debatt Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 (redigerat) Man kan köpa EAN-kod frĂ„n Grammotex för 500;-. Man skickar in namn och adress dit och betalar sĂ„ kommer den med Posten. Och man ska ange organisationsnummer... Men vad Ă€r det man köper egentligen? Ett fysiskt papper med en sifferkombination? Jag menar, man fĂ„r vĂ€l inga fysiska EAN-koder att klistra pĂ„ cd-fodralen? Hur skaffar man dem? Vad kostar det? đ //debatt Redigerat 18 juli 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 (redigerat) Nej - du köper sifferkombinationen. Koder mĂ„ste du skapa sjĂ€lv - exempelvis HĂR - och skriva ut pĂ„ fodralen. Vill du hellre ha etiketter, sĂ„ köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ smidigast att skriva direkt pĂ„ omslaget...? Redigerat 18 juli 2008 av Claes
debatt Postat 18 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 18 juli 2008 Nej - du köper sifferkombinationen. Koder mĂ„ste du skapa sjĂ€lv - exempelvis HĂR - och skriva ut pĂ„ fodralen. Vill du hellre ha etiketter, sĂ„ köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ smidigast att skriva direkt pĂ„ omslaget...? Tusen tack! Jag trodde man behövde en sĂ€rskild skrivare. Kan de i affĂ€ren lĂ€sa av en sĂ„n streckkod med sin avlĂ€sningspenna, oavsett vilket papper det landar pĂ„? Trodde det krĂ€vdes nĂ„t sĂ€rskilt blĂ€ck eller papper. Ja, lösa klisteretiketter verkar ju vid nĂ€rmare eftertanke onödigt. Har t.o.m. för mig att ett skivpresseri erbjöd sĂ„dana sjĂ€lvhĂ€ftande etiketter för en cd-serie om 500 ex. Men de skulle kosta 2 kr styck. Men det var ett tag sedan. Undrar hur det gick med det och för dem. đź //debatt
drloop (oregistrerad) Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Nej - du köper sifferkombinationen. Koder mĂ„ste du skapa sjĂ€lv - exempelvis HĂR - och skriva ut pĂ„ fodralen. Vill du hellre ha etiketter, sĂ„ köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ smidigast att skriva direkt pĂ„ omslaget...? Clae vilka coola tips du kommer med. Tack!
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 MÄnga lÀsare har problem med termotransfer-papper, men annars Àr det lugnt vare sig det Àr laser eller blÀck - sÄ lÀnge inte blÀcket blöder ut och fÄr diffusa kanter pÄ strecken - för dÄ kan det bli problem att lÀsa. Man ska inte heller laborera med fÀrger sÄ att man fÄr dÄlig kontrast mellan streck och mellanrum... VÀlj exempelvis inte röd bakgrund och svarta streck - eller (kanske mindre uppenbart) gul bakgrund och svarta streck, som ger bra kontrast för vÄra ögon, men inte för vissa scannrar... Vit bakgrund och svarta streck Àr det bÀsta, om det funkar att lÀgga in det sÄ.
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Nej - du köper sifferkombinationen. Koder mĂ„ste du skapa sjĂ€lv - exempelvis HĂR - och skriva ut pĂ„ fodralen. Vill du hellre ha etiketter, sĂ„ köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ smidigast att skriva direkt pĂ„ omslaget...? Clae vilka coola tips du kommer med. Tack! Yrkesskada. đź Jag har jobbat i över 10 Ă„r med att reparera streckkodslĂ€sare (frĂ„n de smĂ„ butiksmodellerna till de stora som sitter till bagagehantering pĂ„ flygplatser och hos logistikföretagen), sĂ„ jag vet nog det mesta som Ă€r vĂ€rt att veta om sĂ„dant... đ
debatt Postat 18 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 18 juli 2008 SĂ„g nu hĂ€r i mitt brĂ€nnarprogram att man kan VID VARJE LĂ T lĂ€gga in ISRC-kod OCH nĂ„t de kallar UPC-kod. Det lĂ€r betyda Universal Product Code. Var fĂ„r man en sĂ„dan eller Ă€r det densamma som EAN-koden? Man lĂ€gger ju in en ISRC-kod för varje lĂ„t, olika för varje lĂ„t alltsĂ„. Men Ă€r det samma sak för UPC-koderna? Olika för varje lĂ„t alltsĂ„? Jag antar istĂ€llet att UPC-koden Ă€r en enda för en hel produkt (=cd), och att man dĂ„ ska upprepa sin kod för alla lĂ„tarna!? Och att det Ă€r samma som den EAN-kod man bestĂ€ller frĂ„n t.ex. Grammotex. đź //debatt ...ifpi, stim, ncb, upc, ean, pq, isrc...
