Jump to content
Annons

Nyköp av trummor och behöver lite hjälp


Itchabod

Recommended Posts

Tjenare folket.

Som rubriken lyder så söker jag ett trumset. Jag har inte jättemycket koll på vad som är dåligt eller bra när det gäller märken men har uppfattat att tama och pearl export t.ex ska vara bra grejer.

Har cirka 12000 kr att spendera och har kollat runt på alla möjliga siter men ingen lycka på grund av att jag är osäker på vad som är bra för mig. Har lirat trummor nu 1 år efter att jag tog cirka 1 års paus pga alla möjliga anledningar. Tycker verkligen det är skit kul nu så vill ha lite nytt att lira på 😄.

Det jag vill kunna göra på setet är att spela till bland annat rock, metal, och kanske lite punk. Jag gillar mycket musik så det kommer inte bara vara en sorts musik som ska spelas på det, dock är min dröm att kunna lira metal i något band framöver så dubbelkaggat eller singel kaggat med bra dubbeltramp skulle vara fint.

Jag vet inte om 12000 kr räcker till nåt jättefint men både begagnat och nytt går bra, bara jag har garantin att de håller och funkar som de ska.

/MvH Itcha

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jadu... Tror du inte kommer långt på 12.000 om du ska ha dubbelkagge också. Men vad vet jag? 🙂

http://www.slagverkskompaniet.se

http://www.thomann.de

De är två sidor jag kan tänka mig ha bra och billiga trummor. Annars som du skrev, får väl kolla om det säljs något begagnat någonstans. Någon musikaffär i närheten som fått in något begagnat som du kanske kan pruta ner eller så? Bara att försöka. Men har du bara liksom spelat trummor 1 år och dessutom tagit en paus 1 år till så kanske ett enkelt set räcker? Sedan kan du köpa till dig en dubbeltramp eller diverse roligheter som du vill ha (cymbaler, cowbells m.m.). Lite billigare att skaffa sig en dubbeltramp än dubbelkagge. ^^' Men aja. Det är mitt svar.

Hoj!

Redigerat av Rowyn
Link to comment
Dela på andra sajter

Försök satsa på nåt bättre begagnat, finns ju trummor i mycket högre prisklass än du har råd med till överkomliga priser på blocket, sen bara skinna om allt, kolla bara så att trummorna inte är skadade innan du köper dom.

Jo jag har hittat några fina för bra priser men de går ju åt så snabbt så det inte är sant. Antar att det är bara att fortsätta att leta 😆.

Link to comment
Dela på andra sajter

Begagnat är som sagt det bästa! Märken och modeller som är bra är följande

TAMA

Superstar och uppåt (starclassic mao)

Pearl

Export och uppåt (masters series mao)

Gamla Masters serier (kallas MMX, MBX, DLX m.m. beroende på modell) kan man ibland hitta för mindre pengar

Sonor

Force 200X och 300X och uppåt

Mapex

Pro maple och upp (Saturn och Orion)

Dessa har jag inte testat men hört att de är ok, dock något mindre populärt märke

andra bra är bl.a. Premier och Yamaha, men de är dock inte poppis bland trummisar av det hårdare slaget

Att köra dubbelpedal istället för 2 kaggar är billigare, smidigare och lättare att stämma, men maffighetsfaktorn minskar.

Om du ska ha med cymbaler i det där priset är det absolut bästa att hitta ett komplett trumset istället för att köpa shellpack och plåtbitar separat då priset oftast blir finare

Lycka till!

Redigerat av Rydén
Link to comment
Dela på andra sajter

12 papp? då föreslår jag begagnat. Tama imperial star är ju hyperklassikern nummer 1 för tyngre musik men svårt att hitta. Yamaha Recording Custom 9000 är ett bra köp för tyngre musik och ligger i den prisklassen med. Spara pengarna till hi-hat och cymbaler i första hand, för de cymbaler du (eventuellt) får med trummorna kommer du garanterat inte att gilla. Och jag skulle hålle mig borta ifrån export modellerna. Dom är inte speciellt roliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...