Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur får man "send"-rattar på bus-reglarna i logic??

Sitter med ett projekt nu, och har tänkt på detta många ggr förrut, men inte pallat djupdyka i det, men nu tänkte jag slänga iväg frågan....

har langat iväg massa vokaltracks till en bus, och komprimerat/eq'at osv....nu vill jag ha reverbs/delays på busen...visst kan jag "inserta" dessa, men jag brukar normalt eq'a och fippla ganska mkt med reverbs/delays, och har jag den som insert kan jag liksom inte påverka enbart den blöta reverbsignalen på det sätt jag vill.....så då måste jag lägga den som insert på busen, fast det finns ingan inserts på busarna per automatik.....är helt övertygad om att det går att "bygga", jag vet bara inte hur...!?!?

nån som kan hjälpa mig?

Annons
Postat (redigerat)
är helt övertygad om att det går att "bygga", jag vet bara inte hur...!?!?

AUX kanaler...

SKicka dina vocs till en Bus , Ställ den på NO OUTPUT.

Gå till en AUX-kanal och välj Bussen som input.Ställ output till tex Output 1-2.I Aux kanalen kan du sedan använda sends precis som i en vanlig Audiokanal.

Redigerat av Piccazzo
Postat
är helt övertygad om att det går att "bygga", jag vet bara inte hur...!?!?

AUX kanaler...

SKicka dina vocs till en Bus , Ställ den på NO OUTPUT.

Gå till en AUX-kanal och välj Bussen som input.Ställ output till tex Output 1-2.I Aux kanalen kan du sedan använda sends precis som i en vanlig Audiokanal.

Och använder du Logic 8 sköts allt detta automatiskt. När du då skickar till en bus från en kanal skapas automatiskt en aux som signalen routas till.

Postat

Jag kanske missförstår er, men jag skal förklara det lite bättre...

jag har typ 10 vokaltracks i refrängen, som alla är skickades till bus12.....

på bus 12 har jag kompressor, eq, deesser osv.....

nu vill jag kunna skicka allt som är på den busen, via en send, till ett reverb....jag vill med andra ord kunna tappa av LITE av signalen till reverbet...inte HELA, som sker om jag väljer input/output delen....

skälet till att jag måste ha det via send (dvs tappa av lite an signalen), är att jag har EQ och lite andra effekter på reverbet, oc om jag skickar hela busen dit (via output) så kommer även den torra signalen bli processerad, och det vill jag ju inte....

mitt problem är att om jag är på en vanlig audiokanal, så serjag de små "send-boxarna" under "insert-boxarna", men dessa (sendboxarna) finns inte tillgängliga på mina busreglar....får jag dit dom så är liksom problemet löst....

Postat
Jag kanske missförstår er, men jag skal förklara det lite bättre...

jag har typ 10 vokaltracks i refrängen, som alla är skickades till bus12.....

på bus 12 har jag kompressor, eq, deesser osv.....

nu vill jag kunna skicka allt som är på den busen, via en send, till ett reverb....jag vill med andra ord kunna tappa av LITE av signalen till reverbet...inte HELA, som sker om jag väljer input/output delen....

skälet till att jag måste ha det via send (dvs tappa av lite an signalen), är att jag har EQ och lite andra effekter på reverbet, oc om jag skickar hela busen dit (via output) så kommer även den torra signalen bli processerad, och det vill jag ju inte....

mitt problem är att om jag är på en vanlig audiokanal, så serjag de små "send-boxarna" under "insert-boxarna", men dessa (sendboxarna) finns inte tillgängliga på mina busreglar....får jag dit dom så är liksom problemet löst....

Bussarna har inga sends, däremot aux-kanalerna. Du skickar därför hela bussen till en aux, och på aux-kanalen har du dina små send-rutor att skicka vidare signal till ytterliggare en bus.

Postat (redigerat)

JAG UPPREPAR..

FLytta alla dina EQ , Kompressor å annat till AUxkanalen istället.

Och från Aux kanalen kan du sedan använda Send som vanligt.

Än EN gång AUX kanal.

u skickar därför hela bussen till en aux, och på aux-kanalen har du dina små send-rutor att skicka vidare signal till ytterliggare en bus.

OCH KOM IHÅG , Ställ bussen på NO OUTPUT, annars kommer du få sången i dubbelt.

Alt 2 ,

Skapa en buss som heter tex VOC No SEND och gör den till NO send.

SKicka alla dina Vocs via send till denna buss , hämta in bussen i en Aux kanal och skicka den till OUTPUT eller liknande.

På detta sätt har du både kontroll över hur mycket av tex vänster du vill skicka samt att du kan skicka Auxen vidare via sends både hit å dit.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Sitter med ett projekt nu, och har tänkt på detta många ggr förrut, men inte pallat djupdyka i det, men nu tänkte jag slänga iväg frågan....

har langat iväg massa vokaltracks till en bus, och komprimerat/eq'at osv....nu vill jag ha reverbs/delays på busen...visst kan jag "inserta" dessa, men jag brukar normalt eq'a och fippla ganska mkt med reverbs/delays, och har jag den som insert kan jag liksom inte påverka enbart den blöta reverbsignalen på det sätt jag vill.....så då måste jag lägga den som insert på busen, fast det finns ingan inserts på busarna per automatik.....är helt övertygad om att det går att "bygga", jag vet bara inte hur...!?!?

nån som kan hjälpa mig?

det är enkelt!

under sends på bussen channelstrip skickar du till en ny bus och då skapas automatiskt en ny auxkanal med regel för hur mycket du vill skicka.

det är ingen skillnad på aux och buskanaler för den delen för alla som inte fattat detta...

