Jump to content
Annons

Dator till studion Musikdator


larsa113

Recommended Posts

Hej!

Jag har tänkt bygga en dator för musikskapande. Jag ska använda Cubase 3 (kanske 4) eller Pro tools. Så här ser paketet som jag har plockat ihop ut

CPU Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz / 1066MHz / 2x4MB (Boxed)

CPU-Fläkt Arctic Cooling - Socket 775 - Freezer 7 Pro

Moderkort MSI - Socket 775 - ATX IP35 (P35 NEO2-FR) - DDR 2 / SATA II / Gblan

Minne Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (5-5-5-18) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C5 G)

Hårddisk 2X Seagate 500GB SATA II Barracuda 7200.11 (32MB Cache / SATA II)

Grafikkort ASUS GEFORCE 8500GT 512MB SILENT HDTV HDCP PCI-E

Chassi Antec Performance P182

Nätagregat Corsair CMPSU-750TXEU 750W

Operativsystem Microsoft Windows XP Professional x64 Edition (inkl. SP2c) - Engelsk OEM

DVD brännare skulle jag behöva tips om

Pris cirka 11000 kr

Va tycker ni om detta paket? Synpunkter/tips/förslag/avrådan, allt är välkommet! Tack på förhand!

Larsa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

tycker det ser väldigt bra ut men har några synpunkter:

jag tror inte att Pro Tools har stöd för 64-bitars os, åtminstone har det inte haft det förut. Det är möjligt att det funkar i XP64 också men att du inte kan utnyttja det.

En del av Digidesigns hård- och mjukvara är väldigt kräsen när det gäller chipset på moderkort och ev. fwkort. Vad ska du använda för ljudkort? Kolla på Digis hemsida och kolla att det verkligen är kompatibelt med det moderkortet du ska köpa.

Har ingen aning om ifall det finns liknande problem med Cubase, men det kommer andra säkert skriva isf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut du, dock måste jag fråga; Hur ska du få tag i XP nu?! har dom inte slutat sälja det!

Det går att köpa fortfarande - men jag ställer mig också frågande till om det finns drivrutiner till 64-bits - och dessutom behövs normalt inte XP Pro, utan det räcker med XP Home, om man inte kör med en maskin med dubbla CPU - och i detta fallet är det ju en CPU med 4 kärnor, så det finns ingen anledning att köra med Pro i den.

Sedan är det förstås lockande att titta på CPU och moderkort med 1333MHZ buss i stället för bara 1066 - och kanske gärna DDR3 (även om skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är minimal, men ändå...). Det kommer i alla fall jag att välja när jag bygger ny maskin nu någon gång under sommaren.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)

Jag tänkte låna tråden lite, det verkar nämligen som att alla har full koll på vad som behövs i musikdatorn. Kan inte någon skriva lite riktmått eller minimum gränser? så att jag vet vad som behövs. Hade inte varit helt fel om någon skrev vad alla delar i datorn fyller för funktion, exempelvis om RAM-minnet gör att man kan ha fler mjukvarueffekter osv. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte låna tråden lite, det verkar nämligen som att alla har full koll på vad som behövs i musikdatorn. Kan inte någon skriva lite riktmått eller minimum gränser? så att jag vet vad som behövs. Hade inte varit helt fel om någon skrev vad alla delar i datorn fyller för funktion, exempelvis om RAM-minnet gör att man kan ha fler mjukvarueffekter osv. 😠

Lite förenklat svar 😏

mkt minne = mera instrumentpluggins/samplingar

mkt cpu = mera effektpluggins

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte låna tråden lite, det verkar nämligen som att alla har full koll på vad som behövs i musikdatorn. Kan inte någon skriva lite riktmått eller minimum gränser? så att jag vet vad som behövs. Hade inte varit helt fel om någon skrev vad alla delar i datorn fyller för funktion, exempelvis om RAM-minnet gör att man kan ha fler mjukvarueffekter osv. 😉

Lite förenklat svar 😏

mkt minne = mera instrumentpluggins/samplingar

mkt cpu = mera effektpluggins

...fast det är en sanning med modifikation... 😠

Om man kör mycket med streamande samplingsbibliotk, så går det mycket RAM, eftersom samplingarnas positioner på hårddisken mappas upp i RAM - men om man kör mycket med instrumentpluggar som genererar ljudet (och alltså inte använder samplingar), så suger de CPU-kraft i stället för RAM, precis som med plugineffekterna.

