Jump to content
Annons

Köp av Synth i 6000 kronors klassen


the_minstrel

Recommended Posts

Hej,

Funderar på att köpa en ny (eller begagnad) synth. Har idag en Roland JV-1080 som ljudbank, utökad med 4 expansionskort. Använder ett 49-tangenters klaviatur från Midistart som jag (av förståeliga skäl) är uppriktigt less på.

Tanken är att sälja modulen + expansionskort och köpa en synth med ett bra klaviatur. Har funderat lite på en XP-80; 76 tangenter är godis. :]

Ljuden från min JV-1080 använder jag allt mindre. De ljud som jag brukar ratta in är främst padljud och etniska ljud, av den anledningen hade en XP-80 varit lämplig. Då kan jag flytta över mitt World-kort till denna.

Några andra förslag? Alla tankar och idéer är välkomna.

Kanske bör tillägga att musiken jag i huvudsak ägnar mig åt är inom genren rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kanske bör tillägga att musiken jag i huvudsak ägnar mig åt är inom genren rock.

Vilka typer av ljud är du ute efter då?

Bara etniska ljud och pads, eller var det vad som var användbart i den du har?

"Rock" kan ju innebära allt från orglar till pianon till feta analoga leads...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka typer av ljud är du ute efter då?

Bara etniska ljud och pads, eller var det vad som var användbart i den du har?

"Rock" kan ju innebära allt från orglar till pianon till feta analoga leads...

Jo, allt det. :] Men alla de ljuden står mjukvarusynthar/samplingsbibliotek för.

RS-50:an verkar intressant. Hittade ett par mp3-demon, låter intressant, lite nya klanger, vilket alltid är trevligt. Men viktigast är ändå klavitaturet.

Ska kolla med musikanten och estrad här i Umeå om de har synthen inne. Annars lär de ju ha en massa intressanta synthar att prova. 😄

Hursomhaver, tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

RS-50:an verkar intressant. Hittade ett par mp3-demon, låter intressant, lite nya klanger, vilket alltid är trevligt. Men viktigast är ändå klavitaturet.

Ska kolla med musikanten och estrad här i Umeå om de har synthen inne. Annars lär de ju ha en massa intressanta synthar att prova. 🙂

Va, finns Estrad i Umeå nu?? Vars då?

Nästan två år sedan man flyttade därifrån nu! *suck*

RS-50 har vi pratat om en del här förut, så kolla i gamla trådar.

När det gäller såna där "alltmöjligt-synthar" så finns det ju väldigt mycket att välja på. Börja med att kolla vad som finns i affärerna och begagnat i ditt närområde, för det är ju ändå hur synthen känns och låter som är det viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka typer av ljud är du ute efter då?

Bara etniska ljud och pads, eller var det vad som var användbart i den du har?

"Rock" kan ju innebära allt från orglar till pianon till feta analoga leads...

Jo, allt det. :] Men alla de ljuden står mjukvarusynthar/samplingsbibliotek för.

RS-50:an verkar intressant. Hittade ett par mp3-demon, låter intressant, lite nya klanger, vilket alltid är trevligt. Men viktigast är ändå klavitaturet.

Ska kolla med musikanten och estrad här i Umeå om de har synthen inne. Annars lär de ju ha en massa intressanta synthar att prova. 🙂

Hursomhaver, tack för tipset!

Har dom många syntar på Estrad eller? Äré bah gitarrer dom har?

Mvh/ "Den nyfikne" Granen

😄

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte man ska köpa en synth efter hur cool den ser ut, utan utefter vad den kan göra i förhållande till vad man själv vill göra. Det viktiga är ju att den kan leverera de ljud man behöver för att göra sin musik. Att den sedan ser häftig ut är underordnat, men inte någon nackdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för kort i 1080:n ? Vad tänker du sälja rubbet för? 😉 Alternativt, vad tar du för ett av expansionskorten? Är på jakt efter ett billigt Vintage-kort till min JV1010..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som rekommenderat Korg's microKORG? 😉 Inte ens Neko? Nu känner jag inte igen dig.. 🙂 Själv har jag aldrig testat den, så jag kan inte uttala mig. Däremot är priset lagom tycker jag. När jag har 4000:- över skall jag också skaffa mig en.. 🙂

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som rekommenderat Korg's microKORG? 😕 Inte ens Neko? Nu känner jag inte igen dig.. 🙁 Själv har jag aldrig testat den, så jag kan inte uttala mig. Däremot är priset lagom tycker jag. När jag har 4000:- över skall jag också skaffa mig en.. 🙂

//Nisse

Därför att en microKORG inte är bra på de mattor han är ute efter riktigt. Etniska ljud och sånt är inte den syntens styrka. Dessutom har den bara 4 i polyfoni vilket kan bli lite om man ska göra mattor.

Har dock inga bättre förslag för närvarande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som rekommenderat Korg's microKORG? 😕  Inte ens Neko? Nu känner jag inte igen dig.. 🙂  Själv har jag aldrig testat den, så jag kan inte uttala mig. Däremot är priset lagom tycker jag. När jag har 4000:- över skall jag också skaffa mig en.. 😱

I det här fallet, till nån som vill ha en allt-i-allo-synth, så tycker jag inte att man kan rekommendera varken en MS20 eller en mikroKorg....

Och med tanke på hur billiga andra lite äldre VA-synthar har blivit nu, så har jag lite svårt att förstå hur nån kan slänga ut 4000:- för en mikroKorg... 🙁

För samma summa kan du få tag på en massa andra bättre synthar som t.ex. MS2000, Virus, NordLead och microQ begagnat!!

Link to comment
Dela på andra sajter

För samma summa kan du få tag på en massa andra bättre synthar som t.ex. MS2000, Virus, NordLead och microQ begagnat!!

Nu är det väl inte någon enorm skillnad på en microkorg och en MS2000 eftersom en microkorg i princip är en ms2000 fast med lite mindre rattar och aningens färre funktioner. ms2000 är ju kärnan för micron.

Link to comment
Dela på andra sajter

För samma summa kan du få tag på en massa andra bättre synthar som t.ex. MS2000, Virus, NordLead och microQ begagnat!!

Nu är det väl inte någon enorm skillnad på en microkorg och en MS2000 eftersom en microkorg i princip är en ms2000 fast med lite mindre rattar och aningens färre funktioner. ms2000 är ju kärnan för micron.

Jo precis...eller nä precis kanske jag borde säga...(??) 😆

Så varför betala mer för en synth som har leksaksklaviatur, färre rattar, färre funktioner (och tydligen inte lägre polyfoni)...? 🙁

Iofs kan jag förstå att man kanske vill ha en liten kompakt keyboard, men det är nog enda anledningen jag kan se...

Edit: Hade lite fel angående polyfonin...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...