Jump to content
Annons

Bygga Gitarr


MrMentrish

Recommended Posts

Tja, jag och en polare tänkte göra ett tappert försök att designa och bygga en elgitarr.. Alltså kroppen och halsen osv.

Vad är det för träslag vi bör använda oss av? Kan ju dra den enkla slutsatsen att spånskiva inte är någon höjdare..

Vad kommer träslaget kosta? Vart kan man köpa det osv?

//Tom

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om man vill göra det enkelt för sig så finns det ju färdigsågade och torkade bitar som är avsedda att bygga gitarrer av. Finns flera ställen att köpa dem på ex. GMF, AllParts, Stewart - MacDonald, Ebay.

Vilket träslag man ska använda beror ju lite på vilket utseende och ljud man är ute efter. Fender använder ju oftast amerikansk al till kroppen, lönn till halsen och lönn eller rosewood till greppbrädan, medan Gibson använder en kombination av mahogny och lönn till kroppen och halsen, samt greppbrädan av ebenholts eller rosewood.

Spånskiva är som sagt inte så lämpligt. Men plywood finns det faktiskt en hel del gitarrer som är byggda av 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan jag passa på att sno tråden lite 😎 (ja det är ju on topic)

Jag har blivit mer och mer intresserad av tanken på att bygga "närodlade" gitarrer, där större delen av råmaterialet kommer från sverige. Känns ju helt absurt att frakta trä över halva världen när man har skogar utanför fönstret, och sågverk på gångavstånd.

Finns det några instrumentbyggare här på forumet som har erfarenheter av att bygga solida instrument i svenskt trä? Skulle vara intressant att höra lite kommentarer om träslagens egenskaper.

Jag har hittat lite info på nätet, men det skulle vara intressant att veta mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Landola är ju Finska. Googla lite och kolla hur mycket inhemskt dom innehåller. Jag har vatt spekulant på en blond sådan i mestadels gran och andra blonda träslag, för en massa år sedan.

Men visst låter det lockande med närproducerat.

Ackordcittran är ju en svensk uppfinning ( A. Larsson) och den innehåller noig inte mycket importerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Landola är ju Finska. Googla lite och kolla hur mycket inhemskt dom innehåller. Jag har vatt spekulant på en blond sådan i mestadels gran och andra blonda träslag, för en massa år sedan.

Men visst låter det lockande med närproducerat.

Ackordcittran är ju en svensk uppfinning ( A. Larsson) och den innehåller noig inte mycket importerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså, akustiska instrument av svenskt trä finns det ju många av, men solida elektriska instrument har jag inte hört mycket om.

Hittade en bra sida om svenska träslag till elbas http://www.barbequevillage.com/svenska_traslag.htm

Men det vore som sagt trevligt att höra fler åsikter. Framförallt är jag intresserad om det finns någon lämplig motsvarighet till Jakaranda häromkring. Enligt den sidan verkar Ek vara det närmsta ljudmässigt, men det måste lackas vilket jag inte är så förtjust i när det gäller greppbrädor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hagström använde björk i sina tidigaste skapelser, och Brian Mays hembygge hade ek, men lönn, al, och ask finns ju i sverige.

Sen är det ju bra att känna på vikten. Man vill ju kunna stå och spela. Själv har jag funderat på körsbär till en akustisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man helt novis så rekomenderar jag att köpa en byggsats för att få lite erfarenhet. Att bygga från grunden är inte så enkelt när det gäller träslag. Du måste i princip äga en hel såg. Gör som tidigare talare. Köp ämne från de nämnda länkarna. Jag fick möjlighet att få ett tjokt körsbärsträd 1994. Jag tänkte att det där ska jag torka och spara för att kunna göra en snygg elgitarrkropp av längre fram när jag får tid. Tid fick jag tio år senare. Lämnade in träbitarna till en snickare och bad honom såga till, limma, plana och göra ett fyrkantigt ämne så jag kunde såga ut en kropp. När jag fick tillbaka ämnet såg det ut som ett sämre parkettgolv. Den killen hade aldrig sett en elgitarrkropp tidigare! Det var bara att ge bort den så att andra kunde göra, typ grytunderlägg!!! Så summan av kardemumman är. Kolla med folk som verkligen vet för det är en stor skilnad på att fixa skåpluckor till ett kök och göra en gitarrkropp.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan jag passa på att sno tråden lite 😛 (ja det är ju on topic)