Postat

nån som kan hjälpa mig?

det är enkelt!

under sends på bussen channelstrip skickar du till en ny bus och då skapas automatiskt en ny auxkanal med regel för hur mycket du vill skicka.

det är ingen skillnad på aux och buskanaler för den delen för alla som inte fattat detta...

Det där gäller bara för Logic 8, vill minnas att Mr Keys kör med 7:an.

Postat

nej nej, jag kör med 8an nu, och jag har fått allt att fungera jättebra nu! Tack för all tålmodig hjälp! 😛😏😄

• 2 veckor senare...
Postat

Det här är en grej som stört mig länge och jag blir förvånad när jag läser att det fortfarande är så i V.8.

Jag kör nämligen Logic 5.5.1 på PC.

Har aldrig fattat varför Bussarna inte har Send eller varför man inte kan skicka en kanal direkt till en Aux. Finns det någon speciell anledning?

/Xarl

Postat
Det här är en grej som stört mig länge och jag blir förvånad när jag läser att det fortfarande är så i V.8.

Jag kör nämligen Logic 5.5.1 på PC.

Har aldrig fattat varför Bussarna inte har Send eller varför man inte kan skicka en kanal direkt till en Aux. Finns det någon speciell anledning?

/Xarl

fast i 8:an har bussarna sends

Postat
Bussarna har inga sends, däremot aux-kanalerna. Du skickar därför hela bussen till en aux, och på aux-kanalen har du dina små send-rutor att skicka vidare signal till ytterliggare en bus.

?? Jasså, verkar ju inte så enligt diskussionen i tråden.

/Xarl

Postat

/Xarl

Bussarna har inte sends, men när du skickar vidare till en bus skapas automatiskt en aux som tar signalen från bussen (som i sin tur har output satt till no output). Den jobbiga genvägen görs alltså automatiskt.

Postat

nån som kan hjälpa mig?

det är enkelt!

ett av mina tidigare inlägg...

/Xarl

troligtvis förklara han hur en tidigare version fungerar...

Postat

nån som kan hjälpa mig?

det är enkelt!

ett av mina tidigare inlägg...

/Xarl

troligtvis förklara han hur en tidigare version fungerar...

Bussarna har inga sends i version 8 heller.

Postat
Bussarna har inte sends, men när du skickar vidare till en bus skapas automatiskt en aux som tar signalen från bussen (som i sin tur har output satt till no output). Den jobbiga genvägen görs alltså automatiskt.

Jo, jag förstår det och det är väl praktiskt eftersom man många gånger vill ha Sendar, men det verkar helt onödigt att gå den vägen via Bussen!!!

Ja, ja det va egentligen inget viktigt, undrade om det finns någon anledning att det fortfarande routas på detta sätt istället för att lägga till Sendar på Bussarna eller göra det möjligt att skicka en kanal direkt till en Aux.

/Xarl

Postat

Jo, jag förstår det och det är väl praktiskt eftersom man många gånger vill ha Sendar, men det verkar helt onödigt att gå den vägen via Bussen!!!

Ja, ja det va egentligen inget viktigt, undrade om det finns någon anledning att det fortfarande routas på detta sätt istället för att lägga till Sendar på Bussarna eller göra det möjligt att skicka en kanal direkt till en Aux.

/Xarl

Jag antar att det finns en poäng för någon användare, eller har det bara med bakåtkompabilitet att göra? Dumt är det iaf även om det blivit bättre på sistone.

Postat
jag kör logic express 8 och där har iallafall bussarna sends

http://bay01.imagebay.com/bay.php?view=48194_Bild1.png

Bild1.png

Om du tittar lite extra på din bild ser du att det är Aux 1 som är markerad, ingen bus alltså.

jo det är bus 4 men den heter aux 1

Nej, den tar sin signal från bus 4, men kanalen du har markerat är Aux 1. Krångligt va?

Postat

Bild1.png

Om du tittar lite extra på din bild ser du att det är Aux 1 som är markerad, ingen bus alltså.

Nej, den tar sin signal från bus 4, men kanalen du har markerat är Aux 1. Krångligt va?

:rolleyes:😛😎

Ja ni ser, hade hoppats på att de hade löst detta krångel efter 2.4.9 versioners updateringar 🙂

/X

Postat

Bild1.png

vi är ju snarare inne på någon slags definitionsfråga eller gererationsskiftesfråga här.

aux och bus är samma sak i logic 8

visserligen går det att skapa "riktiga" bussar men det är inte meningen att man ska göra detta i 8:an och om man skapar en bus så skapas även en ny aux med den nya bussen...

Postat

Bild1.png

vi är ju snarare inne på någon slags definitionsfråga eller gererationsskiftesfråga här.

aux och bus är samma sak i logic 8

visserligen går det att skapa "riktiga" bussar men det är inte meningen att man ska göra detta i 8:an och om man skapar en bus så skapas även en ny aux med den nya bussen...

Fast de är två olika objekt i environment så att kalla det samma sak stämmer ju inte. Jag håller dock med om att det borde vara samma sak men nu är det inte så.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.