Anders F Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 (redigerat) Jag lÄnar denna trÄd lite: NÄgon som har koll, lust och tid som vill gÄ igenom alla dessa koder lite. Jag har ingen koll pÄ detta. vad behövs för 1. singel (fysisk och digital) 2. Album (fysisk och digital) 3. om det som var singel senare hamnar pÄ albumet MVH Anders Redigerat 18 juli 2008 av Gizmozis
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 SĂ„g nu hĂ€r i mitt brĂ€nnarprogram att man kan VID VARJE LĂ T lĂ€gga in ISRC-kod OCH nĂ„t de kallar UPC-kod. Det lĂ€r betyda Universal Product Code. Var fĂ„r man en sĂ„dan eller Ă€r det densamma som EAN-koden? Man lĂ€gger ju in en ISRC-kod för varje lĂ„t, olika för varje lĂ„t alltsĂ„. Men Ă€r det samma sak för UPC-koderna? Olika för varje lĂ„t alltsĂ„? Jag antar istĂ€llet att UPC-koden Ă€r en enda för en hel produkt (=cd), och att man dĂ„ ska upprepa sin kod för alla lĂ„tarna!? Och att det Ă€r samma som den EAN-kod man bestĂ€ller frĂ„n t.ex. Grammotex. đ //debatt ...ifpi, stim, ncb, upc, ean, pq, isrc... UPC Ă€r amerikanskt och motsvarar EAN, som anvĂ€nds i Europa. Ăr det inte hĂ€rligt med standards...? đź
rally Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 (redigerat) ISRC-kod Àr inte det samma som EAN kod. Om du vill lÀsa exakt vad som gÀller finns det pÄ IFPI's hemsida, men enkelt uttryck Àr ISRC-koden som ett fingeravtryck som gör att lÄten lÀttare kan identifieras pÄ radiostationer och liknande. SjÀlva koden knÄpar man ganska enkelt ihop sjÀlv med sjÀlp av Ärtal och NCB uppgifter. Kruxet Àr bara att man mÄste ha en bolagskod, och vad jag vet sÄ krÀvs det i sverige lite speciella omstÀndigheter om man ska fÄ skaffa en sÄn, utan att ha ett företag typ skivbolag... Det kostar dessutom 500:- tror jag, och om du inte ger ut i speciellt stora upplagor inom sverige Àr det inte speciellt nödvÀndigt;) /Rasmus Redigerat 18 juli 2008 av rally
debatt Postat 18 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 18 juli 2008 UPC Ă€r amerikanskt och motsvarar EAN, som anvĂ€nds i Europa. Ăr det inte hĂ€rligt med standards...? đ Ja, jo...men... ska jag skriva in min EAN-kod i lĂ€get för UPC-kod i mitt cd-brĂ€nnarprogram? Och EAN-koden/UPC-koden Ă€r vĂ€l densamma för ALLA lĂ„tarna pĂ„ ett album? đź //debatt
debatt Postat 18 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 18 juli 2008 (redigerat) ISRC-kod Ă€r inte det samma som EAN kod. Det vet jag! Vad jag pratade om var ifall EAN och UPC var samma... Om jag kan skriva min EAN-kod som jag nog fĂ„r i lĂ€get för UPC-kod i brĂ€nnarprogrammet... Att jag kan anvĂ€nda ett fiffigt program och skriva ut EAN-kod pĂ„ baksidan av konvolutet Ă€r en annan sak. Om jag inte kan anvĂ€nda SAMMA EAN-kod pĂ„ baksidan av papperskonvolutet som "inne" i sjĂ€lva cd:n, sĂ„ blir ju bara pappersvaran EAN:ad... Ni