Jag har blivit mer och mer intresserad av tanken på att bygga "närodlade" gitarrer, där större delen av råmaterialet kommer från sverige. Känns ju helt absurt att frakta trä över halva världen när man har skogar utanför fönstret, och sågverk på gångavstånd.

Jag byggde en Hajfenekrycka av björk med Paul C-hals ( Chandler ) i början av 80-talet, resultatet : grym sustain, men ack så tung ( kan iofs bero på "fenlängden").......

Tall är väl inte det man tänker på gitarrbyggarträ, men Squiers nyaste "Vintage Vibe"-gitarrerna har kropp av just tall, kompisen är väldans sugen på en dylik, så det ska bli intressant att testa.

Jag har även en gammal Mahogny-strata, jämfört med björk låter mahogny vassare - tycker jag utan att ha vetenskapliga belägg förstås...............

Det viktigaste med trät är att det är ordentligt torkat - minst 5 år enligt gamla snickare - & kvistfritt, det borde finnas att köpa på metervara hos en möbelsnickare eller på ett mindre ( läs gammalt/drivet av personal med de gamla kunskaperna ) sågverk.

Använd öronen - allt "naturträ" är mer eller mindre resonant, knacka på olika bitar, när du bestämt vilket träslag du ska ha, för att höra vilken som låter närmast ditt ideal.

Jämför gärna med spånplatta/MDF för att höra skillnaden i resonansfrekvens kopplat till hårdhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även en gammal Mahogny-strata, jämfört med björk låter mahogny vassare - tycker jag utan att ha vetenskapliga belägg förstås...............

Intressant, jag hade gissat på att det var precis tvärt om. För med vassare menar du hårdare och mer diskantrikt? Eller menar du vassare som i bättre? 😛

Jag har faktiskt funderat på just furu. Det finns det ju gott om häromkring. Det finns ett litet sågverk ett par hundra meter härifrån, och min flickväns morfar driver också ett litet sågverk i närheten så det borde ju gå att få tag i vettigt virke till ett bra pris.

Kropp i furu och hals i björk kanske vore en bra kombo. Är lite osäker på greppbrädan dock. Ska börja skissa på ett litet testprojekt tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har även en gammal Mahogny-strata, jämfört med björk låter mahogny vassare - tycker jag utan att ha vetenskapliga belägg förstås...............

Intressant, jag hade gissat på att det var precis tvärt om. För med vassare menar du hårdare och mer diskantrikt? Eller menar du vassare som i bättre? ☺️

Jag har faktiskt funderat på just furu. Det finns det ju gott om häromkring. Det finns ett litet sågverk ett par hundra meter härifrån, och min flickväns morfar driver också ett litet sågverk i närheten så det borde ju gå att få tag i vettigt virke till ett bra pris.

Kropp i furu och hals i björk kanske vore en bra kombo. Är lite osäker på greppbrädan dock. Ska börja skissa på ett litet testprojekt tror jag.

Jo precis om mahogny/björk - hårdare & diskantrikare - hårdvaran kan förstås inverka en hel del, på mahogny-stratan sitter ett mässingstall, på hajen ett standard stratastall.

Testade en så´n där Vintage Vibe tele aukustiskt på börsen igår - jag blev mycket positivt överraskad, bra häng & jämn ton = inget överdrivet på något vis, jämfört med min mex-tele tror jag den hade lite mer diskant - tall borde vara väl värt att testa & morfadern har säkert äldre virke på något bra ställe - blommor & choklad till flickvännen kan kanske vara en ide´.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...