Jump to content
Annons

Skillnad på -10db och +4db?


Morlow

Recommended Posts

Tjena!

Jag har en fråga angående mitt ljudkort. Jag har en yamaha mixer (16/4) och ett m-audio delta 1010 LT, jag kör med tele > rca från mixerns I/O till ljudkortet.

Och nu till frågan, när man kollar lite i ljudkortets "kontrollpanel" så finns det bl.a. en flik där man kan ställa in om man vill ha +4dB eller -10dB på utgångarna och ingångarna, vad är det för skillnad och vad ska jag köra med på mina ingångar och utgångar? Mvh /Jeppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du ska ställa omkopplaren så att det blir samma som på prylarna som kopplas in till ljudkortet. Har du utgångar från en preamp eller mixer, som lämnar +4dB, så ska ljudkortets ingång stå på +4dB. Ställer du in det fel så riskerar du distorsion eller ökat brus (beroende på vilket håll det blir fel på...).

-10dB brukar kallas "konsumentnivå" och +4dB brukar kallas "proffsnivå". Oftast är obalanserade kopplingar (som t ex RCA) -10dB och oftast är balanserade kopplingar (XLR och balanserad Tele) +4dB, men definitionsmäsigt så hänger egentligen inte balanseringen och nivån ihop...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har en fråga angående mitt ljudkort. Jag har en yamaha mixer (16/4) och ett m-audio delta 1010 LT, jag kör med tele > rca från mixerns I/O till ljudkortet.

Och nu till frågan, när man kollar lite i ljudkortets "kontrollpanel" så finns det bl.a. en flik där man kan ställa in om man vill ha +4dB eller -10dB på utgångarna och ingångarna, vad är det för skillnad och vad ska jag köra med på mina ingångar och utgångar? Mvh /Jeppe

här har du förklaring:

http://www.m-audio.com/index.php?do=suppor...e842fe26a5b6f81

Link to comment
Dela på andra sajter

Piotr (oregistrerad)

M-audios förklaring var ju klen..

Först och främst om det ska vara rätt så må man i detta fall skriva ut dBV och dBu då det är olika referenserr för de två enheterna.

Hela historien med dessa sifror är lite knäpp i mina ögon. Det är frågan om "nominella" värden och dom anger alltså inte max nivå för full utstyrning vilket egentligen är det intressanta att hålla reda på.

Vanligtvis så styrs en AD ut till 0dBFS vid ca 2V (=+6dBV) med -10dBV inställning och vid ca 7V (+20dBu) vid +4dBu inställning.

Värdet -10dBV motsvarar ca 0.3V och +4dBu motsvarar ca 1V.

Värdet 0dBV är 1V.

Värdet 0dBu är 0.7V.

En hemma CD spelare ger vid max output ca 2V vilket alltså är +6dBV.

Klart som lervälling?

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audios förklaring var ju klen..

Först och främst om det ska vara rätt så må man i detta fall skriva ut dBV och dBu då det är olika referenserr för de två enheterna.

Hela historien med dessa sifror är lite knäpp i mina ögon. Det är frågan om "nominella" värden och dom anger alltså inte max nivå för full utstyrning vilket egentligen är det intressanta att hålla reda på.

Vanligtvis så styrs en AD ut till 0dBFS vid ca 2V (=+6dBV) med -10dBV inställning och vid ca 7V (+20dBu) vid +4dBu inställning.

Värdet -10dBV motsvarar ca 0.3V och +4dBu motsvarar ca 1V.

Värdet 0dBV är 1V.

Värdet 0dBu är 0.7V.

En hemma CD spelare ger vid max output ca 2V vilket alltså är +6dBV.

Klart som lervälling?

/Peter

0 dBu är den spänning som ger 1 mW i ett 600 ohms motstånd.

Det vet väl alla 😆

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audios förklaring var ju klen..

Först och främst om det ska vara rätt så må man i detta fall skriva ut dBV och dBu då det är olika referenserr för de två enheterna.

Hela historien med dessa sifror är lite knäpp i mina ögon. Det är frågan om "nominella" värden och dom anger alltså inte max nivå för full utstyrning vilket egentligen är det intressanta att hålla reda på.

Vanligtvis så styrs en AD ut till 0dBFS vid ca 2V (=+6dBV) med -10dBV inställning och vid ca 7V (+20dBu) vid +4dBu inställning.

Värdet -10dBV motsvarar ca 0.3V och +4dBu motsvarar ca 1V.

Värdet 0dBV är 1V.

Värdet 0dBu är 0.7V.

En hemma CD spelare ger vid max output ca 2V vilket alltså är +6dBV.

Klart som lervälling?

/Peter

0 dBu är den spänning som ger 1 mW i ett 600 ohms motstånd.

Det vet väl alla 🙂

Åke

Ja, vaffan! Tror du jag är dum eller?! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Piotr (oregistrerad)
0 dBu är den spänning som ger 1 mW i ett 600 ohms motstånd.

Det vet väl alla

Åke

Bara gamla gardet! 😄

Får samtidigt passa på att rätta mig ang 0dBu = 0.7V.

Alla vet väl att det skal vara 0dBu = 0.775V.

/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...