fattar. đź //debatt Redigerat 18 juli 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 ISRC-kod Àr inte det samma som EAN kod. Om du vill lÀsa exakt vad som gÀller finns det pÄ IFPI's hemsida, men enkelt uttryck Àr ISRC-koden som ett fingeravtryck som gör att lÄten lÀttare kan identifieras pÄ radiostationer och liknande. SjÀlva koden knÄpar man ganska enkelt ihop sjÀlv med sjÀlp av Ärtal och NCB uppgifter. Kruxet Àr bara att man mÄste ha en bolagskod, och vad jag vet sÄ krÀvs det i sverige lite speciella omstÀndigheter om man ska fÄ skaffa en sÄn, utan att ha ett företag typ skivbolag... Det kostar dessutom 500:- tror jag, och om du inte ger ut i speciellt stora upplagor inom sverige Àr det inte speciellt nödvÀndigt;)/Rasmus Det enda som krÀvs, Àr att man har en firma, sÄvitt jag vet. NÀr jag fick min bolagskod, sÄ var det fortfarande gratis - men det Àr nÄgra Är sedan... Numera kostar det att fÄ en bolagskod av ifpi - men det Àr i alla fall en engÄngskostnad. Man kan fÄ en egen EAN-tillverkarkod ocksÄ, sÄ att man slipper köpa enstaka koder dyrt frÄn Grammotex. Det kostar 1200:- i startavgift och 1200:- per Är, sÄ om man gör mer Àn nÄgra fÄ skivor per Är, sÄ kan det alltsÄ vara lönt att skaffa en egen tillverkarkod. Om man har en omsÀttning över 3 miljoner om Äret, sÄ blir det lite dyrare... HÀr kan man tala om monopolstÀllning - för Grammotex Àr de enda som har tillstÄnd att sÀlja enstaka koder till andra... Jag frÄgade svenska EAN om det för ett par Är sedan, eftersom jag tycker att Grammotex' pris för en streckkod Àr rena ockerpriset med tanke pÄ vad de betalar för sin tillverkarkod och med tanke pÄ hur otroligt lite jobb det Àr att administrera en sÄdan sak, men det var tvÀrstopp.
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 UPC Ă€r amerikanskt och motsvarar EAN, som anvĂ€nds i Europa. Ăr det inte hĂ€rligt med standards...? đ Ja, jo...men... ska jag skriva in min EAN-kod i lĂ€get för UPC-kod i mitt cd-brĂ€nnarprogram? Och EAN-koden/UPC-koden Ă€r vĂ€l densamma för ALLA lĂ„tarna pĂ„ ett album? đź //debatt Du behöver nog egentligen inte skriva in nĂ„got dĂ€r - men om du skriver in nĂ„got i UPC-fĂ€ltet, sĂ„ ska det vara EAN-koden som gĂ€ller för albumet.
debatt Postat 18 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 18 juli 2008 (redigerat) Ok. Jag fĂ„r vĂ€l mata in EAN-koden i rutan för UPC-kod dĂ„ da... Det Ă€r bara det att det Ă€r en sĂ„n ruta för varje lĂ„t. Det blir 10 likadana. Minst. đź Redigerat 18 juli 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Ok. Jag fĂ„r vĂ€l mata in EAN-koden i rutan för UPC-kod dĂ„ da... Det Ă€r bara det att det Ă€r en sĂ„n ruta för varje lĂ„t. Det blir 10 likadana. Minst. đź Det spelar ingen större roll, tror jag - eftersom det ju Ă€r ISRC-koden som anvĂ€nds vid radiokanalernas redovisning och inte EAN/UPC...
