Jump to content
Annons

AKUT HJÄLP!


Aiidyl

Recommended Posts

Allt var bokat och klart, mitt album skulle äntligen bli mastrat och färdigt den här veckan.

Jag hade fått tag i en väldigt skicklig musikproducent som skulle spela in de sista delarna som behövs till min skiva.

Saken är den att jag gjort nästan allt själv i Reason & Logic i rewire, det var bara det helt akustiska, nämligen sång,

bas och gitarr som jag ville ha hjälp med + mastring.

Mina musiker hade åkt ner från Arvika & England (!) (bor i Malmö) för att medverka den här veckan...mitt releaseparty var bokat till i september och allt var fixat.

När dagen kommer har min ljudproducent gått upp i rök! Han svarar inte i telefon och är omöjlig att få tag på...lyckades få tag i hans mamma som berättade att han hade en mycket viktigt inspelning med en stor artist i Sverige (behöver inte nämna vem) som skulle ta några dagar. Jag kan förstå att han prioriterar denna artist framför lilla mig, men detta måste han ha vetat om ett tag och kunde väl åtminstånde informerat mig och att jag var "dumpad"...

Allt hade varit planerat för den här veckan, min basist åker tillbaka den 20:e och sedan kan han inte komma förrän i november. Jag har redan skjutit upp inspelningen 2 månader för att jag väntade på honom, eftersom jag vet att han är jävligt duktig...vilken tack får man för det?

Nu har han satt mig i en jäkla knivig sits, jag är tillbaka på ruta ett där jag var i Maj då jag först hade kontakt med honom,

nämligen att leta ljudtekniker. Jag vet inte vad jag ska göra mer än att ringa runt som en tok till alla ljudproducenter jag

känner till & se om det är någon som har tid att spela in innan den 20:e augusti. Det är alltså sång, bas och gitarr det handlar om.

Är det någon som kan förbarma sig eller känner någon som har tid för en studioinspelning?

Det måste vara någon som använder Logic och helst kan lite om Reason eftersom mina filer är färdiga till 70%,

skapade i de programmen.

Är så jävla arg och besviken på hur folk beter sig, hoppas det finns någon här som kan hjälpa.

//Nina

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår din besvikelse, kan tyvärr inte hjälpa dig (det känns som du letar någon som ligger över min nivå som tekniker) men jag har ett förslag. Mixa ner alla enskilda instrument från Logic och Reason till audiofiler, utan några pluggar på spåren. Varje instrument som en enskild audiofil. Då kan du ta bort kravet att teknikern ska klara av och/eller jobba i Logic och Reason, du kan ta filerna till en studio som kör Cubase eller ProTools och fortsätta spela in och mixa klart det där!

Jag förstår om du inte vill hänga ut folk, men det skulle vara intressant att få veta vem ljudteknikern är.

Lycka till i ditt sökande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt var bokat och klart, mitt album skulle äntligen bli mastrat och färdigt den här veckan.

Jag hade fått tag i en väldigt skicklig musikproducent som skulle spela in de sista delarna som behövs till min skiva.

Saken är den att jag gjort nästan allt själv i Reason & Logic i rewire, det var bara det helt akustiska, nämligen sång,

bas och gitarr som jag ville ha hjälp med + mastring.

Mina musiker hade åkt ner från Arvika & England (!) (bor i Malmö) för att medverka den här veckan...mitt releaseparty var bokat till i september och allt var fixat.

När dagen kommer har min ljudproducent gått upp i rök! Han svarar inte i telefon och är omöjlig att få tag på...lyckades få tag i hans mamma som berättade att han hade en mycket viktigt inspelning med en stor artist i Sverige (behöver inte nämna vem) som skulle ta några dagar. Jag kan förstå att han prioriterar denna artist framför lilla mig, men detta måste han ha vetat om ett tag och kunde väl åtminstånde informerat mig och att jag var "dumpad"...

Allt hade varit planerat för den här veckan, min basist åker tillbaka den 20:e och sedan kan han inte komma förrän i november. Jag har redan skjutit upp inspelningen 2 månader för att jag väntade på honom, eftersom jag vet att han är jävligt duktig...vilken tack får man för det?

