Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Har du ljudbankerna i .mid-format så ska det bara va att lägga in dem i ditt sequencerprogram och "spela upp" dem där. Se bara till att synthen är kopplad till rätt spår, och att du inte har nån midi-metronom på.

Om det låter bökigt så brukar folk rekommendera ett program som heter MIDI-OX, som finns gratis på nätet.

Men innan du skickar över nya ljud så bör du se till att spara ljuden som redan finns i synthen på datorn! Hur du gör det är lite olika från synth till synth, så kolla manualen. (Det borde heta nåt med MIDI dump.)

Postat
Har du ljudbankerna i .mid-format så ska det bara va att lägga in dem i ditt sequencerprogram och "spela upp" dem där. Se bara till att synthen är kopplad till rätt spår, och att du inte har nån midi-metronom på.

Om det låter bökigt så brukar folk rekommendera ett program som heter MIDI-OX, som finns gratis på nätet.

Men innan du skickar över nya ljud så bör du se till att spara ljuden som redan finns i synthen på datorn! Hur du gör det är lite olika från synth till synth, så kolla manualen. (Det borde heta nåt med MIDI dump.)

Hejsan, Tack för ditt svar 😉

Jag hade gjort precis som du beskrev, men det fungerade inte. Efter mycket tålamod och försök hittade jag felet som var att Device ID på synthen måste vara ställt i samma värde som när ljuden överfördes från synthen till datorn.

Sen har jag en annan skum sak som jag la märke till och det är att jag har en konstant pulserande MIDI-ut signal från min JP8000 som indikeras på mitt MIDI-interface. Men Cubase visar i sin tur ingen indikering på denna signal.

Känner du till något om detta?

Postat

Skulle kunna vara nån sorts System exclusive data... Cubase filtrerar bort inkommande sådant av default, om jag inte minns fel.

Gissningsvis är synthen inställd som "master clock" och skickar kontinuerligt ut klocksignaler så att andra grejer ska hålla samma tempo...

Men jag har ingen koll på hur du kollar det i din JP8000.

Postat
Skulle kunna vara nån sorts System exclusive data... Cubase filtrerar bort inkommande sådant av default, om jag inte minns fel.

Gissningsvis är synthen inställd som "master clock" och skickar kontinuerligt ut klocksignaler så att andra grejer ska hålla samma tempo...

Men jag har ingen koll på hur du kollar det i din JP8000.

Okej, jo det är klart, så kan det ju vara. Då har jag lite att gå efter 🙂

Tack för svaret!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.