Jump to content
Annons

Sålt av all hårdvara...


Tilly

Recommended Posts

Då sitter man här, utan någon hårdvara alls.

Känner mig riktigt naken ska ni veta - Men har valt att gå över till enbart mjukvara.

Har sålt iväg alla mina 6 syntar.

Mina 2 senaste sålda var min Virus C Desktop samt min Korg M3.

Nu har jag ingenting kvar.

Jag köpte M3an i april och var riktigt, riktigt hypad över synten.

Visst, det är en klockren synt/workstation och den låter riktigt bra.

Men ändå var det nånting som inte stämde. Inte just med M3an - utan med hela min setup.

Jag fick ingenting gjort. Alla mina nya låtar jag började med blev tillslut lagda i "göra senare mappen".

Det kändes så fel, allting. Jag hade många syntar som alla lät underbart.

Jag hade några vst syntar, som också lät underbart. Kombination av dessa skulle bli - überunderbart, eller?

Så var självklart inte fallet. Jag hade för mycket av det goda. Alldeles för mycket av det goda.

Som sagt så blev ingenting gjort. Jag visste inte vilken synt jag skulle använda.

Och skruvade jag till ett ljud på virusen, så kanske jag kunde skruva till samma ljud på någon av mina vst syntar. Och fick jag

till det ljudet där, så kanske det även funka på min andra synt - fast kanske ännu bättre?

Detta pågick om och om igen. Tillslut tappade jag inspirationen. Insåg vad jag var tvungen att göra.

Jag började sälja av mina syntar. Fick sålt det mesta. Min sista synt jag sålde av var M3an. Det blev såld i lördags.

Så nu sitter jag här utan någon som helst hårdvara och känner mig riktigt naken.

Jag ska senare idag iväg till Musikbörsen och köpa mig en MIDI klaviatur. En Edirol PCR-800, hört att denna ska vara bra.

Samtidigt som jag känner mig ensam och naken så känns det riktigt utmanande och spännande.

Nu har jag endast mina vst instrument att förlita mig på - och det ska bli en riktig utmaning.

Mycket av det som finns idag låter ju helt underbart och det var också en anledning till varför jag sålde mina syntar.

Jag har insett att man behöver inte den nyaste synten för 20.000:- för att producera fet musik - det blev tvärt om för min del.

Så nu jävlar gott folk! I år blir det mycket musik från mig i demo forumet! 🙂

Någon annan som har erfarenhet av att sälja av all hårdvara för att enbart köra mjukvara?

Dela gärna med er av era erfarenheter 🙂

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gick över till att köra mixerfritt för ett par år sedan. Det blev möjligt när jag skaffade mitt nuvarande ljudkort (RME HDSP9652), som har en gigantisk inbyggd DSP-mixer/router, som tillåter alla tänkbara möjligheter till monitormix.

När jag från början skaffade ett digital mixerbord i stället för den analoga jag hade innan, så var jag lite orolig för att jag skulle sakna den omedelbara överblicken som man hade på det analoga bordet, men saknaden infann sig faktiskt aldrig.

När jag sedan bestämde mig för att köra utan mixer, så var jag lite orolig för samma sak, men inte heller då infann sig någon saknad, utan det var bara som otroligt skönt att slippa ha en platskrävande mixer.

Numera har jag bara A/D-D/A-omvandlare, preamps och hörlursförstärkare utanför datorn. Ok - jag har två syntar som jag använder som klaviaturer, men det är extremt sällan jag använder ljudet från dem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon annan som har erfarenhet av att sälja av all hårdvara för att enbart köra mjukvara?

Inte riktigt så, men ...

I slutet av 80-talet stoppade jag ner alla syntar och trummaskiner i en låda och köpte ett riktigt piano istället. Jag var så jävla trött på sladdar, apparater och andra dammsamlare. Det var först på 2004 som jag upptäckte att det fanns program till datorn istället. Då kom intresset tillbaka! Det har blivit några återfall (moog, yamaha-piano) men i övrigt har jag i stort sett lyckats hålla hw-köplusten tillbaka.