Nu har han satt mig i en jäkla knivig sits, jag är tillbaka på ruta ett där jag var i Maj då jag först hade kontakt med honom,

nämligen att leta ljudtekniker. Jag vet inte vad jag ska göra mer än att ringa runt som en tok till alla ljudproducenter jag

känner till & se om det är någon som har tid att spela in innan den 20:e augusti. Det är alltså sång, bas och gitarr det handlar om.

Är det någon som kan förbarma sig eller känner någon som har tid för en studioinspelning?

Det måste vara någon som använder Logic och helst kan lite om Reason eftersom mina filer är färdiga till 70%,

skapade i de programmen.

Är så jävla arg och besviken på hur folk beter sig, hoppas det finns någon här som kan hjälpa.

//Nina

Hade du lagt till ett "Persson" till ditt förnamn hade du inte haft några problem. Har också varit i kontakt med studios/musiker i Malmö och kan bara säga de allmänt är opålitliga. Heter man inget känt skiter de mer eller mindre i en!

Har börjat vända mig till studios/musiker utanför Skåne och det fungerar betydligt bättre.

Idag behöver man inte samlas för att spela in, var och en kan spela in sitt alster där han/hon bor och maila det sedan. Fungerar fint för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt trist historia, otroligt oproffsigt av producenten!!

Tipset innan, att göra det du kan till audiofiler är bra, då kan du som sagt jobba i en annan studio mkt lättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta gärna min gode vän Marcin: http://www.mbarecords.se/ om han har tid.

Han är en både pålitlig och duktig kille, med en trevlig studio här i Malmö. 🙂

Han kör i och för sig enbart med Cubase i nuläget, men om du gör om de befintliga spåren till audiofiler, som Bakke föreslog, så är det ju inga problem ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina tips... ja, jo, det är klart man kan mixa ner allt till enskilda spår, det jobbiga är väl att om man ska göra nån liten

ändring i Reason-kompet måste man öppna den, redigera och bounca igen, fast ja, helt smärtfritt kan man väl inte förvänta sig 😉

Redigerat av Aiidyl
Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta gärna min gode vän Marcin: http://www.mbarecords.se/ om han har tid.

Han är en både pålitlig och duktig kille, med en trevlig studio här i Malmö. 😉

Han kör i och för sig enbart med Cubase i nuläget, men om du gör om de befintliga spåren till audiofiler, som Bakke föreslog, så är det ju inga problem ändå.

Pratade precis med Marcin, och han kan klämma in mig redan på fredag! Jättetrevlig och engagerad, ringde upp mig efter bara 5 min, gick in på min myspace och lyssnade på mina demos och gick igenom allt grundligt.

Jättestor skillnad på hans attityd och r*vhålet till producent som jag litade på först.

Det blir stressigt som f*n att hinna med allt innan basisten åker, men vi får ju prioritera hans grejor, för jag har tid en vecka till.

Helt sjukt att man tar ledigt från jobbet och förlorar massa tid & pengar för att man litar på någon...

Tack så superdupermycket för tipset, hoppas verkligen att det blir bra!

Gå gärna in på min myspace och lyssna: www.myspace.com/ninawiemer

ps. Det var Petter jag blev dumpad för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas din skiva säljer utav bara helvete, så kanske någon lär sig att säkra kort inte alltid är det bästa! (Ingen skugga över Petter, det är inte hans fel.)

Bra att det löser sig och lycka till med musiken! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontakta gärna min gode vän Marcin: http://www.mbarecords.se/ om han har tid.

Han är en både pålitlig och duktig kille, med en trevlig studio här i Malmö. 🙂

Han kör i och för sig enbart med Cubase i nuläget, men om du gör om de befintliga spåren till audiofiler, som Bakke föreslog, så är det ju inga problem ändå.

Pratade precis med Marcin, och han kan klämma in mig redan på fredag! Jättetrevlig och engagerad, ringde upp mig efter bara 5 min, gick in på min myspace och lyssnade på mina demos och gick igenom allt grundligt.

Jättestor skillnad på hans attityd och r*vhålet till producent som jag litade på först.

Det blir stressigt som f*n att hinna med allt innan basisten åker, men vi får ju prioritera hans grejor, för jag har tid en vecka till.

Helt sjukt att man tar ledigt från jobbet och förlorar massa tid & pengar för att man litar på någon...

Tack så superdupermycket för tipset, hoppas verkligen att det blir bra!

Härligt att höra att han kunde ta det på så kort varsel.

Jag tror absolut att det blir bra. Han kan sina prylar och vet vad han pysslar med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...