Jump to content
Annons

Wah Wah Hjälp


guitargod

Recommended Posts

Annons

Någon annan kan - garanterat - förklara det bättre, men den cuttar mer, med tätare svängningar. Jämför resonance/cutoff freq så står resonansansen i ett mer "aktivt" läge vilket definitivt gör ljudet fetare med Wylden.. Beror ju på vad du är ute efter..

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Zakk Wylde pedalen andvänds mest för att få ett mäktigare ljud vid vissa toner eller bends. Kolla på den här videon så förstår du hur jag menar:

GCB95 låter som en vanlig wah wah, själva Wah Wah ljudet är kraftigare med GCB95 pedalen än med Zakk Wylde pedalen.

Så de beror på vad de är för sorts ljud du är ute efter.

Redigerat av SlashAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Zakk Wylde pedalen andvänds mest för att få ett mäktigare ljud vid vissa toner eller bends. Kolla på den här videon så förstår du hur jag menar:

GCB95 låter som en vanlig wah wah, själva Wah Wah ljudet är kraftigare med GCB95 pedalen än med Zakk Wylde pedalen.

Så de beror på vad de är för sorts ljud du är ute efter.

Vad menar du med kraftigare??

Link to comment
Dela på andra sajter

En ska du bör kolla upp är om den suger mycket av ljudet när den inte används. True bypass är ett plus. Jag har inte provat Zakk Wylden, men jag har för mig att jag har läst att den inte är true bypass, men att den inte färgar ljudet så mycket när den inte är på trots allt. Men det får någon annan som har testat den berätta mer om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zakk Wylde pedalen andvänds mest för att få ett mäktigare ljud vid vissa toner eller bends. Kolla på den här videon så förstår du hur jag menar:

GCB95 låter som en vanlig wah wah, själva Wah Wah ljudet är kraftigare med GCB95 pedalen än med Zakk Wylde pedalen.

Så de beror på vad de är för sorts ljud du är ute efter.

Vad menar du med kraftigare??

Du hör själva wha wah ljudet mer tydligt med GCB95.

Men vad har du tänkt att andvända wah wah'n till för sorts musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Zakk Wylde pedalen andvänds mest för att få ett mäktigare ljud vid vissa toner eller bends. Kolla på den här videon så förstår du hur jag menar:

GCB95 låter som en vanlig wah wah, själva Wah Wah ljudet är kraftigare med GCB95 pedalen än med Zakk Wylde pedalen.

Så de beror på vad de är för sorts ljud du är ute efter.

Vad menar du med kraftigare??

Du hör själva wha wah ljudet mer tydligt med GCB95.

Men vad har du tänkt att andvända wah wah'n till för sorts musik?

Eftersom jag lirar mest hårdrock/metal är det väl det jag har tänkt att använda den till

Link to comment
Dela på andra sajter

En ska du bör kolla upp är om den suger mycket av ljudet när den inte används. True bypass är ett plus. Jag har inte provat Zakk Wylden, men jag har för mig att jag har läst att den inte är true bypass, men att den inte färgar ljudet så mycket när den inte är på trots allt. Men det får någon annan som har testat den berätta mer om.

Visst är true bypass önskvärt som en första tanke, men faktum är att min Cry Baby - som jag smidigt köpte av lavrell här på forumet - i många fall ger en positiv touch till ljudet. Efter en radda A/B-lyssningar, så ger den i mina öron ett tillägg av önskvärd värme. Detta blir särskilt tydligt om man kör en förstärkarsim. Tappar möjligen lite mid på en del sound tycker jag, så det får man i så fall kompensera på stärkaren.

Den är förresten moddad av Micke Hujanen på 4Sound (Folkungagatan i Sthlm). Nu är den mindre vass och dessutom så släpper den igenom lite lägre frekvenser än originalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

En ska du bör kolla upp är om den suger mycket av ljudet när den inte används. True bypass är ett plus. Jag har inte provat Zakk Wylden, men jag har för mig att jag har läst att den inte är true bypass, men att den inte färgar ljudet så mycket när den inte är på trots allt. Men det får någon annan som har testat den berätta mer om.

Visst är true bypass önskvärt som en första tanke, men faktum är att min Cry Baby - som jag smidigt köpte av lavrell här på forumet - i många fall ger en positiv touch till ljudet. Efter en radda A/B-lyssningar, så ger den i mina öron ett tillägg av önskvärd värme. Detta blir särskilt tydligt om man kör en förstärkarsim. Tappar möjligen lite mid på en del sound tycker jag, så det får man i så fall kompensera på stärkaren.

Den är förresten moddad av Micke Hujanen på 4Sound (Folkungagatan i Sthlm). Nu är den mindre vass och dessutom så släpper den igenom lite lägre frekvenser än originalet.

Kul att du är nöjd med den! 😉

Sorry för störning av tråd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen möjlighet att prova modellerna? Det måste ju vara det absolut bästa sättet att avgöra vilken som passar dig 😛

Vet inte om musikaffären i stan har zakk wylde wah wah

Ingen Zakk Wylde wah wha..ingen musikaffär 🙂 Finns väl ljudexempel på Dunlops sida även om det bara var ett när jag var inne senast. Du har ju fått ett par svar och en länk (och det finns säkert fler) som visar lite av karaktären ändå. Tänk så här: Med det du vet nu..vilken skulle du välja då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen möjlighet att prova modellerna? Det måste ju vara det absolut bästa sättet att avgöra vilken som passar dig 🙂

Vet inte om musikaffären i stan har zakk wylde wah wah

Du kan ju alltid fråga om de har möjlighet att plocka hem ett ex...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ingen möjlighet att prova modellerna? Det måste ju vara det absolut bästa sättet att avgöra vilken som passar dig 😄

Ja, absolut ska du prova dem innan du köper. Du kan inte gå efter andras tycken när det kommer till ljud. MvH

Ähh..det är klart du kan. Inte mitt tycke kanske, men det är inte värre än att gå på rekommendationer när det gäller val av restaurang..1 000 spänn senare så vet man om det motsvarande förväntningarna: Serverade dom italiensk mat som utlovat? JA. Var maten lika utsökt som förväntat? JA. Skulle jag kunnat besökt en annan restaurang, betalat lite mer och varit lika nöjd trots att maten smakade lite sämre, men inredningen och personalen var grym? JA.

Beslut tar man ju på olika grunder, mest emotionella faktiskt. Självklart är det önskvärt att prova men många gånger räcker det med smakprov, t ex väl valda ljudexempel, bra recensioner, rekommendationer och vettiga specar 😄

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...