Jump to content
Annons

Nybörjare söker tips för en studio - budget ca 4000 kr.


Fittraketerna

Recommended Posts

Jag går tredje året på gymnasiet, och nu är det så att jag har valt att göra en skiva som mitt projektarbete. Jag ska alltså köpa grejer så jag kan börja spela in gitarr, bas och sång i min lägenhet. Musiken jag sysslar med är åt hardcore/screamo-hållet, men jag skriver även många akustiska låtar. Vad bör jag köpa? Vad passar mig och min budget bäst?

Jag har kikat runt lite och hittat det här: Studiokit

Jag har tänkt spendera nånstans mellan 3500-4500 kr på detta, men jag lägger hellre ut nån tusenlapp till om det betyder att jag får ett avsevärt bättre ljud, än köper skit som jag inte kommer bli nöjd med.

Internet eller externt ljudkort spelar mig ingen roll, det är bara ljudet som jag bryr mig om.

Jag hade tänkt beställa inom någon vecka, så jag är väldigt tacksam för snabba svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag går tredje året på gymnasiet, och nu är det så att jag har valt att göra en skiva som mitt projektarbete. Jag ska alltså köpa grejer så jag kan börja spela in gitarr, bas och sång i min lägenhet. Musiken jag sysslar med är åt hardcore/screamo-hållet, men jag skriver även många akustiska låtar. Vad bör jag köpa? Vad passar mig och min budget bäst?

Jag har kikat runt lite och hittat det här: Studiokit

Jag har tänkt spendera nånstans mellan 3500-4500 kr på detta, men jag lägger hellre ut nån tusenlapp till om det betyder att jag får ett avsevärt bättre ljud, än köper skit som jag inte kommer bli nöjd med.

Internet eller externt ljudkort spelar mig ingen roll, det är bara ljudet som jag bryr mig om.

Jag hade tänkt beställa inom någon vecka, så jag är väldigt tacksam för snabba svar.

jag satt i samma sits som du gör nu för ca ett halvår sen.

Emu 0202 - usb ljudkort

studio projects B1 - mikrofon

Akg 240s - hörlurar

Art tube mp - mikrofonförstärkare

puffskydd, stativ, kablar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något program att spela in med? Följer ofta med ljudkort för 1000-lappen och upp! Räcker din dator till?

/Jocke

Jag ska inhandla en dator för 8000. Quadcore, 4 gb ram. Och ja, jag har cubase, eller har du nåt bättre förslag på program?

Och du kanske har nåt förslag på vad jag ska köpa, vilket jag faktiskt frågade om. :b

Link to comment
Dela på andra sajter

i paketet du funderade på ingår ju följande för 3850:- :

- Studio Projects VTB1

- Studio Projects B3

- ESI Juli@

- Hosa mikrofonkabel (XLR-XLR)

- Hosa Audiokabel, balanserad (XLR-Tele)

Du kan ju kolla om det finns något ljudkort med inbygda preamps som kanske är bättre/billigare, tex.

Audiointerface CME CMMATRIXKFW (Art: 178307) koster 1395:- på musikbörsen

Firewireljudkort – 2in/2ut • 24bit/192kHz • 2x analog in varav 1x XLR/TRS (tele) med fantommatning • 2x analog ut - TRS (tele) • Volymreglage för högtalare • 2x Hörlursutgång med separat volym • Strömförsörjs via medföljande AC-adapter •

micen känner jag inte till men studio projects B1 har ju fått väldigt bra kritik (kostar ca 995:-) finns fler micar runt 1000-lappen som låter bra behringer,adk mfl.

har du cubase så funkar ju det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hur ska du spela in trummor? Jag antar att du ska programmera? Har du någon trumplugg? Ska du micka upp en gitarrförstärkare eller ska du köra software eller multieffekt? Har du monitorer/hörlurar?

Om du tex köper Line 6 Toneport så får du ju mickpreamp och ljudkort i samma paket plus att du kan spela in gitarrer och bas rätt in i ljudkortet (massa inbyggda effekter mm)

Checka även begagnat-marknaden, du får avsevärt mer för pengarna där.

Mvh Mathias

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiointerface CME CMMATRIXKFW (Art: 178307) koster 1395:- på musikbörsen

Firewireljudkort – 2in/2ut • 24bit/192kHz • 2x analog in varav 1x XLR/TRS (tele) med fantommatning • 2x analog ut - TRS (tele) • Volymreglage för högtalare • 2x Hörlursutgång med separat volym • Strömförsörjs via medföljande AC-adapter •

Mackie Onyx Satellite kostar iofs bara en hundralapp mer och är rejält mycket bättre i min mening. Speciellt eftersom man får två onyx preamps för det priset.

Jag förstår inte hur de kan sälja det kortet till det priset. Jag tyckte det var billigt när det kostade 2500kr, så nu är det ju nästan gratis 🙂

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, hur ska du spela in trummor? Jag antar att du ska programmera? Har du någon trumplugg? Ska du micka upp en gitarrförstärkare eller ska du köra software eller multieffekt? Har du monitorer/hörlurar?

Om du tex köper Line 6 Toneport så får du ju mickpreamp och ljudkort i samma paket plus att du kan spela in gitarrer och bas rätt in i ljudkortet (massa inbyggda effekter mm)

Checka även begagnat-marknaden, du får avsevärt mer för pengarna där.

Mvh Mathias

Min polare kör med Drumkit from hell, vilket inte låter så jättebra, men det duger. Hade tänkt köra med det. På några låtar ska vi micka upp en polares trumset. Och jag har ingen aning om vad en trumplugg är. Oo

Jag ska köpa hörlurar, ja.

Hade tänkt spela in gitarr direkt in, eftersom jag sitter och plinkar på en inte alltför mysig Behringer 15W...

Så du tycker alltså att jag ska satsa på det där ljudkortet/mickpreampen? Får så många tips och i och med att man är nybörjare hjälper det itne precis att alla tycker olika.

Mvh Thomas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Audiointerface CME CMMATRIXKFW (Art: 178307) koster 1395:- på musikbörsen

Firewireljudkort – 2in/2ut • 24bit/192kHz • 2x analog in varav 1x XLR/TRS (tele) med fantommatning • 2x analog ut - TRS (tele) • Volymreglage för högtalare • 2x Hörlursutgång med separat volym • Strömförsörjs via medföljande AC-adapter •

Mackie Onyx Satellite kostar iofs bara en hundralapp mer och är rejält mycket bättre i min mening. Speciellt eftersom man får två onyx preamps för det priset.

Jag förstår inte hur de kan sälja det kortet till det priset. Jag tyckte det var billigt när det kostade 2500kr, så nu är det ju nästan gratis 😛

Det här ljudkortet verkar ju faktiskt bra, men alla kommer med olika tips. Skulle du vara vänlig och sätta ihop en liten studio för ca 4000-4500 åt mig? ^^,

Det skulle vara hyggligt.

Tackar på förhand, Thomas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...