rally Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 (redigerat) ISRC-kod Àr inte det samma som EAN kod. Om du vill lÀsa exakt vad som gÀller finns det pÄ IFPI's hemsida, men enkelt uttryck Àr ISRC-koden som ett fingeravtryck som gör att lÄten lÀttare kan identifieras pÄ radiostationer och liknande. SjÀlva koden knÄpar man ganska enkelt ihop sjÀlv med sjÀlp av Ärtal och NCB uppgifter. Kruxet Àr bara att man mÄste ha en bolagskod, och vad jag vet sÄ krÀvs det i sverige lite speciella omstÀndigheter om man ska fÄ skaffa en sÄn, utan att ha ett företag typ skivbolag... Det kostar dessutom 500:- tror jag, och om du inte ger ut i speciellt stora upplagor inom sverige Àr det inte speciellt nödvÀndigt;)/Rasmus Det enda som krÀvs, Àr att man har en firma, sÄvitt jag vet. NÀr jag fick min bolagskod, sÄ var det fortfarande gratis - men det Àr nÄgra Är sedan... Numera kostar det att fÄ en bolagskod av ifpi - men det Àr i alla fall en engÄngskostnad. Man kan fÄ en egen EAN-tillverkarkod ocksÄ, sÄ att man slipper köpa enstaka koder dyrt frÄn Grammotex. Det kostar 1200:- i startavgift och 1200:- per Är, sÄ om man gör mer Àn nÄgra fÄ skivor per Är, sÄ kan det alltsÄ vara lönt att skaffa en egen tillverkarkod. Om man har en omsÀttning över 3 miljoner om Äret, sÄ blir det lite dyrare... HÀr kan man tala om monopolstÀllning - för Grammotex Àr de enda som har tillstÄnd att sÀlja enstaka koder till andra... Jag frÄgade svenska EAN om det för ett par Är sedan, eftersom jag tycker att Grammotex' pris för en streckkod Àr rena ockerpriset med tanke pÄ vad de betalar för sin tillverkarkod och med tanke pÄ hur otroligt lite jobb det Àr att administrera en sÄdan sak, men det var tvÀrstopp. Mm... Underbart med folk som kan svara med fakta! Tack Cles, igen;) NÀr jag kollade för tre veckor sedan kostade bolagskoden som sagt 500:- KÀnns faktiskt lite onödigt, Ätminstone av princip. Borde inte en sÄn sak vara gratis?? Lite av en "rÀttighet" att fÄ registrera de inspelningar man slÀpper, pÄ samma vis som STIM/NCB?? Redigerat 18 juli 2008 av rally
debatt Postat 18 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 18 juli 2008 Ok. Jag fĂ„r vĂ€l mata in EAN-koden i rutan för UPC-kod dĂ„ da... Det Ă€r bara det att det Ă€r en sĂ„n ruta för varje lĂ„t. Det blir 10 likadana. Minst. đ Det spelar ingen större roll, tror jag - eftersom det ju Ă€r ISRC-koden som anvĂ€nds vid radiokanalernas redovisning och inte EAN/UPC... Det gĂ„r inte att ersĂ€tta EAN-koden med en UPC-kod (enligt Susning.nu iaf), för de har olika antal siffror. Om man fyller ut med 0:or i början sĂ„ uppnĂ„r man dock en annan standard: GTIN - Global Trade Item Number. Susning nu Var ansöker jag om GTIN? Eller om UPC (eftersom en hĂ€lften av plattorna ska till USA)... Har jag inte rĂ€tt i det att man FĂRST kan ansöka om EAN-kod, för det lokala perspektivet, försĂ€ljning inom Europa, och sedan för de cd som skeppas lĂ€ngre bort (=USA) sĂ„ kan man sĂ€tta pĂ„ en klisterlapp med den koden pĂ„ de cd:na, t.ex. över eller bredvid EAN-koden? UPC alltsĂ„. RĂ€tta mig om jag har fel. đ //debatt
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Ok. Jag fĂ„r vĂ€l mata in EAN-koden i rutan för UPC-kod dĂ„ da... Det Ă€r bara det att det Ă€r en sĂ„n ruta för varje lĂ„t. Det blir 10 likadana. Minst. đ Det spelar ingen större roll, tror jag - eftersom det ju Ă€r ISRC-koden som anvĂ€nds vid radiokanalernas redovisning och inte EAN/UPC... Det gĂ„r inte att ersĂ€tta EAN-koden med en UPC-kod (enligt Susning.nu iaf), för de har olika antal siffror. Om man fyller ut med 0:or i början sĂ„ uppnĂ„r man dock en annan standard: GTIN - Global Trade Item Number. Susning nu Var ansöker jag om GTIN? Eller om UPC (eftersom en hĂ€lften av plattorna ska till USA)... Har jag inte rĂ€tt i det att man FĂRST kan ansöka om EAN-kod, för det lokala perspektivet, försĂ€ljning inom Europa, och sedan för de cd som skeppas lĂ€ngre bort (=USA) sĂ„ kan man sĂ€tta pĂ„ en klisterlapp med den koden pĂ„ de cd:na, t.ex. över eller bredvid EAN-koden? UPC alltsĂ„. RĂ€tta mig om jag har fel. đ //debatt Aha! SĂ„ du ska till USA ocksĂ„... Alla scannrar jag kĂ€nner till, har EAN och UPC i samma kodbibliotek, sĂ„ om de stĂ€lls in för att lĂ€sa EAN-13, sĂ„ kommer UPC med "pĂ„ köpet" - men sĂ„vitt jag vet sĂ„ ska EAN-13 vara godkĂ€nda i USA ocksĂ„ sedan nĂ„gra Ă„r tillbaka - och t o m vara under diskussion för att ersĂ€tta UPC i framtiden nĂ„gon gĂ„ng, sĂ„ du ska inte behöva nĂ„gon extra UPC-kod för att kunna sĂ€lja dĂ€r. Kanske Ă€r det sĂ€krast att du kollar upp det med EAN, men jag Ă€r ganska sĂ€ker pĂ„ att jag har lĂ€st att EAN-13 accepteras överallt i USA numera.
