Jump to content
Annons

Nytt Ad-ware problem!


Magpie

Recommended Posts

Jag har inte tidigare haft några problem med popups, tills nu. Använder IE7 och dess blockering har fungerat perfekt.

Så fort jag går in på internet får jag nu titt som tätt upp fönster om Party poker, Love calculator, erbjudande om gratis virusscanning mm. Jag har scannat med mitt f-secure, super anti spyware och Ad-aware. De tar bort ad cookies men hittar inget annat. Hur blir jag av med detta?! Det är fruktansvärt irriterande. Någon som har samma erfarenheter? Kom gärna med era bästa tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har inte tidigare haft några problem med popups, tills nu. Använder IE7 och dess blockering har fungerat perfekt.

Så fort jag går in på internet får jag nu titt som tätt upp fönster om Party poker, Love calculator, erbjudande om gratis virusscanning mm. Jag har scannat med mitt f-secure, super anti spyware och Ad-aware. De tar bort ad cookies men hittar inget annat. Hur blir jag av med detta?! Det är fruktansvärt irriterande. Någon som har samma erfarenheter? Kom gärna med era bästa tips!

Har fått samma elände jag ochså 😱 Samma Pop-Ups ....

Fick tips om Windows Defender.Den hitta tyvärr inget.

Blir spännade detta..... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också rekommendera Firefox.

Men det hjälper inte med problemet, att bli av med popuspen i IE7.

Så fort jag fått in sån här skit brukar jag formatera hela datorn för jag lyckas aldrig få bort det helt. Trots att jag noga rensar alla cookies, temp-filer, offline-innehåll och gått igenom Regedit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade liknande problem i för nån månad sen.

Symptom:

*Varje typ av sökning på Google, Yahoo etc resulterade i att man kom till reklamsidor

*Windows update gick inte att komma åt.

*Utforskaren hängde sig ibland oförklarligt.

Mitt antivirusprogram (Panda) lyckades inte få bort detta.

Lösning:

Total ominstallation (WinXP sp3).

Funkar än så länge, plus att jag bara tänker använda datorn till musik och inte massa annat suspekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan det vara så enkelt som att man ska kolla i kontrollpanelen och välja "lägg till/ta bort program"...

Jag råkade ut för det flera gånger på min förra arbetsplats, att folk hade råkat klicka på fel knapp i en popup - och det innebar att man körde en installation i stället för att stänga fönstret. Det lade sig då i listan över program, så att man kunde ta bort det enkelt. I övrigt brukar allt sådant skit försvinna med Ad-Aware eller Spybot.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag hade liknande problem i för nån månad sen.

Symptom:

*Varje typ av sökning på Google, Yahoo etc resulterade i att man kom till reklamsidor

*Windows update gick inte att komma åt.

*Utforskaren hängde sig ibland oförklarligt.

Mitt antivirusprogram (Panda) lyckades inte få bort detta.

Lösning:

Total ominstallation (WinXP sp3).

Funkar än så länge, plus att jag bara tänker använda datorn till musik och inte massa annat suspekt

Har haft det där problemet förr innan jag bytte till firefox så gör det när du du fått bukt med problemet. Hade problem med popups som öppnade säkert en gång i minuten vad jag än gjorde. Göra musik var nästan omöjligt och så frustrerande. Oftast får man leta manuellt och ta bort sådana virus eftersom virusprogram brukar ha svårt hitta dem. Ofta ligger de i system32. Kolla igenom där och i windowsmappen överhuvudtaget. Kolla även annars i system volume information. Den brukar ligga dold men gör den synlig. Brukar ligga mycket skräp där med som man får ta bort manuellt om man inte har ett rikigt bra rensningsprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med claes om att programet som skapar pop up finns möjligen i lägg till och ta bort program listan i kontroll panelen. Sen har jag också internet explorer 7 och service pack 3 och varje gång jag surfar på en sida med pop up så frågar IE7 om jag vill godkänna pop up tillfälligt eller permanent för sidan eller inte alls,men antar att som claes säger om man har bråttom så kan det vara lätt hänt att man klickar på en pop up och då laddas den automatiskt ner i program listan.

Jag skulle först och främst använda windows DISKRENSNINGS program + också gå in på internet explorer 7 menyn VERKTYG + INTERNETALTERNATIV +

SEN RENSA WEBBHISTORIK, så att TEMPORARY INTERNET FILES mappen är tom + radera konstiga program oftast små i storlek i LÄGG TILL TA BORT PROGRAM LISTAN + F SECURE PROGRAMET fullständig dator kontroll + AD AWARE full scan och som sista alternativ SPY BOT.

