Jump to content
Annons

Skaffa EAN-koder


debatt

Recommended Posts

Man kan köpa EAN-kod från Grammotex för 500;-. Man skickar in namn och adress dit och betalar så kommer den med Posten.

Och man ska ange organisationsnummer...

Men vad är det man köper egentligen? Ett fysiskt papper med en sifferkombination?

Jag menar, man får väl inga fysiska EAN-koder att klistra på cd-fodralen?

Hur skaffar man dem? Vad kostar det?

😆

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej - du köper sifferkombinationen. Koder måste du skapa själv - exempelvis HÄR - och skriva ut på fodralen.

Vill du hellre ha etiketter, så köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det är väl ändå smidigast att skriva direkt på omslaget...?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - du köper sifferkombinationen. Koder måste du skapa själv - exempelvis HÄR - och skriva ut på fodralen.

Vill du hellre ha etiketter, så köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det är väl ändå smidigast att skriva direkt på omslaget...?

Tusen tack! Jag trodde man behövde en särskild skrivare.

Kan de i affären läsa av en sån streckkod med sin avläsningspenna, oavsett vilket papper det landar på? Trodde det krävdes nåt särskilt bläck eller papper.

Ja, lösa klisteretiketter verkar ju vid närmare eftertanke onödigt. Har t.o.m. för mig att ett skivpresseri erbjöd sådana självhäftande etiketter för en cd-serie om 500 ex.

Men de skulle kosta 2 kr styck. Men det var ett tag sedan. Undrar hur det gick med det och för dem.

😮

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nej - du köper sifferkombinationen. Koder måste du skapa själv - exempelvis HÄR - och skriva ut på fodralen.

Vill du hellre ha etiketter, så köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det är väl ändå smidigast att skriva direkt på omslaget...?

Clae vilka coola tips du kommer med. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många läsare har problem med termotransfer-papper, men annars är det lugnt vare sig det är laser eller bläck - så länge inte bläcket blöder ut och får diffusa kanter på strecken - för då kan det bli problem att läsa. Man ska inte heller laborera med färger så att man får dålig kontrast mellan streck och mellanrum... Välj exempelvis inte röd bakgrund och svarta streck - eller (kanske mindre uppenbart) gul bakgrund och svarta streck, som ger bra kontrast för våra ögon, men inte för vissa scannrar... Vit bakgrund och svarta streck är det bästa, om det funkar att lägga in det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - du köper sifferkombinationen. Koder måste du skapa själv - exempelvis HÄR - och skriva ut på fodralen.

Vill du hellre ha etiketter, så köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det är väl ändå smidigast att skriva direkt på omslaget...?

Clae vilka coola tips du kommer med. Tack!

Yrkesskada. 😮 Jag har jobbat i över 10 år med att reparera streckkodsläsare (från de små butiksmodellerna till de stora som sitter till bagagehantering på flygplatser och hos logistikföretagen), så jag vet nog det mesta som är värt att veta om sådant... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nu här i mitt brännarprogram att man kan VID VARJE LÅT lägga in ISRC-kod OCH nåt de kallar UPC-kod. Det lär betyda Universal Product Code.

Var får man en sådan eller är det densamma som EAN-koden?

Man lägger ju in en ISRC-kod för varje låt, olika för varje låt alltså.

Men är det samma sak för UPC-koderna? Olika för varje låt alltså?

Jag antar istället att UPC-koden är en enda för en hel produkt (=cd), och att man då ska upprepa sin kod för alla låtarna!? Och att det är samma som den EAN-kod man beställer från t.ex. Grammotex.

😮

//debatt

...ifpi, stim, ncb, upc, ean, pq, isrc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar denna tråd lite:

Någon som har koll, lust och tid som vill gå igenom alla dessa koder lite. Jag har ingen koll på detta.

vad behövs för

1. singel (fysisk och digital)

2. Album (fysisk och digital)

3. om det som var singel senare hamnar på albumet

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg nu här i mitt brännarprogram att man kan VID VARJE LÅT lägga in ISRC-kod OCH nåt de kallar UPC-kod. Det lär betyda Universal Product Code.

Var får man en sådan eller är det densamma som EAN-koden?

Man lägger ju in en ISRC-kod för varje låt, olika för varje låt alltså.

Men är det samma sak för UPC-koderna? Olika för varje låt alltså?

Jag antar istället att UPC-koden är en enda för en hel produkt (=cd), och att man då ska upprepa sin kod för alla låtarna!? Och att det är samma som den EAN-kod man beställer från t.ex. Grammotex.