Inspirationen kommer lustigt nog vid datorn, pianot och gitarrerna. Inte vid moogen, där blir det mest skruvande på rattar. Det verkar som att det måste vara en begränsad tillgång till ljud för att inte inspirationen ska kvävas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör bara 'interna' sythar och effekter. Har inte en enda extern hårdvara förutom Fireface 800 och en Focusrite Voicemaster Pro. Precis allt annat sker inne i burken. Visst ibland så sker det att man mickar upp nåt trumset eller stärkare. Men då är man ändå inte hemma när man gör det (bor i lägenhet) Dessutom är det förbannat kabelfritt ☺️

En Edirol PCR-800 ska vara riktigt bra har jag oxå hört. Många parameter att kunna styra.

Nu kör jag inte så mycket synthbaserad musik, men för mig funkar det riktigt bra!

Det jag däremot vill ha och saknar är ett bra digitaltrumset att få gå lös på. Som trummis är det förödande att få sitta och programmera på ett tangentbord. Synd att det kostar så mycket bara för att få lite trumkänsla.

Lycka till med din nerstrippade studio, du kanske får köpa mer ram nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fattar vad du menar: men jag ser på saken från en annan synvinkel.

Det bästa av två världar: hårdvara och mjukvara i samförstånd.. att använda hårdvara in i Cubase är för mig mer ett sätt att skapa ett sound, dels får man total recall iom att man kör 16kanaler audio in och ut ( med bla 4 syntar och 3 effekter ) och mixar helt och hållet i den virtuella miljön, dels för att all separat hårdvara ger alla sitt speciella sound, så jag skulle nog inte kunna tänka mig att bara köra mjukvara rakt igenom, mycket pg.a att jag upplever de flesta VSTi'er aningen könlösa utan något egentligt "eget" sound, förutom dem som emulerar gammal hårdvara då´rå...

Jag kör också enligt devisen att varje synt gör en (1) sak bra och därför byter jag aldrig setup mellan projekten.. dels är jag inte speciellt kreativ i att sitta o göra "egna" ljud utan utgår alltid från ett bra grundpreset som jag tweakar vidare på, mestadels för att spara tid när idén kommer

Och vill jag ha ett lexicon-rum på ett Rhodes gör jag det genom Lexicon-hårdvara, även om det nu finns Lexicon-mjukvara som möjligtvis gör samma sak så drar mjukvaran CPU..

Delvis ser det ju ut såhär för att kunna smälla på ytterligare resurser när datorn börjar svettas, men också för att jag gillar prylar man kan klämma på..

.. ska man ens försöka klämma på Cubase måste man först pilla på musen.. 😱

( i know, den var ful - and i love it ☺️)

EDIT: Men du har inte sålt alla dina kläder hoppas jag ?

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Enda hårdvaran jag ägen är en Korg M3 88 som också används som klaviatur till VST syntharna. Annars har jag bara annat nödvändigt som mikrofoner, preamp, högtalare, ljudkort osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu jävlar gott folk! I år blir det mycket musik från mig i demo forumet! ☺️

Fint! 😱

Hemma huserar nu endast en Roland D-20 (som av nostalgiska skäl förblir min masterklaviatur trots avsaknad av aftertouch osv.) och en Roland XV-2020.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, kläderna har jag fortfarande kvar. Det har tom blivit mer kläder sedan jag sålde syntarna ☺️

Det ska bli spännande att enbart köra mjukvara. Det var längesedan. Och tittar runt på lite vst instrument man kan köpa nu.

Det jag använder mest idag är Nexus, battery och terratec komplexer. Samt SSL effekter och cubase egna.

Vet dock inte vilken vst synt det blir här näst, men är sugen på något riktigt maffigt!

Känns ganska bra ändå att sålt iväg all hårdvara. Känns ändå lite ensamt och tomt. Alla dessa blinkande lampor som är så fina - är nu ett minne blott.

Funderar även på att köpa lite "discoljus" och montera upp hemma i mitt studiorum. Det ska tydligen förhöja känslan samt öka inspirationen att ha

lite coola ljus blinkande samtidigt som man producerar.