Minimikrav? Man kan tänka som så, att om man planerar att ha samma dator i typ 3 år, så ska man satsa på den näst snabbaste CPU-hastigheten eller nästa steg neråt (den snabbaste är alltid mycket dyrare än det är värt).

Om man tycker det är kul att pilla med datorn så att man gärna bygger om den en gång om året, så kan man satsa på en slöare och därmed billigare CPU, eftersom den ju inte behöver hänga med särskilt länge då.

Med horisonten ställd på ett år, så kan man i nuläget hellre satsa på en Core2 Duo, i stället för en quad, eftersom den kan bli något snabbare när programmen inte ännu drar nytta av quad-processorn - och egentligen skulle busshastigheterna dessutom upp ännu högre om man ska ha riktig nytta av en quad. Vill man ha den ett par år, så kan man däremot utgå från att programmen kommer att uppdateras så att de drar nytta av den extra kraften på ett bättre sätt.

Högre busshastighet gör större nytta än ett eller två steg uppåt i CPU-hastighet, så om den ska hänga med ett par år, så är det därför smart att titta på moderkort med 1333MHz buss i stället för de slöare. Minnet ska man gärna ha i två moduler i stället för bara en, eftersom man då automagiskt aktiverar Dual Channel, som ger 5-10% snabbare minneshantering. Inte mycket ökning, men ändå... 😆

Hårdvaru-Raid på moderkortet är inte fel att ha - men mjukvaru-Raid är mest skräp. På vissa moderkort finns båda - men man kan ju låta bli att använda mjukvaru-Raiden i så fall...

Grafikkort med Hypermemory, Turbocache och andra lustigt namngivna "finesser" är förkastliga i musikburkar, eftersom de använder RAM som grafikminne och därför belastar bussen med grafik, i stället för att köra det på den separata grafikbussen.

Grafikkort som är inbyggda på moderkortet är det också pestflagg för.

Link to comment
Dela på andra sajter

SKa köpa nytt RAM o undrar om det spelar roll vilket märke o i sådanafall vilket jag ska välja.

Har på moderkortet 4 slots för ram. Hur ska jag fylla dem för att få ut det mesta?

Tex ska jag ha 4 st av samma storlek eller kan man "blanda"?

Har väl tänkt att börja med att köpa 2 eller 4 gig....

Helt novis på detta.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall själv bygga ihop en ny dator. Har nyligen uppgraderat min från Socket A Athlon XP2800+ till Socket 939 Athlon 64XP3800+ och en 500 gb SATAII istället för min gamla 120 gb IDE.

Hade även tänkt köpa nytt ram. Min dator nu har en 1024 och en 512 mb ddr400. Hade tänkt byta till 2 st 1gb matchade (ett kit med 2 st 1 gb ddr400 kostar runt 650 kr), så att jag kan köra på dual-channel.

Min uppgradering får duga så länge, för ny dator vill jag vänta med att köpa tills nästa år då jag vet att den nya processor tekniken kommer i december (intels Nahalem), billigare modeller lär antagligen komma i januari. Förutom att 4-kärnsprocessorn Nahalem kommer att ersätta den nuvarande Quad-Core, använda mer avancerat teknik samt vara snabbare, så kommer den även tillåta DDR3(och DDR2 på billigare moderkort efter lite spaning) och tripple-kanal minne instället för dualchannel.

http://forums.overclockers.co.uk/showthrea...93#post12081493 Där finns en liten diskution om det hela

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har tänkt bygga en dator för musikskapande. Jag ska använda Cubase 3 (kanske 4) eller Pro tools. Så här ser paketet som jag har plockat ihop ut

