Jump to content
Annons

Vad För Mick Borde jag köpa ?


Denneo

Recommended Posts

Hej Hej

Jag har kollat igenom massa Mickar o sånt .

Men jag vill veta en bra och billig mick till min data som är extremt bra ljud på .

Jag ska använda till inspelning ska göra egna låtar någon som kan nån billig ?

Jag vill att priset ska va mellan 0-1000 helst under 900:- Men annars 0-1000 :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Extremt bra ljud" får du kanske inte med en mic för 1000:- - men i den prisklassen tycker jag att Studio Projects B1 slår sina konkurrenter på fingrarna, så den skulle jag rekommendera i första hand. :rolleyes:

Gå gärna in på min testsite och hämta smakprov på diverse micar så kan du bilda en egen uppfattning.

Vad har du för ljudkort? B1 kräver att du har fantommatning ut från din micpreamp, eftersom det är en kondensatormic...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Men asså jag har presic inte bästa ljud kortet men jag har typ den man fick med datan . :rolleyes:

Ok - då finns det lite olika varianter att överväga:

1. Kondensatormic + micpreamp

2. Rörmic (funkar eftersom rörmicar har egen strömförsörjing som följer med - men mikrofoningången på inbyggda ljudkort brukar vara den sämsta delen i ljudkortet, så jag skulle ändå föredra en lös micpreamp...)

3. Dynamisk mic som kopplas direkt in på ljudkortets micingång

4. USB-mic som innehåller "ljudkort" med både ingång och hörlursutgång och som därför fungerar som ett komplett ljudkort

Alternativ till den lösa micpreampen är att du skaffar ett ljudkort med inbyggd micpreamp med fantommatning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade nyss på låt som är gjorde av SP B1 http://www.litanol.se/audio/litanol_-_farl...akon_cover).mp3

Låten är ju bra men har han ändrat sin röst elr ?

När han sjunger så är det kört genom en vocoder, så där hör du inte hur micen egentligen låter... 😄

Rap:en är det lagt kompressor på och är förmodligen också eq:at, men det är sådant som man brukar göra i de flesta fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken Mick tycker du jag ska köpa finns det ingen som SP B1 fasst billigare ?

För SP B1 Låter ganska bra i mina öron .

Billigare finns, men då låter de inte lika bra - åtminstone inte enligt mina öron.

Om det är priset som är viktigast, så är det ju bara att leta upp den billigaste micen som du hittar och köra med den - men man får vad man betalar för...

Link to comment
Dela på andra sajter

okay men jag ska hålla på med rap är Studio project B1 Bra ?

1. Kan jag koppla in den på Datorn ?

Om du har 48V fantommatning ut från micingången, så går det - men annars måste du ha en extern micpreamp också.

2. Och Måste man ha puffskydd ?

Definitivt!

3. Funkar Micken bra till rap inspelningar ? om jag gör en egen låt ?

Micen bryr sig inte om om du sjunger eller rappar eller spelar gitarr, utan den fungerar till det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har personligen inte lyssnar eller jobbat med B1 så jag kan inte göra några jämförelser. Men du kan ta och kika lite på TSM MT87 också. Kräver också fantommatning. Tycker det är en bra allround mick för pengarna.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

okay men jag ska hålla på med rap är Studio project B1 Bra ?

1. Kan jag koppla in den på Datorn ?

2. Och Måste man ha puffskydd ?

3. Funkar Micken bra till rap inspelningar ? om jag gör en egen låt ?

1. Dude, om du inte har ett ljudkort med mic-ingång och +48v phantomatning så, nej.

Om du har ett "standardljudkort" som följde med datorn behöver du en mixer eller nån mic-preamp.

Själv skulle jag rekommendera en Shure SM58 for the jobz. Absolut mesta mic'en för minsta pengarna. :rolleyes:

En stormembransmic kommer kräva att du har mer gear än bara en lösning för att koppla in det i ljudkortet,

de är också mycket mer kännsliga för miljön du spelar in i. (akustik, oljud etc)

Shure SM58 är perfekt för sång och låter kanon helt enkelt. No fancy shit, just plain awesomenes.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vilken Mick tycker du jag ska köpa finns det ingen som SP B1 fasst billigare ?

För SP B1 Låter ganska bra i mina öron .

Det är viktigt att man inte är dumsnål och försöker lura sig själv. Att börja med en billig mick är självklart inget fel, tvärtom. Sen är det att man kan få ganska bra resultat också med en mick för en runt en lax. Det går alltid att byta upp till en bättre så småningom. Men nästan alltid är det så att man får det man betalar. Och vill man ha en ännu billigare mick så kan man gå på typ ÖB och köpa nåt billigt krafs men hur nöjd blir man med en sån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Hej

Jag har kollat igenom massa Mickar o sånt .

Men jag vill veta en bra och billig mick till min data som är extremt bra ljud på .

Jag ska använda till inspelning ska göra egna låtar någon som kan nån billig ?

Jag vill att priset ska va mellan 0-1000 helst under 900:- Men annars 0-1000 😄

För 1000 kronor är det omöjligt att få extremt bra ljud, och använder man mikrofoningången i ett vanligt standardljudkort (typ AC97) är det nog till och med omöjligt att få acceptabelt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Du behöver en micpreamp mellan din mikrofon och ljudkort (i vissa fall är den inbyggd i ljudkortet). Detta är för att signalen din mikrofon ger ifrån sig är svag och behöver förstärkas för att du ska få en en acceptabel nivå i ditt DAW.

Det finns några olika sorters mikrofoner som kanske redan märkt och för att underlätta detta för dig så har jag tagit fram lite text som du kan läsa. Det du har tittat på (SPB1) är av typen kondensatormikrofon. Denna kräver då en fantommatning från din micpreamp för att fungera. Det andra alternativet (exempelvis sm58 som togs upp i tråden) är av typen dynamisk mikrofon, som inte kräver fantommatning.

Hoppas detta var till någon hjälp så du mer vet vad det är du behöver och varför du behöver vissa saker.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
När han sjunger så är det kört genom en vocoder
Nej, det är ju Autotune som pryglar rösten 😳

Pryglar var ordet sa Bull.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...