Jump to content
Annons

Frost Audioframe vs mac


eCsa

Recommended Posts

Kul att du står inför valet mellan Frost och Mac.

Gjorde valet själv för ungefär ett halvår sedan.

Jag kör nu med en iMac 20" (första utgåvan).

Skall berätta lite om hur jag gjorde mitt val.

Innan var jag helt inställd på en frostdator, bland annat för att det är en komis kompis företag och för att jag hörde/läste mycket om just frost.

Dessutom har jag alltid kört med pc o det kändes skrämmande att byta till mac.

Fördelarna med pc var för mig att jag kan den utan och innan.

Men det blev tillslut en iMac som sagt.

+ / - med imac:

+:

  • Redigt skön skärm
  • Stabilt os
  • Snygg som fasiken
  • Tar inte mkt platts
  • Tystlåten
  • Gargageband
  • Logic
  • CoreAudio
  • Nästan 100 % av alla prylar du pluggarin i macen funkar direkt utan instalation.

- med imac:

  • Max 4gb RAM
  • Nästintill omöjlig att uppgradera CPU / HDD
  • Går ikke att stoppa in egna PCIkort osv

Även om det ryms max 4gb ram i den så klarar (iaf jag) man sig på det.

Processorn som är intelbaserad med dubbla kärnor gör sitt jobb galant och kommer att vara nog med kraft för min musik ett bra tag framöver.

Hoppas detta gjorde dig lite klokare i ditt val.

Om du bor i sthlm så kan jag tippsa dig om en trapa ner på 4sound. Där står både imac och frost uppställt för prövning.

Bara o prata med någon i butiken så hjälpter dem dig!

Mvh

// THomas

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ville mest uttrycka min beundran för hur ThomasJ visar varför och på vilka grunder han gjorde sitt val. Att dessutom ge en fysikt plats där man faktiskt kan testa båda systemen sida vid sida gör att det blir båda tummarna upp för ThomasJ! Mera sådanna inlägg i forumet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte nån lyfta över denna tråden och döpa den till XP på mac eller frost/rackrone så man slipper mjukvaru/os diskussionerna.

Jag är mycket intresserad av vilket som är smartast att köra win/cubase i av macbook pro/racktone/frost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är om det är värt nästan dubbla pengarna för ca (CIRKA) 15-max 20% mer prestanda.

Du är ju som vanligt ute och cyklar en Mac Pro kan ge flera 100%'s bättre praktisk prestanda än PC skämten som du jämför med..

Hej då...

Oj Gilbert flyr med svansen mellan benen...

Men vi låter tomten springa han fattar ju inte ens att en Mac Pro är ofantligt mer kraftfull än PC burkarna som det jämfördes med på grund av att MPn kan hantera mer minne....

http://discussions.apple.com/message.jspa?...7321902#7321902

Nu förstår jag inte alls vad du menar med den där länken. Problemet som beskrivs är varken unikt för Logic eller OSX. Eller kan du ladda in hur mycket samplingar som helst i Cubase? Faktum är väl att man med Windows XP inte ens kan ha mer minne än 4 GB. Dessutom har Apple löst problemet med minneshanteringen för den egna samplern EXS24, att tredjepartstillverkare kodar sina pluggar i 32 bitar kan man väl knappast axla Apple för?

Om du ska komma med argument mot Apple, kom då med lite mer nyanserade och framförallt relevanta argument som tillför diskussionen något.

Förövrigt visar faktiska och oberoende tester med Evan Multicore benchmark-test (ett Logic-projekt som någon vid namn Evan slängt ihop) att en dual quad är ungefär 100% bättre än en enkel quad. Hitta en motsvarighet till Mac Pro dual quad som är mycket billigare så blir jag imponerad.

Det var just det jag syftade på, att man inte alltid kan utnyttja mer än 4Gb hur som helst. Datorerna jag jämfört är "Grace" och billigaste MP (som bara har en Quad-CPU) och då gäller (mer eller mindre) mina slutsatser gällande prestanda. Självfallet kan man jämföra med en dyrare modell (MP) men då blir den mycket mer än dubbelt så dyr som en Grace.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga då det gäller dator köp.

är sugen på en macbook, 2.4ghz core 2 duo de intel, 2 gig i ram. Duger denna för musik produktion?

Sen blev jag tipsad om denna:http://www.frostacm.com/compare.php?prodid=109

Vilken utav dessa 2 skulle ni välja?

Om jag vore du skulle jag kolla in iMac 20" istället om du vill köra stationärt. www.apple.se. En 20" iMac med 2,4Ghz processor en extra 500GB HD och 2GB minne kostar några tusen mindre än Frosten och inkluderar dessutom en skärm.

Bättre & mer lättanvänt operativ får du på köpet...

Annars så funkar ju Macbooken utmärkt till det mesta.

Skall du ha nån trovärdighet katten så nämn även baksidan med att ha en IMac som stationär dator,

för de som kanske inte e så insatta i datorer ännu..

