Jump to content
Annons

Nätaggsfråga


anarkisten1 (oregistrerad)

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)

Köpte ett GAEP45-DS3 moderkort och fattar inte riktigt det där med strömmatningen på det. Har en psu med 2*10+2*2 och en extra (förmodligen) ATX 2*2 12 volt, på moderkortet sitter det en 2*12 kontakt samt en 2*4 ATX 12 volt. I manualen står det så jäkla klyddigt och kryptiskt så det går helt enkelt inte att fatta vad dom menar även fast man är ganska släng i Engelska. Kort sagt jag krokade helt enkelt i 2*10an +2*2an i main power connector och 2*2an ATX 12 volt i 2*4an och det funkar skriver detta på den nu. Men tjänar jag nåt på att fixa en ny PSU med 2*12 till MPCn + 2*4 ATX 12 volt, jag har en q6600 och ett GA 9800GT samt en Sata DVD och två Sata hårdiskar i det här läget.

Kan infa om att det är TI chipset på onboard FW på det här kortet och det verkar funka bra. Kortet i sig tar 16 gig minne och har en FSB på up till 1600 Mhz ja googla på det om det är av intresse men så här kortfattat kan jag säga att det verkar helt OK.

Tacksam för svar Claes ☺️

Redigerat av anarkisten1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste ha AUX-power ansluten - för annars kommer det att gå för mycket ström genom kretskortsbanorna från den stora powerkontakten - men eftersom du har gjort det och allt fungerar, så håller jag med Gilbert. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

OK tack, glömde att skriva att det är en q6600 processor och att det står lite kryptiskt i manualen nåt om att det kan behövas en psu med 2*4 ATX 12 volt för att vissa mer krävande proppar ska funka bäst. Nu vet jag inte om en q6600 är speciellt krävande men det är ju ändå en quadcore. Har även läst om att den mest underskattade och förbisedda delen ofta är just nätagget och att nätagg som inte kan leverera fullt ut allt det som din config faktiskt behöver kan ställa till det och förkorta livslängden eller i värsta fall göra att det packar ihop helt och "bränner" hårdvara.

Var oxå lite intresserad i varför/hur det fungerar med de olika varianterna på matning som finns. På mitt gamla kort GA P35-DS3R finns tex. bara en 2*12 + en 2*2 ATX12 volt och på det nya GAEP45-DS3 finns det som sagt 2*12 +2*4 ATX 12 volt.

Det står oxå nytt kryptiskt om att man inte ska kombinera utifall si och så runt det här 2*4 eller 2*2 som inte går att förstå sig på och då har jag läst ganska mycket teknisk engelska ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

OK tack igen Claes och tomazopantera bra tips, den går ju inte igång om 2*2an inte sitter i så det verkar inte gå nån ström genom mainpower anslutningen då. Nåväl det funkar ju som sagt men man vill ju ha lite koll på hur det blir bäst.

Kortet verkar som sagt prisvärt lite under tusenlappen och FW verkar funka bra har kört Logic och det blir inga avbrott eller missljud i ljudströmmen. Det enda problemet var dom där jäkla snapplåsen till processorfläkten 😉 verkar var nåt slags engångsgrej.

Summa sumarum:

moderkort ca. 1000 spänn

CPU ca. 1600 spänn

Grafikkort ca. 700 spänn

Minne ca. 700 spänn för 4 gig

Nätagg ca. 500 spänn

Hårddisk ca. 500 - 700 spänn

DVD ca 350 spänn

Låda ca. 190 spänn

Tot. runt 5-5500 spänn

Har dessvärre bara 800 Mhz minnen och en IDE i den här configen så det är svårt att uttala sig om snabbhet och sånt men det verkar lovande. Ska flytta över Sata diskarna från den andra och köpa snabbare minne så fort kassan tillåter och testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK tack, glömde att skriva att det är en q6600 processor och att det står lite kryptiskt i manualen nåt om att det kan behövas en psu med 2*4 ATX 12 volt för att vissa mer krävande proppar ska funka bäst. Nu vet jag inte om en q6600 är speciellt krävande men det är ju ändå en quadcore. Har även läst om att den mest underskattade och förbisedda delen ofta är just nätagget och att nätagg som inte kan leverera fullt ut allt det som din config faktiskt behöver kan ställa till det och förkorta livslängden eller i värsta fall göra att det packar ihop helt och "bränner" hårdvara.

