Jump to content
Annons

Spelas bara in "på en sida"?


boredom

Recommended Posts

När jag spelar in något med min mick så spelas bara ljudet upp i höger högtalare/hörlur. Så blir det i alla inspelningsprogram... Så det verkar nog vara micken själv som spökar. Såhär har det varit sedan jag skaffade den, förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)
När jag spelar in något med min mick så spelas bara ljudet upp i höger högtalare/hörlur. Så blir det i alla inspelningsprogram... Så det verkar nog vara micken själv som spökar. Såhär har det varit sedan jag skaffade den, förresten.

Och så kommer det fortsätta att vara om du inte lyssnar på Assars tips... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp!

En mikrofon = Mono

Två mikrofoner = Stereo

Om du spelar in en monokälla på ett stereospår, så kommer alltid den ena kanalen att innehålla tystnad, eftersom den ju aldrig får in någon signal. Då slösar du dessutom bort dubbelt så mycket hårddiskutrymme som inspelningen egentligen hade behövt.

När du har spelat in micen på ett monospår i stället, så kan du välja vart i stereobilden du vill panorera den och du skapar sedan en stereobild i mixen genom att t ex lägga ett reverb för att skapa ett fejkat rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...