Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla!

Jag skulle behöva lite förklaringar angående kablar. Jag är förvirrad med dem olika kablar, balanserad/obalanserad:

jag köpte begagnade ALESIS M1Active 520 högtalare och nu behöver jag koppla dem till min mixer Gemini PS 525 😛... och jag vet inte riktigt vilka kablar jag skulle använda. 😛

Mixer har RCA output och högtalarna XLR output: skulle jag köpa 2 st. RCA / XLR kablar som den här? http://homeavcables.com/40045.html

och kopplar varje högtalare till den "Master" output på mixer?

Eller, använder jag en XLR Male to XLR Female kabel + adapter XLR Male - Two RCA Male Y? Då kopplar jag en högtalare till den "Master" output och kopplar den andra till den "Booth" output?

http://homeavcables.com/40057.html

http://homeavcables.com/44-170.html

Tack på förhand för hjälpen!!

Mvh,

Atomind

Annons
Postat

RCA är obalanserat.

Enligt vad jag hittade så har monitorn både XLR och TRS - och i så fall är det nog säkrare att ha två kablar som har RCA i ena änden och obalanserad tele ("monotele") i andra änden - för man vet inte helt säkert hur det är kopplat i XLR-kontakterna på färdiga kablar. När det är Tele, så följer alla samma standard, så att det automagiskt blir obalanserat när man stoppar in en monotele.

Det är nog inte så lämpligt att koppla monitorerna till olika outputs, utan de ska förstås vara kopplade till höger resp. vänster kanal på samma output (eller missuppfattade jag det där med "master" och "booth"...?).

<språkpolis mode on>

Dina monitorer har ingen utgång, utan bara ingångar...

<språkpolis mode off>

Postat (redigerat)

Tack för svaret och för att rätt mig :rolleyes: Då kör jag med en sådan RCA - Jack 1/4?

153183.jpg

Normalt, är "Master" utgången till huvud förstärkaren, och "Booth" för en andra:

The PS-525 PRO is supplied with 3 sets of amp output jacks. The

MASTER OUTPUT (28) jacks are unbalanced and used to connect to

your main amplifier. The OUTPUT REC (30) jacks can be used to

connect the mixer to the record input of your recorder enabling you to

record your mix. The OUTPUT BOOTH (29) jacks allow you to hook up

an additional amplifier.

Jag undrade om jag kan kopplar höger högtalare till "Master" och vänster högtalare till "Booth".

http://www.geminidj.com/disc._prod_manuals...S-525%20PRO.pdf

Mvh,

Atomind

ps: Förlåt för min svenska 🙂

Redigerat av Gäst
Postat
Tack för svaret och för att rätt mig 😆 Då kör jag med en sådan RCA - Jack 1/4?

153183.jpg

Är det inte tele in på båda monitorerna...?

Om det är det, så är det fel kabel och du ska ha 2st kablar med RCA till monotele.

Normalt, är "Master" utgången till huvud förstärkaren, och "Booth" för en andra:

The PS-525 PRO is supplied with 3 sets of amp output jacks. The

MASTER OUTPUT (28) jacks are unbalanced and used to connect to

your main amplifier. The OUTPUT REC (30) jacks can be used to

connect the mixer to the record input of your recorder enabling you to

record your mix. The OUTPUT BOOTH (29) jacks allow you to hook up

an additional amplifier.

Jag undrade om jag kan kopplar höger högtalare till "Master" och vänster högtalare till "Booth".

Nej - koppla till Master Left och Right.

Postat

Tack för hjälpen Claes.

Jag har köpte en vanlig 2xRCA male - 2xRCA male som jag har separerat för att få 2 enkla RCA kablar. Och jag använder en adapter Jack 1/4" / RCA till varje högtalare.

Mvh,

Atomind

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.