Vad tror ni om det? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man känner sig överväldigad av 6 hårdvarusynthar (vilket man absolut kan göra) känner man sig nog ungefär lika överväldigad av 6 mjukvarusynthar...

Att bara köra mjukvara är knappt någon begränsning alls. Att göra allt med bara en Yamaha CS-01, däremot...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Använde Akai S3200, Akai MPC60 med mera tidigare.

Inga hårdvarusyntar sedan 1999, förutom en Ensoniq ESQ-1 som masterklaviatur fram till dess den gick sönder. Nu är det en M-Audio Axiom 61 som är mitt klaviatur.

Kör allt i Reason samt har Tracktion 2 för att spela in gitarr och sång.

Grymt sa grisen. Jag saknar inte hårdvara för 5 öre.

Har lånat ut min Moog Rogue som får fin vård hos en kompis med intresse av hårdvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör oxå NÄSTAN helt med mjukvara...

Har en Akustisk Nylonstr och en enkel Elgura...

Mic och ett enkelt mixerbord för Audioinsp och sång...

VSTierna är nästan uteslutande freeware och gratissynthar...

Funkar alldeles ypperligt...

Men visst skulle det vara kul med en Masterklaviatur typ CME UF6 eller så... ☺️

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu jävlar gott folk! I år blir det mycket musik från mig i demo forumet! ☺️

Fint! 😱

Hemma huserar nu endast en Roland D-20 (som av nostalgiska skäl förblir min masterklaviatur trots avsaknad av aftertouch osv.) och en Roland XV-2020.

Hrm... jag hade en sån, fast den blev stulen. Knappast på grund av dess stora värde, kejsen den låg i var nog värd mer... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Soundborn.. med tanke på vilken musik du gör så skulle jag kika mer på ett annat klaviatur. novation remote sl 61 köpte jag.. det finns lite mibndre variant oxå men den borde passa dig perfekt. jag sålde av min nordlead3 för den använde jag knappt. tyckte det verkade vara ett dyrt midiklav så den åkte och novation köpte jag. och det e nog mitt absolut bästa köp av klav jag någonsin gjort eller kommer göra. kika på novations hemsida om den och du.. man behöver inte betala en skjorta en arm och båda njurarna för prylarna.. kan varmt rekommendera musikstore.de som ligger i köln. snabb leverans hem till dörren via ups. pynta killen som kommer med ditt paket så är det klart. dessutom tjänar man på det.. sparade 2 tusen spänn på och handla därigenom. fick vänta 2 dagar på mitt paket bara. är det nåt du undrar över klavvet så e det bara messa. tjingeling!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter själv med hårdvaru synthar Korg Triton som jag inte ens använder som midi-klaviatur

+ hårdvaru EQ, kompressor limtiter och effekter, pre-amps och trummaskiner. Dessutom två

gamla musikburkar med ljudkort och hela klabbet. Problemet är att dom tar plats. Man bor ju

inte i ett slott direkt. Men så tänker man, en dag så kommer något att behövas av hårdvaran.

När man är inne i ett scoop och när ingenting är omöjligt att ha en palett av mervärden i form

av HD.

Pluggarna har ju faktiskt blivit så mycket bättre under dom senaste åren. Man blir nästan

mörkrädd för den digitala skymningen. Mixerbordet gör jag mig inte av med trots MOTU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag kör också nästan bara mjukvara. Har en k5000s enbart som masterklaviatur.

Dock så beställde jag en Novation Xio 25. för en vecka sen. En 2 oktavers synt för 2600:-

Den är placerad på min k5000 synt på den högra sidan där den inte är i vägen

för div. rattar och ej tar onödig plats i hemmastudion.

Främsta anledningen till att jag köpte Xion var att den är lätt att ta med sig när man åker iväg

ex. på semester. Men den är även kul att spela med hemma i studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

1. Idag var jag och lyssnade på dyra hårdvarusyntar mellan 20 000-80 000:-

Blev inte imponerad.

2. Vad gör du med alla pengarna Soundborn?

Skall vi ses på krogen kanske? Du verkar vara stad i kassan. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...