Jump to content
Annons

Cleant ljud med Peavey 6505


Klermo

Recommended Posts

Tjena! Köpte en Peavey 6505 top nyligen och har en fråga till dem som kan den bra. Jag vet att man inte ska ställa stora krav på det cleana ljudet när det gäller 6505an, men det låter nästan lite lätt distat när jag spelar med rent ljud. Det måste väl gå att få det helt cleant om ni fattar va jag menar? Jag spelar med EMG 81 vilket jag misstänker kan vara orsaken bl a. Eller är jag helt ute och cyklar? Tack för era svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena! Köpte en Peavey 6505 top nyligen och har en fråga till dem som kan den bra. Jag vet att man inte ska ställa stora krav på det cleana ljudet när det gäller 6505an, men det låter nästan lite lätt distat när jag spelar med rent ljud. Det måste väl gå att få det helt cleant om ni fattar va jag menar? Jag spelar med EMG 81 vilket jag misstänker kan vara orsaken bl a. Eller är jag helt ute och cyklar? Tack för era svar!

Prova backa lite på gitarrvolymsratten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ska testa det förstås. Men jag antar isf att det är det enda jag kan göra. Är det nån som känner igen det? Finns det andra sätt förutom att sänka volymen? Kan bli lite krångligt ibland om man ska växla snabbt från dist till cleant. Kanske tips på pedaler som kan hjälpa en med det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ska testa det förstås. Men jag antar isf att det är det enda jag kan göra. Är det nån som känner igen det? Finns det andra sätt förutom att sänka volymen? Kan bli lite krångligt ibland om man ska växla snabbt från dist till cleant. Kanske tips på pedaler som kan hjälpa en med det?

Beror lite på din gitarr.

Jag använder oftast halsmicken till cleant och jag använder helst gitarrer som har separat volym kontroll.

Så då behöver man bara byta pickup med spaken samtidigt som du byter kanal med foten. Eller om du vill ha det lite småskitigt bara byta pickup och ligga kvar på distkanalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Tool (oregistrerad)
Ok, tack för alla tips!

Det ligger till såhär:

Din peavey 6505 har dels "Pre gain" kontroll, samt "Post gain" kontroll.

"Pre gain" är i stort samma sak/funktion som "dist" och "Post gain" fungerar som volym.

Dessa två kontroller heter alltså inte kort och gott Dist, samt Volume. Som det gör på många andra fabrikat.

Du förstår säkert hur du ska göra resten själv. Så låg Pre gain som möjligt för att få bort dist. Själva volymen justerar du med Post gain.

Se även till att ha knappen "crunch" avaktiverad, den ser till att lägga till ännu mera dist på ljudet.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...