Var oxå lite intresserad i varför/hur det fungerar med de olika varianterna på matning som finns. På mitt gamla kort GA P35-DS3R finns tex. bara en 2*12 + en 2*2 ATX12 volt och på det nya GAEP45-DS3 finns det som sagt 2*12 +2*4 ATX 12 volt.

Det står oxå nytt kryptiskt om att man inte ska kombinera utifall si och så runt det här 2*4 eller 2*2 som inte går att förstå sig på och då har jag läst ganska mycket teknisk engelska ändå.

Det som skiljer är faktiskt bara kontakten. Det finns adapterkablar att köpa om man behöver göra om det till den andra kontakten. Nätdelen levererar lika mycket ström totalt sett, oavsett hur många pinnar det delas upp på. 🙂

Jag har svårt att tänka mig att en nätdel förstör något bara för att den inte orkar lämna ut tillräckligt mycket ström. Eftersom det är switchade nätdelar som används, så finns det skyddskretsar på utgångarna, så att det inte ska kunna komma ut för höga spänningar - och det enda som kan skada, är just för höga spänningar. Blir det för låg spänning eller om det dras ut mer ström än nätdelen orkar, så blir det bara stopp i maskineriet - men det fungerar igen när man byter till en nätdel som orkar driva allt.

Jag har et liten käck mätare som följde med mitt nätaggregat - och med 100% CPU (Prescott 3.6GHz enkelkärna med HT, som är ökända för sin förbrukning - SETI @ Home kör alltid i bakgrunden, åtminstone så länge jag inte behöver extra kräm till pluggarna... 😛 ), 2GB RAM och 4 hårddiskar så står mätaren strax under 300W. Kanske kan vara en liten hint om vad som kan behövas... Jag är på gång och ska bygga en ny burk med en quad-CPU. Väntar bara på att rätt moderkort ska släppas... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

OK ja det låter helt logiskt, det är lustigt så mycket myter och missinformation det kan finnas även på sidor man tror är ganska seriösa. Jag läste det där om PSU som bränner prylar så sent som för två dagar sedan, det var ett inlägg från en som jag uppfattade som kunnig i ämnet.

Nåt som är ännu mera lustigt det är att mitt gamla förut ganska så högljudda nätagg har minskat ner på brummet med minst 50 % av nån märklig anledning. Det brummade på som det brukade när jag drog igång det här kortet men nu ett dygn senare så är ljudnivån helt ok faktiskt.

Lycka till med quadcore maskinen blir det nåt osx äventyr oxå kanske 😄 jag menar bara för att leka lite och kolla in den mörka sidan 😄 .

Vad blir det för moderkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK ja det låter helt logiskt, det är lustigt så mycket myter och missinformation det kan finnas även på sidor man tror är ganska seriösa. Jag läste det där om PSU som bränner prylar så sent som för två dagar sedan, det var ett inlägg från en som jag uppfattade som kunnig i ämnet.

Nåt som är ännu mera lustigt det är att mitt gamla förut ganska så högljudda nätagg har minskat ner på brummet med minst 50 % av nån märklig anledning. Det brummade på som det brukade när jag drog igång det här kortet men nu ett dygn senare så är ljudnivån helt ok faktiskt.

Lycka till med quadcore maskinen blir det nåt osx äventyr oxå kanske 😄 jag menar bara för att leka lite och kolla in den mörka sidan 😄 .

Vad blir det för moderkort?

Inte den mörka sidan, nej... 😄

Jag tänkte först ta Gigabyte GA-X48T-DQ6 - men så fick jag reda på att Gigabytes egen Raid-controller som sitter på det kortet, inte fungerar bra tillsammans med Cubase (och andra DAW) - och att det är bättre att vänta på moderkort med P45 som har uppskrämda busshastigheter och den nya ICH10R, i stället för den äldre ICH9R, som det är på Gigabyte-kortet jag hade letat upp...

Det ska tydligen komma ett kort i stil med GA-EP45-DQ6, men med DDR3, så att man slipper ha några flaskhalsar. Med tanke på att min nuvarande burk har hängt med i ca 3 år, så vill jag ju ha ett moderkort som är rykande färskt nu, så att det inte hinner bli föråldrat för snabbt...