Om inget av detta hjälper så handlar det om att formatera om hårddisk och OS installera igen och byta till tex FIREFOX som ju verkar bra 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag håller med claes om att programet som skapar pop up finns möjligen i lägg till och ta bort program listan i kontroll panelen. Sen har jag också internet explorer 7 och service pack 3 och varje gång jag surfar på en sida med pop up så frågar IE7 om jag vill godkänna pop up tillfälligt eller permanent för sidan eller inte alls,men antar att som claes säger om man har bråttom så kan det vara lätt hänt att man klickar på en pop up och då laddas den automatiskt ner i program listan.

Jag skulle först och främst använda windows DISKRENSNINGS program + också gå in på internet explorer 7 menyn VERKTYG + INTERNETALTERNATIV +

SEN RENSA WEBBHISTORIK, så att TEMPORARY INTERNET FILES mappen är tom + radera konstiga program oftast små i storlek i LÄGG TILL TA BORT PROGRAM LISTAN + F SECURE PROGRAMET fullständig dator kontroll + AD AWARE full scan och som sista alternativ SPY BOT.

Om inget av detta hjälper så handlar det om att formatera om hårddisk och OS installera igen och byta till tex FIREFOX som ju verkar bra 🙂

Som jag skrev så får man med vissa virus ta bort dem manuellt. Och vissa virus lägger sig i just såsom system volume information, dvs i dolva platser på datorn eller just system 32. Minns jag fick ett som återskapade sig när man startade om datorn. Gick inte få bort med antivirus eller AD Aware eftersom viruset stängde ned den och datorn när jag försökte ta bort den. Fick ta bort det manuellt när jag såg till att visa alla, inklusive dolda filer. Men många gånger löser man det genom se vilka filer som är aktiva genom aktivitetshanteraren och se var det ligger. Går det inte att hitta filen ligger den på dold plats eller har namn som är mycket likt en msfil. Det är oftast helt onödigt formatera om hårddisken för den sakens skull. Och som sagt var undvika explorer. Har inte haft något problem sen jag bytte till firefox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra tips!

Jag är tydligen inte ensam om detta problem. Skandal att det inte finns ett säkert inbyggt skydd i XP.

Jag hämtade nyligen en uppdatering för Win XP home SP2 (automatisk). Jag har inte fått några popups på hela dagen och hoppas det förblir så! Har åter rensat med Ad-aware, superantispyware mm. Inget resultat. Jag brukar ofta gå in på Verktyg och ta bort all webhistorik, cookies mm. Är en uppdatering till XP SP3 nödvändig? Ger det större säkerhet och stabilitet är SP2? Är det någon som använder fullverson av Ad-aware? Då ska Adwatch förhindra popups, undrar om det fungerar.

Det läskigaste popupfönstret är det som erbjuder virusscanning. Det sätter igång automatiskt och laddar grejer. Då brukar jag snabbt högerklicka och avaktivera min internetuppkoppling och sedan stänga popupsidan. Har för mig jag läst om att det är säkrare än att bara stänga popupsidan. Om problemet åtekommer så kommer jag att prova Firefox. Att formatera hårddisken och ominstallera Xp törs jag inte prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, naivt av mig att tro att problemet var borta 😄

Nu kommer popupfönstren åter.

Är byte till Firefox krångligt?

Nej, det är inte krångligt, men du bör ju ändå eliminera det skräp du har fått in i burken. Kolla vad som drar igång med Windows i Autostart. Avaktivera det som ser suspekt ut. Det brukar vara en bra början till rensning av allehanda skit. Är du osäker, ta en skärmdump på Autostart-fliken och posta här.
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, naivt av mig att tro att problemet var borta 😑

Nu kommer popupfönstren åter.

Är byte till Firefox krångligt?

Nej, det är inte krångligt, men du bör ju ändå eliminera det skräp du har fått in i burken. Kolla vad som drar igång med Windows i Autostart. Avaktivera det som ser suspekt ut. Det brukar vara en bra början till rensning av allehanda skit. Är du osäker, ta en skärmdump på Autostart-fliken och posta här.

Jag har gått in med msconfig i Kör och kollat både autostart och tilläggsprogram.

Det verkar vara ok. Alla startups kontrollerade jag mot denna sida som listar vad som är säkert:

http://sysinfo.org/startuplist.php

Boven ligger nog djupt inne nåt register. Antar att det bara är att ladda hem Firefox och installera det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har Du lösningen

Det är/var en s.k malware/worm

Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware från en av dessa:

http://www.malwaresupport.com/mbam/program/mbam-setup.exe

http://www.brothersoft.com/download-malwar...ware-71406.html

Dubbelklicka på mbam-setup.exe för att installera programmet.