🙂

//debatt

...ifpi, stim, ncb, upc, ean, pq, isrc...

UPC är amerikanskt och motsvarar EAN, som används i Europa. Är det inte härligt med standards...? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

ISRC-kod är inte det samma som EAN kod. Om du vill läsa exakt vad som gäller finns det på IFPI's hemsida, men enkelt uttryck är ISRC-koden som ett fingeravtryck som gör att låten lättare kan identifieras på radiostationer och liknande. Själva koden knåpar man ganska enkelt ihop själv med själp av årtal och NCB uppgifter. Kruxet är bara att man måste ha en bolagskod, och vad jag vet så krävs det i sverige lite speciella omständigheter om man ska få skaffa en sån, utan att ha ett företag typ skivbolag... Det kostar dessutom 500:- tror jag, och om du inte ger ut i speciellt stora upplagor inom sverige är det inte speciellt nödvändigt;)

/Rasmus

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

UPC är amerikanskt och motsvarar EAN, som används i Europa. Är det inte härligt med standards...? 🙂

Ja, jo...men... ska jag skriva in min EAN-kod i läget för UPC-kod i mitt cd-brännarprogram?

Och EAN-koden/UPC-koden är väl densamma för ALLA låtarna på ett album?

😮

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
ISRC-kod är inte det samma som EAN kod.

Det vet jag! Vad jag pratade om var ifall EAN och UPC var samma... Om jag kan skriva min EAN-kod som jag nog får i läget för UPC-kod i brännarprogrammet...

Att jag kan använda ett fiffigt program och skriva ut EAN-kod på baksidan av konvolutet är en annan sak.

Om jag inte kan använda SAMMA EAN-kod på baksidan av papperskonvolutet som "inne" i själva cd:n, så blir ju bara pappersvaran EAN:ad... Ni fattar.

😮

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

ISRC-kod är inte det samma som EAN kod. Om du vill läsa exakt vad som gäller finns det på IFPI's hemsida, men enkelt uttryck är ISRC-koden som ett fingeravtryck som gör att låten lättare kan identifieras på radiostationer och liknande. Själva koden knåpar man ganska enkelt ihop själv med själp av årtal och NCB uppgifter. Kruxet är bara att man måste ha en bolagskod, och vad jag vet så krävs det i sverige lite speciella omständigheter om man ska få skaffa en sån, utan att ha ett företag typ skivbolag... Det kostar dessutom 500:- tror jag, och om du inte ger ut i speciellt stora upplagor inom sverige är det inte speciellt nödvändigt;)

/Rasmus

Det enda som krävs, är att man har en firma, såvitt jag vet.

När jag fick min bolagskod, så var det fortfarande gratis - men det är några år sedan... Numera kostar det att få en bolagskod av ifpi - men det är i alla fall en engångskostnad.

Man kan få en egen EAN-tillverkarkod också, så att man slipper köpa enstaka koder dyrt från Grammotex.

Det kostar 1200:- i startavgift och 1200:- per år, så om man gör mer än några få skivor per år, så kan det alltså vara lönt att skaffa en egen tillverkarkod. Om man har en omsättning över 3 miljoner om året, så blir det lite dyrare...

Här kan man tala om monopolställning - för Grammotex är de enda som har tillstånd att sälja enstaka koder till andra... Jag frågade svenska EAN om det för ett par år sedan, eftersom jag tycker att Grammotex' pris för en streckkod är rena ockerpriset med tanke på vad de betalar för sin tillverkarkod och med tanke på hur otroligt lite jobb det är att administrera en sådan sak, men det var tvärstopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

UPC är amerikanskt och motsvarar EAN, som används i Europa. Är det inte härligt med standards...? 🙂

Ja, jo...men... ska jag skriva in min EAN-kod i läget för UPC-kod i mitt cd-brännarprogram?

Och EAN-koden/UPC-koden är väl densamma för ALLA låtarna på ett album?

😮

//debatt

Du behöver nog egentligen inte skriva in något där - men om du skriver in något i UPC-fältet, så ska det vara EAN-koden som gäller för albumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Jag får väl mata in EAN-koden i rutan för UPC-kod då da...

Det är bara det att det är en sån ruta för varje låt. Det blir 10 likadana. Minst.

😮

Det spelar ingen större roll, tror jag - eftersom det ju är ISRC-koden som används vid radiokanalernas redovisning och inte EAN/UPC...