Går däremot i funderingar över om jag ska ta ett Vista-äventyr eller om jag ska hålla mig till XP. Jag har hört från flera håll att Vista funkar fint - under förutsättning att man bygger en riktigt bra maskin och har ett ljudkort som det finns tillförlitliga Vista-drivers till (i mitt fall är det RME HDSP9652, så det är riskfritt eftersom RME var ute med Vista-drivers före alla andra...). Om man ska ha Vista, så ska man tydligen ha Business eller Ultimate, eftersom man kan påverka grafikresurser mer i dem - och dessutom finns det inbyggda backupfunktioner (image backup), vilket det inte gör i mindre versioner...

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

OK jasså inte den mörka sidan 😄 . Det sitter IHC10 på mitt samt upp till i 1600 buss undrar just om det inte är ddr3 möjligt oxå. men har inte ditt kort redan kommit ut jag tycker mig ha sett att allt nytt från GA håller dom här specarna.

Nä ja kollade inget DDR3 hmm tyckte jag läste om ett sånt borta på mörka sidan, det kanske var ett Asus kort. Nåväl hoppas det kommer snart så du får mecka lite, det är skoj det här. Jag har snart två lådor igång fattas en processor och det blir antingen en q6600 till eller en från 9000 serien eller varför inte en snabb Core 2 Dual.

Men den mörka sidan är ganska häftig ändå testade den här oxå för skoj skull och till min häpnad så var det bara att stoppa dit en hårddisk med oset redan på sen i med sladdarna och sen var det körklart. Onboard FW med TI funkar out of the box likaså nätverk så internet funkade direkt efter uppstart. Inte en drivrutin allt bara rullar som vanligt.

Den här går det ju att stoppa i 16 gig så fan det är frestande att strunta i att investera i flaggskeppet från den mörka sidan, det blir ju en jäkla prisskillnad. Nu har jag bara latjat lite under tiden som jag bestämmer mig om jag ska över till Vista jag oxå men men det tål att tänka på. Jag har ju köpt all programvara och i övrigt redan stoppart in ganska mycket pengar i det där företaget så jag känner mig inte som nån bov direkt.

Jäkla lustigt nätagget blir tystare och tystare hmm det kanske måste köras in som en annan växellåda 😛 .

Tack för tips Claes och lycka till med nya datorn ha det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Går däremot i funderingar över om jag ska ta ett Vista-äventyr eller om jag ska hålla mig till XP. Jag har hört från flera håll att Vista funkar fint - under förutsättning att man bygger en riktigt bra maskin och har ett ljudkort som det finns tillförlitliga Vista-drivers till (i mitt fall är det RME HDSP9652, så det är riskfritt eftersom RME var ute med Vista-drivers före alla andra...). Om man ska ha Vista, så ska man tydligen ha Business eller Ultimate, eftersom man kan påverka grafikresurser mer i dem - och dessutom finns det inbyggda backupfunktioner (image backup), vilket det inte gör i mindre versioner...

Och du ska snacka om att inte gå över till den mörka sidan... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Ett ben i vardera lägret 😛 den bästa kombinationen snappar åt mig godsakerna från bägge hehe, vad blir det då ett grått töcken i stället för en mörk och en ljus sida 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter och surfar runt och kollar på detaljer till mitt datorprojekt. Jag borde egentligen plugga nationalekonomi men ni förstår säkert att datorbygge är mycket roligare ☺️.

Jag köpte idag ett begagnat paket av datorkomponenter. Bestående av

Asus STRIKER II FORMULA nForce 780i SLI 4DDR2-DIMM 2PCI 5PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket775 ATX

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Patriot Extreme Performance 4096MB Kit (4x1024MB) DDR2 PC2-8500 1066MHz

Priset blev 2270 inkl frakt. Nypriserna ligger på ca 4500 så jag tror att det är ett bra köp. Jag tycker mig ha hört att nforce inte är att rekomendera till studiodatorer men det får vara.

Frågan är nu om mitt nuvarande nätaggregat på 350W kan driva detta tillsammans med två dvd-brännare, två hårddiskar samt ett gammalt PCI 1-grafikkort och Steinberg vsl 2020 ljudkort (pci1)?

Som jag har förstått det är det på håret... Om jag köper ett nytt grafikkort av typen pci express x16. Vad är det minsta watt-tal jag borde nöja mig med på mitt nya nätaggregat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...