debatt Postat 18 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 18 juli 2008 (redigerat) Knappa majoriteten kommer att sĂ€ljas i USA av första upplagan iaf. Har fĂ„tt pre-orders. Jag lĂ€ste mig nu till att EAN och UPC Ă€r ersatt av GS1. GS1: [utdrag] "European Article Number, förkortat EAN, Ă€r ett nummersystem som anvĂ€nds vĂ€rlden över för att mĂ€rka varor. EAN-nummer heter numera GS1-nummer dĂ„ organisationen tidigare bytt namn till GS1. GS1 Ă€r en internationell organisation. NĂ€r amerikanska UCC och dess kanadensiska motsvarighet gick samman med EAN beslöt man att Ă€ndra namn till GS1. GS1 finns idag i 109 lĂ€nder med egna kontor. Den vanligaste typen bestĂ„r av 13 siffror och kallas GTIN-13 (Global Trade Item Information), tidigare hette detta EAN-13. PĂ„ framförallt mindre förpackningar anvĂ€nds ibland den kortare GTIN-8(tidigare EAN-8) som bestĂ„r av 8 siffror. GS1-systemet Ă€r definierat för att inkludera Ă€ven den Ă€ldre standarden Universal Product Code (UPC) som anvĂ€nds i Nordamerika. Det innebĂ€r att alla lĂ€sare för GS1-koder Ă€ven kan hantera UPC-koder." 1) Ăr Grammotex' EAN-koder numera egentligen GS1-koder mĂ„nntro? 2) Kan dagens EAN-koder (=GS1-koder) lĂ€sas av UPC-lĂ€sare i USA ocksĂ„, dvs tvĂ€rtom? 3) MĂ„ste man ha företag för att köpa koder av Grammotex? Man ska ju ange organisationsnummer... 4) Vad ska jag dĂ„ ange i Sonic Record Now (SNR) vid UPC-kod? Ăr EAN-koden som jag skaffar frĂ„n Grammotex lĂ€sbar i USA kanske jag kan skriva in den EAN-koden vid UPC-kod i brĂ€nnarprogrammet? đ Tack för lĂ€nken till EAN, numera GS1 - intressant lĂ€sning! Tankade ned deras handbok. //debatt Redigerat 18 juli 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 EAN och UPC-koderna har inte ersatts av GS1, utan GS1 har blivit en ny, övergripande benĂ€mning. Kodtyperna har dĂ€remot inte bytt namn, utan de olika koderna ingĂ„r i GS1-standarden (som ocksĂ„ innehĂ„ller EAN-128, som anvĂ€nds till transportetiketter och t ex nĂ€r man behöver fĂ„ in hĂ„llbarhetstid eller diverse annan info pĂ„ ytteremballage som kan innehĂ„lla ett antal EAN-13-mĂ€rka produkter). GS1 Ă€r alltsĂ„ inte en kodtyp. EAN och UPC fungerar dĂ€remot pĂ„ samma sĂ€tt och avkodas rĂ€tt av alla nĂ„gorlunda moderna lĂ€sare. Svaren pĂ„ frĂ„gorna blir alltsĂ„: 1. JA 2. JA 3. Troligen, eftersom de vill ha organisationsnummer... đ 4. JA
debatt Postat 18 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 18 juli 2008 (redigerat) 3. Troligen, eftersom de vill ha organisationsnummer... đ ...och dĂ€rmed faller alltsammans âșïž . Men jag tĂ€nkte att de kanske Ă€r "samma" som ifpi och kan bevilja undantag?! Jag lĂ€ste nĂ„nstans att CD Baby, USA sĂ€tter ISRC- och UPC-kod om man lĂ„ter dem distribuera ens cd. Det tĂ€nkte jag göra i viss mĂ„n (ett visst antal). Hur de kan sĂ€tta ISRC-kod fattar jag inte, den har ju jag lagt in redan. Att de kan klistra pĂ„ UPC-kod Ă€r mer begripligt. Det gör vĂ€l inget om bara en del av cd:ns upplaga har streckkod kanske... för det blir ju kontentan. Om jag inte kan fĂ„ EAN-kod pĂ„ min egen första upplaga av cdr-skivan, sĂ„ kanske jag fĂ„r det om jag ber cd-presseriet vid en ev andra upplaga (audio cd)? đ //debatt Redigerat 18 juli 2008 av debatt
