Jump to content
Annons

Ny Studio

nightcrawlr (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej, tänkte jag skulle presentera mig.

Har i ett par år spelat med diverse hårdrock/metal-band, men tillslut så fungerar det inte då tiden inte passar in med andra medlemmar osv. Mitt huvudinstrument är gitarr, men nu är hemmastudion påväg upp.

Detta är vad jag har:

Dator med Windows XP.

Externt ljudkort EMU 0202.

Gitarr: Ibanez s40 med utbytta mikar till EMG81 (ZW) +ett par andra gitarrer som jag inte använder.

Effekter: Line6 Floorpod plus.

Hörlurar: Beyerdynamic DT250

Synth/Trummor: M-AUDIO KEYRIG 49 USB

Mikrofon: Billig Sångmikrofon.

Jag hade tänkt mig ett digitalt trumset, men det blev för dyrt så jag prioriterade synthen istället då jag kan göra trummorna med den.

Det jag vet att jag saknar är mjukvaran såklart. Vad ska jag satsa på? Det jag behöver är alla ljud för synthen (+trumljud) och inspelning.

Vad tycker ni nästa inköp borde vara?

Annons
Postat (redigerat)

Välkommen.... once your in here... you can never get out, moahahahaa!

Det första du ska köpa är ett musikprogram helt klart.

Dem flesta programmen finns att läsa mycket om under egen katigori här på forumet.

Själv använder jag Cubase, tycker den är rätt logisk och enkel att förstå. Har inte direkt erfarenhet av nåt annat program heller iof.

Jag tror att en del program har en light verision eller en demo som man kan ladda ner gratis, på så sätt kan man ju testa sig fram till vilken som passar en bäst.

Beroende på hur kräsen och hur långt man vill gå me sitt musik skapande så kanske den där light verisionen duger gott för hemmabruk.

Angående trumljud så finns det oftast "inbyggt" trummljud och anat smått och gott.

Annars kan man köpa exempelvis program som Ez drummer, Addictive Drums, ddDrums... säkert fler varianter där också. Finns även demo verisioner att testa av dessa också tror jag.

Sen finns även andra gratis trumm program man kan ladda ner sk. vst plugins, fast dem brukar inte låta så jättebra.

Det finns mycket inom området Vst plugins, effekter, synth ljud, piano, allt möjligt, mycket gratis pluggar som e bra.

Bara att köra hårt å testa.

Peace!

Redigerat av kuriyakin
Postat
  kuriyakin sa:
Välkommen.... once your in here... you can never get out, moahahahaa!

Det första du ska köpa är ett musikprogram helt klart.

Dem flesta programmen finns att läsa mycket om under egen katigori här på forumet.

Själv använder jag Cubase, tycker den är rätt logisk och enkel att förstå. Har inte direkt erfarenhet av nåt annat program heller iof.

Jag tror att en del program har en light verision eller en demo som man kan ladda ner gratis, på så sätt kan man ju testa sig fram till vilken som passar en bäst.

Beroende på hur kräsen och hur långt man vill gå me sitt musik skapande så kanske den där light verisionen duger gott för hemmabruk.

Angående trumljud så finns det oftast "inbyggt" trummljud och anat smått och gott.

Annars kan man köpa exempelvis program som Ez drummer, Addictive Drums, ddDrums... säkert fler varianter där också. Finns även demo verisioner att testa av dessa också tror jag.

Sen finns även andra gratis trumm program man kan ladda ner sk. vst plugins, fast dem brukar inte låta så jättebra.

Det finns mycket inom området Vst plugins, effekter, synth ljud, piano, allt möjligt, mycket gratis pluggar som e bra.

Bara att köra hårt å testa.

Peace!

Jo Cubase har jag lite erfarenhet utav, men mest tittat på, och det jag gjort själv är bara liveinspelning. Det här med synth är rätt nytt för mig. 😆 Tack för svaret. Jag har cubase SX eller vad det nu heter på skiva nånstans.

Postat

Hur är Propellerheads Reason inspelningsmässigt? Det är nog det jag förstår mig bäst på. Dessutom är synthen lätt att använda där. Cubase krånglar lite på det området.

Postat
  nightcrawlr sa:
Hur är Propellerheads Reason inspelningsmässigt? Det är nog det jag förstår mig bäst på. Dessutom är synthen lätt att använda där. Cubase krånglar lite på det området.

Det går inte att spela in audio i Reason över huvud taget. Om du vill kunna spela in gitarr, sång, bas o.s.v. måste du använda ett annat program. Cubase kan man ju köra parallellt med Reason via Rewire, men det verkar lite overkill för en nybörjare.

Postat
  jarlo sa:
  nightcrawlr sa:

Det går inte att spela in audio i Reason över huvud taget. Om du vill kunna spela in gitarr, sång, bas o.s.v. måste du använda ett annat program. Cubase kan man ju köra parallellt med Reason via Rewire, men det verkar lite overkill för en nybörjare.

Well, helt nybörjare är jag ju inte, jag har bara inte haft en egen studio hemma förr. Ska se vad pengarna räcker till.

tack för svaret

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.