Bocka för:

Update Malwarebytes' Anti-Malware

Launch Malwarebytes' Anti-Malware

Tryck på Finish

Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

När programmet startar så välj Perform Quick Scan och tryck på Scan.

Skanningen tar ett tag.

När den är klar så tryck på OK och sedan Show Results.

Bocka för allt och tryck sedan Remove Selected.

När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.

Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

Om vissa problem kvarstår så upprepa skanningen med MBAM en gång till.

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på Logs-fliken i MBAM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Firefox + NoScript ( https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/722 ) är en bra lösning för att slippa all skit.

Visserligen tar det några extra klick i början för att godkänna alla sidor man litar på, men det är det värt!

Dessutom finns ju Adblock + Adblock Filterset.G Updater

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865 respektive https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1136

Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen Tack Fogden2000!!!!

Malwarebytes' Anti-Malware 1.21 hittade 5 elakartade tumörer (trojaner) på datorn som de andra programmen missade.

Snabbsökningen tog bara 15 min. Nu vill jag inte fira för mycket i förväg, men är 99% säker på att problemen är borta nu.

Anti-Malware rekommenderas verkligen! 😎😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör numera Firefox parallellt.. det är bara när någon sida inte stöds av FF som jag växlar till IE... rekommenderas varmt

Jag hör detta väldigt ofta. Vilka relevanta sidor är det som inte funkar med FF? Jag har aldrig använt IE (annat än i mitt arbete som webutvecklare) och aldrig stött på någon sida som inte funkat för mig. Iaf ingen som jag känt att jag måste besöka. Visst kan de se lite konstiga ut ibland men det är väl allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas man inte tar bort filer som är viktiga för os systemet bara när man använder Malwarebytes Anti-Malware.

I och för sig finns ju system restore men ändå 😏

Har haft en trög hårddisk som inte vill starta internet explorer 7 service pack 3 ibland utan den hänger sig i ett antal sekunder 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas man inte tar bort filer som är viktiga för os systemet bara när man använder Malwarebytes Anti-Malware.

I och för sig finns ju system restore men ändå 😏

Har haft en trög hårddisk som inte vill starta internet explorer 7 service pack 3 ibland utan den hänger sig i ett antal sekunder 😉

Har inte märkt några problem med windows sedan nya rensningen. Allt fungerar fint, dessutom är datorn BETYDLIGT snabbare än förut! Trojaner mm är väl kända för att slöa ner datorer. Tycker t.o.m. att mitt F-secure inte slöar som det brukar. Det jag kommer att köra hädanefter är: Dagliga rensningar med IE7 Verktyg, ta bort allt, samt Super anti spyware som tar bort skumma cookies medans man surfar. Sedan scanning med Malwarebytes en gång i veckan + f-secure. Det måste duga.

Är SP3 nödvändigt till XP eller duger mitt SP2? Då tänker jag i säkerhetssynpunkt. Har förstått att alla uppdateringar ska lättare kommas åt med SP3 vid ominstalleringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har Du lösningen

Det är/var en s.k malware/worm

Ladda ner Malwarebytes Anti-Malware från en av dessa:

http://www.malwaresupport.com/mbam/program/mbam-setup.exe

http://www.brothersoft.com/download-malwar...ware-71406.html

Dubbelklicka på mbam-setup.exe för att installera programmet.

Bocka för:

Update Malwarebytes' Anti-Malware

Launch Malwarebytes' Anti-Malware

Tryck på Finish

Om det finns någon uppdatering så kommer den att laddas ner och installeras.

När programmet startar så välj Perform Quick Scan och tryck på Scan.

Skanningen tar ett tag.

När den är klar så tryck på OK och sedan Show Results.

Bocka för allt och tryck sedan Remove Selected.

När borttagningen är klar så öppnar Anteckningar med en logg.

Eventuellt så kommer det upp en begäran om att starta om datorn (Restart). I så fall gör det.

Om programmet inte kommer igång efter omstarten så starta det.

Om vissa problem kvarstår så upprepa skanningen med MBAM en gång till.

Om loggen inte kommer upp själv i Anteckningar så hittar du loggen på Logs-fliken i MBAM.

Slår även på trumman för detta prog...Har också haft problem ett par dar med

"Trojan VUNDO activity"...Den hittade 44 inf poster med detta satans djävelskap...

Hoppas dattan ble ren nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

hade samma problem och körde anti malware som hittade några grejer som jag tog bort. efter det så kommer jag bara in på studios start sida, klickar jag på nån tråd så står det bara "sidan kan inte visas" osv.

har laddat hem IE 7 från min andra dator och installlerat om men det är lika ibland funkar det med en sida till sen hänger det sig igen.

nån som råkat ut för detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...