Jump to content
Annons

Behöver lite hjälp.


vippran

Recommended Posts

Tjena, jag har precis köpt ett mbox2 pro och behöver lite hjälp med småsaker i pro-tools som ni säkert vet hur man fixar!

1. Jag vill rita upp en trumbeat med hjälp av midiklossar. Med snap igång kan man flytta klossarna och få dem i takt. Men strecken dit man flyttar är väldigt långt ifrån varandra (bara 4/4) så jag kan inte bygga tex. spökslag osv. Hur gör man så att man kan flytta klossarna till 16 delar istället, eller 32 delar osv?

2. Om jag vill lyssna på det jag spelar samtidigt som jag lyssnar på det jag spelar upp, hur gör jag då?

Jag vet att det ska finnas en knapp som heter "I" och ligger vid Record, Solo och Mute knapparna, men den finns inte framme i mitt program. Kan man få fram den här på något sätt?

Hoppas jag kan fråga på mer om jag stöter på någonting, och hoppas ni kan hjälpa mig!

MVH Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1: ändra grid inställningarna (under grabber, alltså "handen" finns en svart ruta med flera olika info, bl a grid värde), nu måste de vara 1/4, till det du behöver.

2: hajar inte riktigt frågan... ingen "I" i LE, men förstår inte helt frågan

Redigerat av zagor
Link to comment
Dela på andra sajter

tack, ska testa när jag kommer hem.

btw. Här är en bild på ett projekt där knappen "I" finns mellan R och S.

http://www.blog.protoolstraining.com/wp-co...08/playlist.png

Om jag omformulerar fråga två:

Hur lyssnar jag på det jag det som kommer in i mikrofonen samtidigt som jag lyssnar på det som spelas upp i protools?

Så att jag kan testspela till låten?

MVH Christian =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar också hur man ändra volymen på midiklossarna?

Tack för svaren! /Chrille!

Vi midispåret eller instrumentspåret i edit windows så står det säkert notes. Om du klickar på den så får du upp de alternativ du har att redigera som exempelvis, volym, velocity osv..

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era snabba och bra svar! Det här underlättar väldigt mycket!

Två frågor till!

1. Hur mutar man snabbt en inspelad region? (utan att använda automatision, utan genom att tex. bara klicka på regionen eller så?)

2. Hur ändrar jag bredden på alla spåren i Edit View?

/MVH CHRILLE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar igen för svaren.

2 frågor till!

1. Genom att trycka CTRL+1-10 så kan man välja olika verktyg. CTRL+7 är "smart toolen" med alla verktyg i ett.

Det är dock ganska jobbigt att stränga sig efter 7an, finns det någon annan snabbknapp för smart tool?

2. När man recordar över någonting så försvinner det som är under? Kan man ändra så det inte gör det?

tack på förhand, chrilledill!

Redigerat av vippran
Link to comment
Dela på andra sajter

ja, vippran, det känns lite tungt att hålla redo på alla frågor.

jag säger det för din skull, läs manualen. Digidesign kommer med (tycker jag) en av de bästa kom igång PDF. ta dig tid och läs, du lär dig så himla mycket mera, snabbare och effektivare, och du får svar på ännu mera frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, vippran, det känns lite tungt att hålla redo på alla frågor.

jag säger det för din skull, läs manualen. Digidesign kommer med (tycker jag) en av de bästa kom igång PDF. ta dig tid och läs, du lär dig så himla mycket mera, snabbare och effektivare, och du får svar på ännu mera frågor.

Tänkte precis lite sarkastiskt fråga om man inte får någon manual med PT 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men ni vet själa hur kul det är att läsa manualer. De är på engelska och innan man hittar det mena letar efter (om man ens gör det för man vet ibland inte betydelserna på engelska + att det finns ingen att ställa motfrågor till) så ska man bläddra igenom boken i evigheter..

Det här sättet att frågar har varit jättesmidigt.. kan ni inte vara snälla och fortsätta svara, jag lär mig jättemycket av alla basic saker jag behöver veta..

Till exempel undrar jag nu, om det är möjligt att lappa över inspelade regioner på varandra, så att båda spelas samtidigt på samma spår?

Till exempel om man spelar in trummor i omgångar, och låter en symbal ringa i slutet på en omgång. Och sedan vill lappa ihop detta med nästa del, utan att behöva göra två olika spår?

Ska jag leta upp det här i manualen, så finns det säkert någon speciellt ord för det om jag inte vet vad det betyder.

Ska jag titta efter "lapping over a region over another" ? Eller vad ska jag leta på? 😆

tack i alla fall för alla svar.. 🙂

Redigerat av vippran
Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör leta under något kapitel som behandlar regions ja, eller söka efter overlapping regions osv...

Alltså i all välmening, RTFM 😆

Jag menar inte att man inte får ställa frågor på forumet, men man bör kolla manualen, googla, söka på forumet först...

Du vet, det är nyttigt att lära sig bläddra manualer

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör leta under något kapitel som behandlar regions ja, eller söka efter overlapping regions osv...

Alltså i all välmening, RTFM 🙁

Jag menar inte att man inte får ställa frågor på forumet, men man bör kolla manualen, googla, söka på forumet först...

Du vet, det är nyttigt att lära sig bläddra manualer

Lägg manualen på sängbordet eller inne på muggen om det tar emot 🙁

Finns ett par nitade i Pro Tools-delen här på forumet. Bl a den här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=30478

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan de va "crossfade" du söker efter?

aktivera "smart tool", ställ dig med musen/pekaren i underkant på de regioner du vill ska "slås ihop" klicka och dra musen åt sidan..

Jag har sökt på både region (som det för övrigt står på nästan varje sida av 850~) och "overlapping" och läst nu, och det står ingenting om man kan få två regioner att spelas samtidigt, när de ligger över varandra?

pust.. ☺️

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

jag gissar att det är knappen "merge" som du letar efter? Den ska vara intryckt för att inte midi ska spelas över utan "mergas" med de tidigare inspelade matrialet... knappen finns i transport bar och ser ut som två vägar som går ihop.. =) tjo

Link to comment
Dela på andra sajter

a tusan, de va ju MIDI du frågade efter.. 😄

på transportkontrollen finns det en knapp som ser ut som två pilar som går ihop till en, aktivera den = MIDI merge. gäller vid inspelning alltså..

Vill du däremot kopiera från ett spår till ett annat tror jag att det "paste special" från menyn som gäller..

Kan de va "crossfade" du söker efter?

aktivera "smart tool", ställ dig med musen/pekaren i underkant på de regioner du vill ska "slås ihop" klicka och dra musen åt sidan..

Jag har sökt på både region (som det för övrigt står på nästan varje sida av 850~) och "overlapping" och läst nu, och det står ingenting om man kan få två regioner att spelas samtidigt, när de ligger över varandra?

pust.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...