvertera midikaggen till audio då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

syntarna i logic är faktiskt rätt bra! allt handlar ju om att lära sig dem.. presetsen är ju sällan kul.. ES2 är ju rätt kul.

annars diggar jag Predator som är en välljudande men ändå enkel synt. Massive är kul och Vanguard använder jag till det mesta.

men som sagt. satsa på att kolla in ES2. även ES1 som är lite simplare och lättare att förstå sig på. finns väl lite småkul i EXS24an

Link to comment
Dela på andra sajter

mm.. kolla outputen på bussen ja! du har väl koll på main outputen? har alltid en limiter på den som inte gör något ifall något slår över. men jag rekommenderar ändå att köra ett separat spår som sidechain-signal. lättare att hantera känns det som

ah fixade outputen på bussen nu! blev bra, som jag gör nu (skrev lite tidigare hur jag har bussat) är det så du menar? separat spår som sidechain-signal?

skapa två audiospår. ett med en kick som är jämn och lätt att ställa in, typ 808. och ett med en kick som är den du vill ha i själva låten. outputen på kanal 1 sätter du på off. alltså kommer du inte höra det spåret.

skapa ytterligare ett spår, te.x bas, som du vill påverka med sidechain pump. skapa en kompressor på detta spår och välj att kompressorn ska hämta signal från kanal 1.

fördelarna är nu att du kan påverka pumpet (genom att leka med kicken på kanal 1) utan att påverka själva kicken i låten (spår 2).

Sen kan du helt enkelt låta sidechainen påverka basen även om kicken inte spelar. ett vanligt problem är ju att ljudvolymen blir helt plötsligt jättestark så fort kicken inte spelar te.x i ett break... med detta sätt kan du få bas och övriga sidechainade instrument att pumpa även när kicken inte spelar och så slipper du problemet du annars får om du gör något fill med baskaggen.

btw, menar du audiospår eller midispår? måste jag konvertera midikaggen till audio då eller?

nu menar jag att iaf SPÅR 1 (signalspåret) är i audio. spår 2 kan vara midi om du vill.. föredrar alltid ha "signalspåret" i audio då du kan gå in och klippa, korta ner, fadea själva ljudfilen för att påverka pumpet. tror det är DÄR man lyckas få till rätt pump

Link to comment
Dela på andra sajter

mm.. kolla outputen på bussen ja! du har väl koll på main outputen? har alltid en limiter på den som inte gör något ifall något slår över. men jag rekommenderar ändå att köra ett separat spår som sidechain-signal. lättare att hantera känns det som

ah fixade outputen på bussen nu! blev bra, som jag gör nu (skrev lite tidigare hur jag har bussat) är det så du menar? separat spår som sidechain-signal?

skapa två audiospår. ett med en kick som är jämn och lätt att ställa in, typ 808. och ett med en kick som är den du vill ha i själva låten. outputen på kanal 1 sätter du på off. alltså kommer du inte höra det spåret.

skapa ytterligare ett spår, te.x bas, som du vill påverka med sidechain pump. skapa en kompressor på detta spår och välj att kompressorn ska hämta signal från kanal 1.

fördelarna är nu att du kan påverka pumpet (genom att leka med kicken på kanal 1) utan att påverka själva kicken i låten (spår 2).

Sen kan du helt enkelt låta sidechainen påverka basen även om kicken inte spelar. ett vanligt problem är ju att ljudvolymen blir helt plötsligt jättestark så fort kicken inte spelar te.x i ett break... med detta sätt kan du få bas och övriga sidechainade instrument att pumpa även när kicken inte spelar och så slipper du problemet du annars får om du gör något fill med baskaggen.

btw, menar du audiospår eller midispår? måste jag konvertera midikaggen till audio då eller?

nu menar jag att iaf SPÅR 1 (signalspåret) är i audio. spår 2 kan vara midi om du vill.. föredrar alltid ha "signalspåret" i audio då du kan gå in och klippa, korta ner, fadea själva ljudfilen för att påverka pumpet. tror det är DÄR man lyckas få till rätt pump

ok, stort tack skall testa! du hade inget tips på bra/fet bas-synth? fan, kikade på din sida nu, är du en av de dära kobojsarna?🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

syntarna i logic är faktiskt rätt bra! allt handlar ju om att lära sig dem.. presetsen är ju sällan kul.. ES2 är ju rätt kul.

annars diggar jag Predator som är en välljudande men ändå enkel synt. Massive är kul och Vanguard använder jag till det mesta.

men som sagt. satsa på att kolla in ES2. även ES1 som är lite simplare och lättare att förstå sig på. finns väl lite småkul i EXS24an

Jo kolla in dessa! man kommer jäkligt långt på de medföljande i logic. Annars rekommenderar jag vanguard, tror den kostar typ 700kr från tillverkarens hemsida!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...