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 3. Troligen, eftersom de vill ha organisationsnummer... đ ...och dĂ€rmed faller alltsammans âșïž . Men jag tĂ€nkte att de kanske Ă€r "samma" som ifpi och kan bevilja undantag?! Registrera en enskild firma, sĂ„ löser du det snabbt och smidigt. Jag lĂ€ste nĂ„nstans att CD Baby, USA sĂ€tter ISRC- och UPC-kod om man lĂ„ter dem distribuera ens cd.Det tĂ€nkte jag göra i viss mĂ„n (ett visst antal). Hur de kan sĂ€tta ISRC-kod fattar jag inte, den har ju jag lagt in redan. Du ska nog understryka att lĂ„tarna redan har ISRC-nummer, sĂ„ att de verkligen anvĂ€nder dina egna i sĂ„ fall. Om du inte gör det, sĂ„ lĂ€gger de förmodligen slentrianmĂ€ssigt pĂ„ ISRC-koder med sin egen tillverkarkod... Att de kan klistra pĂ„ UPC-kod Ă€r mer begripligt. Det gör vĂ€l inget om bara en del av cd:ns upplaga har streckkod kanske... för det blir ju kontentan. Om de ska ut i butik, sĂ„ ska de de nog helst vara försedda med streckkod för att enkelt kunna lĂ€ggas upp i butikernas register - men om du fĂ„r en UPC-kod sĂ„ gĂ„r det lika bra, eftersom scannrarna ju klarar bĂ„da delar. Det Ă€r varje butik som mĂ„ste koppla den streckkoden till ett pris i sitt system - för streckkoden innehĂ„ller egentligen ingen anvĂ€ndbar information utan Ă€r bara ett löpnummer som gĂ€ller för just den produkten, sĂ„ priset hĂ€mtas frĂ„n butikens register till kassan nĂ€r man lĂ€ser koden dĂ€r.
debatt Postat 18 juli 2008 TrÄdstartare Postat 18 juli 2008 Jag lÀste nÄnstans att CD Baby, USA sÀtter ISRC- och UPC-kod om man lÄter dem distribuera ens cd.Det tÀnkte jag göra i viss mÄn (ett visst antal). Hur de kan sÀtta ISRC-kod fattar jag inte, den har ju jag lagt in redan. Du ska nog understryka att lÄtarna redan har ISRC-nummer, sÄ att de verkligen anvÀnder dina egna i sÄ fall. Om du inte gör det, sÄ lÀgger de förmodligen slentrianmÀssigt pÄ ISRC-koder med sin egen tillverkarkod... Hur ska de kunna anvÀnda egna ISRC-koder? Man skickar sina fÀrdigförpackade cd till dem. ISRC-koden ligger ju inne i sjÀlva cd:n... SjÀlva idén med CD Baby Àr ju "bara" att det Àr en stor postorderfirma utan stora lager av varje cd. Sedan skickar de till dem som bestÀller. Jag förstÄr inte vad den menade som skrev det om ISRC-kod hos CD Baby, i en trÄd. //debatt