CPU Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz / 1066MHz / 2x4MB (Boxed)

CPU-Fläkt Arctic Cooling - Socket 775 - Freezer 7 Pro

Moderkort MSI - Socket 775 - ATX IP35 (P35 NEO2-FR) - DDR 2 / SATA II / Gblan

Minne Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (5-5-5-18) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C5 G)

Hårddisk 2X Seagate 500GB SATA II Barracuda 7200.11 (32MB Cache / SATA II)

Grafikkort ASUS GEFORCE 8500GT 512MB SILENT HDTV HDCP PCI-E

Chassi Antec Performance P182

Nätagregat Corsair CMPSU-750TXEU 750W

Operativsystem Microsoft Windows XP Professional x64 Edition (inkl. SP2c) - Engelsk OEM

DVD brännare skulle jag behöva tips om

Pris cirka 11000 kr

Va tycker ni om detta paket? Synpunkter/tips/förslag/avrådan, allt är välkommet! Tack på förhand!

Larsa

Ser helt ok ut, dock så behöver du inte lägga någon kräm på grafik kortet, bara det har stöd för dubbla skärmar så räcker det tycker jag, och 64bit OS tror jag inte du skall satsa på än, har för mig att Cubase 4 har släppt något version av det men som jag upplever det nu är det alldeles för mycket buggar etc än.

Vilket ljudkort har du tänkt dig.??

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett GeForce GT-grafikkort ska det vara utan tvekan - men 256 MB RAM räcker.

Vad gäller DVD-brännare så har jag en Sony AD-7201S i min PC. Funkar bra...

En brännare från Plextor är bra men kostar ungefär tre gånger mer. PX-810SA

Lite billigare om man tar en modell med IDE istället för SATA, PX-800A.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att Plextor har blivit standard när det gäller brännare till musikmaskiner, är att Plextor gjorde bättre brännare från början, så att audioskivor blev mer exakta. I dag tror jag inte att något fabrikat har några problem med det, utan alla fungerar troligen lika bra. I mina senaste konfigurationer har jag haft NEC eller Sony - och har inte upplevt några som helst problem med dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har tänkt bygga en dator för musikskapande. Jag ska använda Cubase 3 (kanske 4) eller Pro tools. Så här ser paketet som jag har plockat ihop ut

CPU Intel Core 2 Quad Q6700 2.66GHz / 1066MHz / 2x4MB (Boxed)

CPU-Fläkt Arctic Cooling - Socket 775 - Freezer 7 Pro

Moderkort MSI - Socket 775 - ATX IP35 (P35 NEO2-FR) - DDR 2 / SATA II / Gblan

Minne Corsair XMS2 4096MB DDR2 PC2-6400 800MHz (5-5-5-18) (2x2048MB) (TWIN2X4096-6400C5 G)

Hårddisk 2X Seagate 500GB SATA II Barracuda 7200.11 (32MB Cache / SATA II)

Grafikkort ASUS GEFORCE 8500GT 512MB SILENT HDTV HDCP PCI-E

Chassi Antec Performance P182

Nätagregat Corsair CMPSU-750TXEU 750W

Operativsystem Microsoft Windows XP Professional x64 Edition (inkl. SP2c) - Engelsk OEM

DVD brännare skulle jag behöva tips om

Pris cirka 11000 kr

Va tycker ni om detta paket? Synpunkter/tips/förslag/avrådan, allt är välkommet! Tack på förhand!

Larsa

Ser helt ok ut, dock så behöver du inte lägga någon kräm på grafik kortet, bara det har stöd för dubbla skärmar så räcker det tycker jag, och 64bit OS tror jag inte du skall satsa på än, har för mig att Cubase 4 har släppt något version av det men som jag upplever det nu är det alldeles för mycket buggar etc än.

Vilket ljudkort har du tänkt dig.??

Hm har du något bra tips på grafikkort som skulle passa min burk? Dubbla skärmar skulle vara bra...

Anledningen till att jag skulle ev välja XP 64 är för att komma åt 4 GB minne, har hört massa rykten om att 32-bit max kan utnyttja 3 GB. Försöker sattsa på en maskin som håller lite längre...