Link to comment
Dela på andra sajter

ISRC-kod är inte det samma som EAN kod. Om du vill läsa exakt vad som gäller finns det på IFPI's hemsida, men enkelt uttryck är ISRC-koden som ett fingeravtryck som gör att låten lättare kan identifieras på radiostationer och liknande. Själva koden knåpar man ganska enkelt ihop själv med själp av årtal och NCB uppgifter. Kruxet är bara att man måste ha en bolagskod, och vad jag vet så krävs det i sverige lite speciella omständigheter om man ska få skaffa en sån, utan att ha ett företag typ skivbolag... Det kostar dessutom 500:- tror jag, och om du inte ger ut i speciellt stora upplagor inom sverige är det inte speciellt nödvändigt;)

/Rasmus

Det enda som krävs, är att man har en firma, såvitt jag vet.

När jag fick min bolagskod, så var det fortfarande gratis - men det är några år sedan... Numera kostar det att få en bolagskod av ifpi - men det är i alla fall en engångskostnad.

Man kan få en egen EAN-tillverkarkod också, så att man slipper köpa enstaka koder dyrt från Grammotex.

Det kostar 1200:- i startavgift och 1200:- per år, så om man gör mer än några få skivor per år, så kan det alltså vara lönt att skaffa en egen tillverkarkod. Om man har en omsättning över 3 miljoner om året, så blir det lite dyrare...

Här kan man tala om monopolställning - för Grammotex är de enda som har tillstånd att sälja enstaka koder till andra... Jag frågade svenska EAN om det för ett par år sedan, eftersom jag tycker att Grammotex' pris för en streckkod är rena ockerpriset med tanke på vad de betalar för sin tillverkarkod och med tanke på hur otroligt lite jobb det är att administrera en sådan sak, men det var tvärstopp.

Mm... Underbart med folk som kan svara med fakta! Tack Cles, igen;)

När jag kollade för tre veckor sedan kostade bolagskoden som sagt 500:- Känns faktiskt lite onödigt, åtminstone av princip. Borde inte en sån sak vara gratis?? Lite av en "rättighet" att få registrera de inspelningar man släpper, på samma vis som STIM/NCB??

Redigerat av rally
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Jag får väl mata in EAN-koden i rutan för UPC-kod då da...

Det är bara det att det är en sån ruta för varje låt. Det blir 10 likadana. Minst.

😛

Det spelar ingen större roll, tror jag - eftersom det ju är ISRC-koden som används vid radiokanalernas redovisning och inte EAN/UPC...

Det går inte att ersätta EAN-koden med en UPC-kod (enligt Susning.nu iaf), för de har olika antal siffror. Om man fyller ut med 0:or i början så uppnår man dock en annan standard: GTIN - Global Trade Item Number. Susning nu

Var ansöker jag om GTIN? Eller om UPC (eftersom en hälften av plattorna ska till USA)...

Har jag inte rätt i det att man FÖRST kan ansöka om EAN-kod, för det lokala perspektivet, försäljning inom Europa, och sedan för de cd som skeppas längre bort (=USA) så kan man sätta på en klisterlapp med den koden på de cd:na, t.ex. över eller bredvid EAN-koden? UPC alltså. Rätta mig om jag har fel.

😄

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Jag får väl mata in EAN-koden i rutan för UPC-kod då da...

Det är bara det att det är en sån ruta för varje låt. Det blir 10 likadana. Minst.

🙂

Det spelar ingen större roll, tror jag - eftersom det ju är ISRC-koden som används vid radiokanalernas redovisning och inte EAN/UPC...

Det går inte att ersätta EAN-koden med en UPC-kod (enligt Susning.nu iaf), för de har olika antal siffror. Om man fyller ut med 0:or i början så uppnår man dock en annan standard: GTIN - Global Trade Item Number. Susning nu

Var ansöker jag om GTIN? Eller om UPC (eftersom en hälften av plattorna ska till USA)...

Har jag inte rätt i det att man FÖRST kan ansöka om EAN-kod, för det lokala perspektivet, försäljning inom Europa, och sedan för de cd som skeppas längre bort (=USA) så kan man sätta på en klisterlapp med den koden på de cd:na, t.ex. över eller bredvid EAN-koden? UPC alltså. Rätta mig om jag har fel.

🙂

//debatt

Aha! Så du ska till USA också...

Alla scannrar jag känner till, har EAN och UPC i samma kodbibliotek, så om de ställs in för att läsa EAN-13, så kommer UPC med "på köpet" - men såvitt jag vet så ska EAN-13 vara godkända i USA också sedan några år tillbaka - och t o m vara under diskussion för att ersätta UPC i framtiden någon gång, så du ska inte behöva någon extra UPC-kod för att kunna sälja där.