Claes Holmerup Postat 18 juli 2008 Postat 18 juli 2008 Jag lĂ€ste nĂ„nstans att CD Baby, USA sĂ€tter ISRC- och UPC-kod om man lĂ„ter dem distribuera ens cd.Det tĂ€nkte jag göra i viss mĂ„n (ett visst antal). Hur de kan sĂ€tta ISRC-kod fattar jag inte, den har ju jag lagt in redan. Du ska nog understryka att lĂ„tarna redan har ISRC-nummer, sĂ„ att de verkligen anvĂ€nder dina egna i sĂ„ fall. Om du inte gör det, sĂ„ lĂ€gger de förmodligen slentrianmĂ€ssigt pĂ„ ISRC-koder med sin egen tillverkarkod... Hur ska de kunna anvĂ€nda egna ISRC-koder? Man skickar sina fĂ€rdigförpackade cd till dem. ISRC-koden ligger ju inne i sjĂ€lva cd:n... SjĂ€lva idĂ©n med CD Baby Ă€r ju "bara" att det Ă€r en stor postorderfirma utan stora lager av varje cd. Sedan skickar de till dem som bestĂ€ller. Jag förstĂ„r inte vad den menade som skrev det om ISRC-kod hos CD Baby, i en trĂ„d. //debatt Ăr det inte sĂ„, att man bara skickar en skiva till dem, sĂ„ att de sjĂ€lva kopierar upp? I sĂ„ fall kan de ju lĂ€gga in sin egen kodning. Jag vet inte hur det funkar hos dem, sĂ„ det Ă€r bara en gissning. Om de dĂ€remot bara sĂ€ljer de fysiska CD som du skickar dit, sĂ„ kan de förstĂ„s inte lĂ€gga in nĂ„gon ISRC-kod.
debatt Postat 19 juli 2008 TrĂ„dstartare Postat 19 juli 2008 Ăr det inte sĂ„, att man bara skickar en skiva till dem, sĂ„ att de sjĂ€lva kopierar upp? I sĂ„ fall kan de ju lĂ€gga in sin egen kodning. Jag vet inte hur det funkar hos dem, sĂ„ det Ă€r bara en gissning. Om de dĂ€remot bara sĂ€ljer de fysiska CD som du skickar dit, sĂ„ kan de förstĂ„s inte lĂ€gga in nĂ„gon ISRC-kod. Nej nej, CD Baby Ă€r ingen fabrik utan en affĂ€r. AffĂ€rsidĂ©n gĂ„r ut pĂ„ att vemsomhelst fĂ„r skicka in nĂ„gra fĂ„ ex av sin pressade audio-cd eller brĂ€nda cdr. De tar bĂ€gge formaten. Man fĂ„r ocksĂ„ ha gjort sin egen booklet och label pĂ„ inkjet/laser om man vill - enkelt och bra. De tar upp cd:n, lyssnar av den faktiskt (!) sĂ€gs det och för in den nĂ„nstans bland sina sidor pĂ„ NĂ€tet. Allteftersom de fĂ„r in bestĂ€llningar av den sĂ„ skickar de ivĂ€g ex till köparna/bestĂ€llarna. NĂ€r man första gĂ„ngen skickat ivĂ€g 5 cd till dem, sĂ„ skickar man nĂ€sta gĂ„ng 10 ex, dĂ€refter 20 ex o.s.v. De vill inte ha nĂ„gra större lager av varje cd. De tar bara en liten procentuell förtjĂ€nst, 10% av fsg-priset har jag för mig. Klart att de kan sĂ€tta pĂ„ UPC/GTIC/EAN om det underlĂ€ttar för dem, men ISRC... nej... SĂ„vida inte deras koncept Ă€ndrats fullstĂ€ndigt det senaste Ă„ret. //debatt
henning Postat 19 juli 2008 Postat 19 juli 2008 Nej - du köper sifferkombinationen. Koder mĂ„ste du skapa sjĂ€lv - exempelvis HĂR - och skriva ut pĂ„ fodralen. Vill du hellre ha etiketter, sĂ„ köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ smidigast att skriva direkt pĂ„ omslaget...? Nope, i dagslĂ€get sĂ„ fĂ„r du faktiskt (förutom numret) en TIF-fil ocksĂ„ med streckkoden pĂ„ sĂ„ du behöver inget separat programvara för att skapa denna. Sen Ă€r det ju som sagt bara att lĂ€gga in den pĂ„ omslaget nĂ€r det skickas till tryckeriet. /H.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.