Ljudkortet har jag lite beslutsångest över. Antingen ett internt "ESI Juli@ JULIA PCI ljudkort för PC/MAC" eller ett externt "Focusrite Saffire". Någon som använts sig av dessa och kan tipsa om för och nackdelar med externt och internt ljudkort både generellt och/eller just med dessa två?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut du, dock måste jag fråga; Hur ska du få tag i XP nu?! har dom inte slutat sälja det!

Det går att köpa fortfarande - men jag ställer mig också frågande till om det finns drivrutiner till 64-bits - och dessutom behövs normalt inte XP Pro, utan det räcker med XP Home, om man inte kör med en maskin med dubbla CPU - och i detta fallet är det ju en CPU med 4 kärnor, så det finns ingen anledning att köra med Pro i den.

Sedan är det förstås lockande att titta på CPU och moderkort med 1333MHZ buss i stället för bara 1066 - och kanske gärna DDR3 (även om skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är minimal, men ändå...). Det kommer i alla fall jag att välja när jag bygger ny maskin nu någon gång under sommaren.

okej så jag borde skippa XP pro. Är det verkligen inte värt att satsa på 64-bit, med tanke på att man kan utnyttja ddr minnet till fullo då?

Är skillnaden stor mellan 1066 mhz och 1333mhz? Eller är det värt att lägga ner 300-400 kr extra? Då måste väll även minna DDR minnen stödja 1333mhz för att jag ska kunna utnyttja den uppgraderingen? Jag kommer nog vänta med att köpa DDR3...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett GeForce GT-grafikkort ska det vara utan tvekan - men 256 MB RAM räcker.

Vad gäller DVD-brännare så har jag en Sony AD-7201S i min PC. Funkar bra...

En brännare från Plextor är bra men kostar ungefär tre gånger mer. PX-810SA

Lite billigare om man tar en modell med IDE istället för SATA, PX-800A.

Det finns en liten chans till jag kommer vilja redigera lite filmer med datan, eller åtminstone ha möjlighet till det. Räcker 256 i så fall? (Frågan är lite off-topic men ändå...) GeFore GT känns som ett bra val...

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, 256 MB funkar för videoredigering också.

När du jobbar med stora videofiler är snabb dataöverföring från hårddisken viktig. Och eftersom du anger två hårddiskar antar jag att du kommer att ha operativsystem/program på den ena och musik/videofiler på den andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut du, dock måste jag fråga; Hur ska du få tag i XP nu?! har dom inte slutat sälja det!

Det går att köpa fortfarande - men jag ställer mig också frågande till om det finns drivrutiner till 64-bits - och dessutom behövs normalt inte XP Pro, utan det räcker med XP Home, om man inte kör med en maskin med dubbla CPU - och i detta fallet är det ju en CPU med 4 kärnor, så det finns ingen anledning att köra med Pro i den.

Sedan är det förstås lockande att titta på CPU och moderkort med 1333MHZ buss i stället för bara 1066 - och kanske gärna DDR3 (även om skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är minimal, men ändå...). Det kommer i alla fall jag att välja när jag bygger ny maskin nu någon gång under sommaren.

okej så jag borde skippa XP pro. Är det verkligen inte värt att satsa på 64-bit, med tanke på att man kan utnyttja ddr minnet till fullo då?

Det tar tid innan alla program är helt 64-bits kompatibla, så jag skulle inte köra med det, utan nöja mig med de ca 3GB RAM som man kan använda i 32-bits XP... Själv har jag "bara" 2GB RAM i min burk - och det har räckt fint hittills.

Är skillnaden stor mellan 1066 mhz och 1333mhz? Eller är det värt att lägga ner 300-400 kr extra? Då måste väll även minna DDR minnen stödja 1333mhz för att jag ska kunna utnyttja den uppgraderingen? Jag kommer nog vänta med att köpa DDR3...

25% snabbare - på allt som händer på bussen - är värt en hel del. Det kan göra större skillnad än att gå upp ett eller två steg i CPU-hastighet...