Kanske är det säkrast att du kollar upp det med EAN, men jag är ganska säker på att jag har läst att EAN-13 accepteras överallt i USA numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Knappa majoriteten kommer att säljas i USA av första upplagan iaf. Har fått pre-orders.

Jag läste mig nu till att EAN och UPC är ersatt av GS1. GS1:

[utdrag] "European Article Number, förkortat EAN, är ett nummersystem som används världen över för att märka varor. EAN-nummer heter numera GS1-nummer då organisationen tidigare bytt namn till GS1. GS1 är en internationell organisation. När amerikanska UCC och dess kanadensiska motsvarighet gick samman med EAN beslöt man att ändra namn till GS1. GS1 finns idag i 109 länder med egna kontor. Den vanligaste typen består av 13 siffror och kallas GTIN-13 (Global Trade Item Information), tidigare hette detta EAN-13. På framförallt mindre förpackningar används ibland den kortare GTIN-8(tidigare EAN-8) som består av 8 siffror. GS1-systemet är definierat för att inkludera även den äldre standarden Universal Product Code (UPC) som används i Nordamerika. Det innebär att alla läsare för GS1-koder även kan hantera UPC-koder."

1) Är Grammotex' EAN-koder numera egentligen GS1-koder månntro?

2) Kan dagens EAN-koder (=GS1-koder) läsas av UPC-läsare i USA också, dvs tvärtom?

3) Måste man ha företag för att köpa koder av Grammotex? Man ska ju ange organisationsnummer...

4) Vad ska jag då ange i Sonic Record Now (SNR) vid UPC-kod? Är EAN-koden som jag skaffar från Grammotex läsbar i USA kanske jag kan skriva in den EAN-koden vid UPC-kod i brännarprogrammet?

🙂

Tack för länken till EAN, numera GS1 - intressant läsning! Tankade ned deras handbok.

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

EAN och UPC-koderna har inte ersatts av GS1, utan GS1 har blivit en ny, övergripande benämning. Kodtyperna har däremot inte bytt namn, utan de olika koderna ingår i GS1-standarden (som också innehåller EAN-128, som används till transportetiketter och t ex när man behöver få in hållbarhetstid eller diverse annan info på ytteremballage som kan innehålla ett antal EAN-13-märka produkter). GS1 är alltså inte en kodtyp.

EAN och UPC fungerar däremot på samma sätt och avkodas rätt av alla någorlunda moderna läsare.

Svaren på frågorna blir alltså:

1. JA

2. JA

3. Troligen, eftersom de vill ha organisationsnummer... 🙂

4. JA

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
3. Troligen, eftersom de vill ha organisationsnummer... 😉

...och därmed faller alltsammans ☺️ . Men jag tänkte att de kanske är "samma" som ifpi och kan bevilja undantag?!

Jag läste nånstans att CD Baby, USA sätter ISRC- och UPC-kod om man låter dem distribuera ens cd.

Det tänkte jag göra i viss mån (ett visst antal). Hur de kan sätta ISRC-kod fattar jag inte, den har ju jag lagt in redan.

Att de kan klistra på UPC-kod är mer begripligt.

Det gör väl inget om bara en del av cd:ns upplaga har streckkod kanske... för det blir ju kontentan.

Om jag inte kan få EAN-kod på min egen första upplaga av cdr-skivan, så kanske jag får det om jag ber cd-presseriet vid en ev andra upplaga (audio cd)?

😉

//debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

3. Troligen, eftersom de vill ha organisationsnummer... 😉

...och därmed faller alltsammans ☺️ . Men jag tänkte att de kanske är "samma" som ifpi och kan bevilja undantag?!

Registrera en enskild firma, så löser du det snabbt och smidigt.

Jag läste nånstans att CD Baby, USA sätter ISRC- och UPC-kod om man låter dem distribuera ens cd.

Det tänkte jag göra i viss mån (ett visst antal). Hur de kan sätta ISRC-kod fattar jag inte, den har ju jag lagt in redan.

Du ska nog understryka att låtarna redan har ISRC-nummer, så att de verkligen använder dina egna i så fall.

Om du inte gör det, så lägger de förmodligen slentrianmässigt på ISRC-koder med sin egen tillverkarkod...

Att de kan klistra på UPC-kod är mer begripligt.

Det gör väl inget om bara en del av cd:ns upplaga har streckkod kanske... för det blir ju kontentan.

