Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte vi kunde starta en tråd där vi delar med oss av våra nya erfarenheter vi lärt oss på senare tid.

Saker vi lärt oss inom produktion.

Det senaste jag lärde mig/fick reda på var:

Att man kan skapa en riktigt cool röst slinga genom att först använda den vanliga audiofilen med rösten och låta den gå som vanligt.

Sen dublicerar man den så det blir 2 - Så att man på den andre använder en vocoder eller liknande samt låter slingan använda ett revers delay. Detta låter riktigt coolt.

Tillsammans med den vanliga audioslingan + vocoder filen som använder sig av ett revers delay så blir resultatet riktigt häftigt! Dock så ska man inte ha just denna kanal på så hög volym.

Har inte jobbat så mycket med vocals innan så detta fick jag reda på för inte så många dagar sen 😄

Någon annan?

Annons
Postat

Självklart!

Jag kan fixa ett smakprov så fort jag kommit hem från jobbet 😄

Kom igen nu! Dela med er av era erfarenhetern, tips och hemligheter!

Postat

Kommer inte på något jag lärt mig nyligen, men här kommer ett litet tips.

Om du dubbar ett eller flera instrument och använder ambiensmickar, flytta runt ambiensmickarna lite mellan varje tagning (dubb) så att du får lite variation på rummet. Funkar både med mono och stereoambiens.

Resultatet blir att alla dubbar inte befinner sig på samma plats i rummet.

Postat

Jag brukar splitta gitarren vid inspelning och låta den ena signalen gå genom pedaler och den andra ren. Bra att ha två val direkt vik mixning. Låter även rätt coolt att ha den ena långt fram ocj den andra långt bak i mixen. Ibland den processade längst fram, ibland tvärt om. Intressant att skillnaden är så stor.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag spelar in sång hemma och ofta rattarna man allt själv. Då sitter kan nära datorn och även en tyst dator kan komma in i micken.

Så då kommer vi till mitt tips.

Har man en mick som inte tar upp så mycket ljud från sidan så är det en fiffig idé att ha sidan av micken mot datorn så att micken tar upp så lite ljud från datorn som möjligt.

Funkar mycket bra för mig.

Postat

På sistone när jag spelar in elgitarr hemma har jag både kört den rakt in i ljudkortet(via en Tonelab LE) och mickat upp den rent akustiska klangen. Av någon anledning har jag blivit kär i ljudet av en oförstärkt elgitarr. Det behövs en signal med botten att blanda med dock.

Postat
På sistone när jag spelar in elgitarr hemma har jag både kört den rakt in i ljudkortet(via en Tonelab LE) och mickat upp den rent akustiska klangen. Av någon anledning har jag blivit kär i ljudet av en oförstärkt elgitarr. Det behövs en signal med botten att blanda med dock.

bra ide. själv tycker jag gitarren låter skitbra när jag lirar in genom min vox tonelab och hör ljudet från strängarna blandat med högtalar ljudet men på inspelningen försvinner ju de nyanserna. annars kan ju alternativet att lina det rena ljudet och blanda med en ide.

det senaste jag lärt mig är att jag måste köpa nya monitorer för när jag mixade senaste låten i mina behringer truth B2030A så hördes basen knappt men när jag sen lyssnade i sereon och lurar så var den skithög och dränkte allt annat nästan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.