Jag har inte kollat så noga ännu - men finns det inte DDR2 som kör med 1333 också - eller är det bara DDR3...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet har jag lite beslutsångest över. Antingen ett internt "ESI Juli@ JULIA PCI ljudkort för PC/MAC" eller ett externt "Focusrite Saffire". Någon som använts sig av dessa och kan tipsa om för och nackdelar med externt och internt ljudkort både generellt och/eller just med dessa två?

Internt för lägsta latency och CPU-belastning. Glöm inte Audiophile 192.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet har jag lite beslutsångest över. Antingen ett internt "ESI Juli@ JULIA PCI ljudkort för PC/MAC" eller ett externt "Focusrite Saffire". Någon som använts sig av dessa och kan tipsa om för och nackdelar med externt och internt ljudkort både generellt och/eller just med dessa två?

Jag har har båda typerna och jag skulle välja Saffire'n. Den är dock dyrare. Saffire'n har även mikrofoningångar med fantommatning som ESIn saknar, dessutom fler utgångar (8 st + SPDIF). Däremot ställer jag mig frågande till om den inbyggda DSPn motiverar det högra priset gentemot LE varianten. Som extra grädde har Saffire'n en ganska fullmatad kontrollmjukvara där man kan routa kanaler från DAWen, medhörning etc. Det medföljer även en handfull VST pluggar just för enheten samt Cubase LE.

ESIn gör vad den lovar men räcker inte riktigt till för mig tycker jag. Idag använder jag den mest till playback och som midi-interface.

(Off topic: Det som var riktigt bra med köpet av ESIn var att jag upptäckte Tracktion (DAW) som följde med paketet på en CD. Köpte sedan Tracktion 3 ultimate bundle och är numera helt frälst på detta program)

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett EMU ljudkort hemma på "MIX" Datorn

Sen vilket du skall ha ja.? jag har ett MUTO 828 MKII på tracking datorn i studion.

Kommer du pyssla med multitracking? har du en mixer.? isåfall hur många kanaler? spelar du in mer än 2 mono åt gången.? om inte så är det onödigt att köpa ett uberljudkort.

Hade ett M-audio audiophile kort ett tag på mix datorn, dög bara gott,

De flesta grafikkort nuförtiden har stöd för dubbla skärmar, bara de har 2 utag, mitt har 1 DVI och 1 VGA. funkar bara fint, blir en liten liten skillnad på färgerna på skärmarna men det spelar inte så stor roll, inget man ser om man inte kollar NOGA.! och pysslar man inte med något annat än ljud som jag gör så spelar det ingen som helst roll

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, 256 MB funkar för videoredigering också.

När du jobbar med stora videofiler är snabb dataöverföring från hårddisken viktig. Och eftersom du anger två hårddiskar antar jag att du kommer att ha operativsystem/program på den ena och musik/videofiler på den andra.

Precis något sånt hade jag ju tänkt mig. Vad tycker du om mina SATA II-diskar förresten, borde jag satsa på mindre utrymme men snabbare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser bra ut du, dock måste jag fråga; Hur ska du få tag i XP nu?! har dom inte slutat sälja det!

Det går att köpa fortfarande - men jag ställer mig också frågande till om det finns drivrutiner till 64-bits - och dessutom behövs normalt inte XP Pro, utan det räcker med XP Home, om man inte kör med en maskin med dubbla CPU - och i detta fallet är det ju en CPU med 4 kärnor, så det finns ingen anledning att köra med Pro i den.

Sedan är det förstås lockande att titta på CPU och moderkort med 1333MHZ buss i stället för bara 1066 - och kanske gärna DDR3 (även om skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är minimal, men ändå...). Det kommer i alla fall jag att välja när jag bygger ny maskin nu någon gång under sommaren.

okej så jag borde skippa XP pro. Är det verkligen inte värt att satsa på 64-bit, med tanke på att man kan utnyttja ddr minnet till fullo då?