Om de ska ut i butik, så ska de de nog helst vara försedda med streckkod för att enkelt kunna läggas upp i butikernas register - men om du får en UPC-kod så går det lika bra, eftersom scannrarna ju klarar båda delar. Det är varje butik som måste koppla den streckkoden till ett pris i sitt system - för streckkoden innehåller egentligen ingen användbar information utan är bara ett löpnummer som gäller för just den produkten, så priset hämtas från butikens register till kassan när man läser koden där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste nånstans att CD Baby, USA sätter ISRC- och UPC-kod om man låter dem distribuera ens cd.

Det tänkte jag göra i viss mån (ett visst antal). Hur de kan sätta ISRC-kod fattar jag inte, den har ju jag lagt in redan.

Du ska nog understryka att låtarna redan har ISRC-nummer, så att de verkligen använder dina egna i så fall.

Om du inte gör det, så lägger de förmodligen slentrianmässigt på ISRC-koder med sin egen tillverkarkod...

Hur ska de kunna använda egna ISRC-koder? Man skickar sina färdigförpackade cd till dem. ISRC-koden ligger ju inne i själva cd:n...

Själva idén med CD Baby är ju "bara" att det är en stor postorderfirma utan stora lager av varje cd. Sedan skickar de till dem som beställer.

Jag förstår inte vad den menade som skrev det om ISRC-kod hos CD Baby, i en tråd.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag läste nånstans att CD Baby, USA sätter ISRC- och UPC-kod om man låter dem distribuera ens cd.

Det tänkte jag göra i viss mån (ett visst antal). Hur de kan sätta ISRC-kod fattar jag inte, den har ju jag lagt in redan.

Du ska nog understryka att låtarna redan har ISRC-nummer, så att de verkligen använder dina egna i så fall.

Om du inte gör det, så lägger de förmodligen slentrianmässigt på ISRC-koder med sin egen tillverkarkod...

Hur ska de kunna använda egna ISRC-koder? Man skickar sina färdigförpackade cd till dem. ISRC-koden ligger ju inne i själva cd:n...

Själva idén med CD Baby är ju "bara" att det är en stor postorderfirma utan stora lager av varje cd. Sedan skickar de till dem som beställer.

Jag förstår inte vad den menade som skrev det om ISRC-kod hos CD Baby, i en tråd.

//debatt

Är det inte så, att man bara skickar en skiva till dem, så att de själva kopierar upp? I så fall kan de ju lägga in sin egen kodning. Jag vet inte hur det funkar hos dem, så det är bara en gissning. Om de däremot bara säljer de fysiska CD som du skickar dit, så kan de förstås inte lägga in någon ISRC-kod.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så, att man bara skickar en skiva till dem, så att de själva kopierar upp? I så fall kan de ju lägga in sin egen kodning. Jag vet inte hur det funkar hos dem, så det är bara en gissning. Om de däremot bara säljer de fysiska CD som du skickar dit, så kan de förstås inte lägga in någon ISRC-kod.

Nej nej, CD Baby är ingen fabrik utan en affär. Affärsidén går ut på att vemsomhelst får skicka in några få ex av sin pressade audio-cd eller brända cdr. De tar bägge formaten. Man får också ha gjort sin egen booklet och label på inkjet/laser om man vill - enkelt och bra. De tar upp cd:n, lyssnar av den faktiskt (!) sägs det och för in den nånstans bland sina sidor på Nätet. Allteftersom de får in beställningar av den så skickar de iväg ex till köparna/beställarna. När man första gången skickat iväg 5 cd till dem, så skickar man nästa gång 10 ex, därefter 20 ex o.s.v. De vill inte ha några större lager av varje cd. De tar bara en liten procentuell förtjänst, 10% av fsg-priset har jag för mig.

Klart att de kan sätta på UPC/GTIC/EAN om det underlättar för dem, men ISRC... nej...

Såvida inte deras koncept ändrats fullständigt det senaste året.

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - du köper sifferkombinationen. Koder måste du skapa själv - exempelvis HÄR - och skriva ut på fodralen.

Vill du hellre ha etiketter, så köper du en Dymo labelwriter eller liknande - men det är väl ändå smidigast att skriva direkt på omslaget...?

Nope, i dagsläget så får du faktiskt (förutom numret) en TIF-fil också med streckkoden på så du behöver inget separat programvara för att skapa denna. Sen är det ju som sagt bara att lägga in den på omslaget när det skickas till tryckeriet.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...