Jump to content
Annons

Köpa hårddisk till M-box


Nils-Bill

Recommended Posts

Annons

Tack för svaren. När jag köpte M-boxen så spelade jag in spåren på datorns hårddisk, alltså samma hårdisk som pro tools låg på. Latencyn var fruktansvärd, det var nästan omöjligt att spela gitarr med den latencyn. Det måste väl ändå försvinna med en extern hårddisk, eller?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Några tips angående "latency" med Mbox.

från answerbase...

...regarding latency issues with Mbox on a Windows PC:

When recording into Pro Tools LE/Windows:

1) Mute record enabled audio track in Pro Tools. When recording on Mbox, you are actually monitoring the audio signal going to Mbox. If the record enabled audio track is not muted, you will also be monitoring the signal going out of Pro Tools back to Mbox. This will be heard as a doubling effect because you are hearing both the input and the latent output at the same time.

2) Adjust the "Mix" knob on Mbox to prevent any echo or latency sound.

3) Press the "Mono" button on Mbox. This will prevent the input signal from sounding hard panned left or right when adjusting the Mix knob on Mbox. The "Mono" knob does not affect the mix playing out of Pro Tools, just the incoming signal.

Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Gör som Aolsson tipsar. Om Du mutar den kanal Du spelar in så får Du lyssningen tillbaka från M-boxen INNAN ljudet försvinner in i datorn, ingen latency! Jätteanvändbart är också tipset om att trycka in monoknappen. När jag dubbar 3 gitarrer, gör jag iordning kanalerna så att alla 3 har samma ingång. Sen panorerar jag ut första åt vänster, nästa åt höger och den sista ligger kvar i mitten. Med monoknappen intryckt så ligger alltid det jag spelar in i mitten. De redan inspelade gitarrerna ligger där jag pannat dem.

Läs Answerbasen ang latency-problematik. Där står nämligen nåt annat intressant. Om jag förstår resonemanget rätt så får alla spår efter det första en latency på några hundra samples, stämmer det? Om jag lägger ett click i realtid och spelar in ett första instrument efter det, har jag redan där en latency? Läs och hjälp mig klura ut det hela!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...