Det tar tid innan alla program är helt 64-bits kompatibla, så jag skulle inte köra med det, utan nöja mig med de ca 3GB RAM som man kan använda i 32-bits XP... Själv har jag "bara" 2GB RAM i min burk - och det har räckt fint hittills.

Är skillnaden stor mellan 1066 mhz och 1333mhz? Eller är det värt att lägga ner 300-400 kr extra? Då måste väll även minna DDR minnen stödja 1333mhz för att jag ska kunna utnyttja den uppgraderingen? Jag kommer nog vänta med att köpa DDR3...

25% snabbare - på allt som händer på bussen - är värt en hel del. Det kan göra större skillnad än att gå upp ett eller två steg i CPU-hastighet...

Jag har inte kollat så noga ännu - men finns det inte DDR2 som kör med 1333 också - eller är det bara DDR3...?

Jag försökte hitta DDR2 med 1333 men det ser inte ut så för tillfället, (hittade max 1200mhz och det var sanslöst dyrt). Någon kunnig inom detta område som kan upplysa oss om det finns DDR2 med 1333 mhz?

Som det ser ut för tillfället har jag bara 800mhz på båda minnerna. Är detta helt bra, okej eller helt åt skogen? Som jag har fattat det så för att uppleva 1066mhz måste jag även ha det på mina minnen. Alltså är det helt onödigt att köpa buss 1066 om jag bara har 800 på DDR2, eller har jag helt missuppfattat saken? Måste busshastigheten matcha med hastigheten på minnena för att allt ska funka? Jag är nybörjare på detta område som ni kanske förstår..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett EMU ljudkort hemma på "MIX" Datorn

Sen vilket du skall ha ja.? jag har ett MUTO 828 MKII på tracking datorn i studion.

Kommer du pyssla med multitracking? har du en mixer.? isåfall hur många kanaler? spelar du in mer än 2 mono åt gången.? om inte så är det onödigt att köpa ett uberljudkort.

Hade ett M-audio audiophile kort ett tag på mix datorn, dög bara gott,

De flesta grafikkort nuförtiden har stöd för dubbla skärmar, bara de har 2 utag, mitt har 1 DVI och 1 VGA. funkar bara fint, blir en liten liten skillnad på färgerna på skärmarna men det spelar inte så stor roll, inget man ser om man inte kollar NOGA.! och pysslar man inte med något annat än ljud som jag gör så spelar det ingen som helst roll

Jag har ingen mixer utan kör allt direkt till ljudkortet, kommer inte spela in mer än 2 mono åt gången men däremot kommer det nog bli en del kanaler.

Anser du att Saffire skulle vara ett uberljudkort, alltså onödigt att köpa för att den är "för mycket"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudkortet har jag lite beslutsångest över. Antingen ett internt "ESI Juli@ JULIA PCI ljudkort för PC/MAC" eller ett externt "Focusrite Saffire". Någon som använts sig av dessa och kan tipsa om för och nackdelar med externt och internt ljudkort både generellt och/eller just med dessa två?

Jag har har båda typerna och jag skulle välja Saffire'n. Den är dock dyrare. Saffire'n har även mikrofoningångar med fantommatning som ESIn saknar, dessutom fler utgångar (8 st + SPDIF). Däremot ställer jag mig frågande till om den inbyggda DSPn motiverar det högra priset gentemot LE varianten. Som extra grädde har Saffire'n en ganska fullmatad kontrollmjukvara där man kan routa kanaler från DAWen, medhörning etc. Det medföljer även en handfull VST pluggar just för enheten samt Cubase LE.

ESIn gör vad den lovar men räcker inte riktigt till för mig tycker jag. Idag använder jag den mest till playback och som midi-interface.

(Off topic: Det som var riktigt bra med köpet av ESIn var att jag upptäckte Tracktion (DAW) som följde med paketet på en CD. Köpte sedan Tracktion 3 ultimate bundle och är numera helt frälst på detta program)

//KG

Okej, kännns som om att du rekomenderar starkt ett inköp av Saffire. Hur är det med latencyn? Obefintlig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...