Allt är verkligen inte guld som glimmar..

Mweni

iMacen är dock bra nära..Vad ser du som själv som nackdel?

Jag tror (var lite packad igår), jag menade med mitt inlägg att iMac är på många punkter väldigt lik en laptop..

Går tex bilskärmen sönder får man lämna i hela datorn, begränsade uppdaterings/utbyggnadsmöjligheter..

Jag tycker just därför faktiskt inte man kan jämföra iMac med en stationär..

Märk väl katten, att jag ej bidragit till debatten Mac vs PC, även om det e kul att snacka skit emellanåt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte använda reason. Designen bryr jag mig inte ett dugg om. Vill helst ha en bärbar, Runt 15 - 20k. / Ronny

Då tycker jag att det står mellan Racktone Barbara och Apple MacBook Pro. Frost Audioframe Mobile hänger inte med i komponentväg.

Racktone Barbara: 13 995:-

Core 2 Duo (okänd hastighet)

Windows XP Home (duger lika bra som Pro för musikinspelningsdator)

120 GB hårddisk

NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik (dedikerat 512 MB och stjäl inte från dina 2 GB RAM)

15,4 tums skärm

1 Firewire 400

4 USB 2.0

Racktone Barbara inkl. uppgraderingskit: 16 990:-

Core 2 Duo (2.2 GHz)

160 GB hårddisk 7200 rpm

WLAN

MacBook Pro: 17 495:-

OS X (vilket jag tycker är den största anledningen att välja Mac) :rolleyes: + möjligheten av köra Windows XP om du redan har licens

200 GB hårddisk 5400 rpm

NVIDIA GeForce 8600M GT-grafik (dedikerat 256 MB och stjäl inte från dina 2 GB RAM)

15,4 tums skärm

1000 MB/s nätverk (dessutom 802.11n WLAN / Bluetooth och hela fadderullan...)

1 Firewire 400

1 Firewire 800 (kan användas som Firewire 400 med liten kabeladapter)

2 USB 2.0

Audioframe Mobile: 14 995:-

Windows XP

120 GB hårddisk

Integrerad Intel-grafik (GMA X3100)

14 tums skärm

100 MB/s nätverk

1 Firewire 400

3 USB 2.0

Som du ser är det en femhundring extra för Macen.

Tvåtusen extra om du ska ha både OS X och Windows.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är mycket intresserad av vilket som är smartast att köra win/cubase i av macbook pro/racktone/frost.

Om OS X inte betyder något så blir Macen per automatik dyrare, eftersom man måste köpa till en Windowslicens separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte detta ett vettigt pris om man nu skall köpa en musikdator?!

Nytt UAD-1 DSPKit till Racktone datorerna.

Nu presenterar vi ytterligare ett riktigt prisvärt expansionsalternativ för alla Racktone datorer. 2GB extra Ram för tot. 4GB ram och ett UAD project pack!

2GB Minne DDR2 800Mhz + Universal Audio UAD1 ProjectPak - PCI

Pris: 3095:-

Link to comment
Dela på andra sajter

är inte detta ett vettigt pris om man nu skall köpa en musikdator?!

Nytt UAD-1 DSPKit till Racktone datorerna.

Nu presenterar vi ytterligare ett riktigt prisvärt expansionsalternativ för alla Racktone datorer. 2GB extra Ram för tot. 4GB ram och ett UAD project pack!

2GB Minne DDR2 800Mhz + Universal Audio UAD1 ProjectPak - PCI

Pris: 3095:-

Gäller väl bara de stationära datorerna vad jag förstår. Universal Audio UAD1 ProjectPak - PCI kostar runt 2500 från Thomann så beroende på vilket minne datorerna använder är det väl helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga då det gäller dator köp.

är sugen på en macbook, 2.4ghz core 2 duo de intel, 2 gig i ram. Duger denna för musik produktion?

Sen blev jag tipsad om denna:http://www.frostacm.com/compare.php?prodid=109

Vilken utav dessa 2 skulle ni välja?

Om jag vore du skulle jag kolla in iMac 20" istället om du vill köra stationärt. www.apple.se. En 20" iMac med 2,4Ghz processor en extra 500GB HD och 2GB minne kostar några tusen mindre än Frosten och inkluderar dessutom en skärm.

Bättre & mer lättanvänt operativ får du på köpet...

Annars så funkar ju Macbooken utmärkt till det mesta.

Skall du ha nån trovärdighet katten så nämn även baksidan med att ha en IMac som stationär dator,

för de som kanske inte e så insatta i datorer ännu..

Allt är verkligen inte guld som glimmar..

Mweni

iMacen är dock bra nära..Vad ser du som själv som nackdel?

Jag tror (var lite packad igår), jag menade med mitt inlägg att iMac är på många punkter väldigt lik en laptop..

Går tex bilskärmen sönder får man lämna i hela datorn, begränsade uppdaterings/utbyggnadsmöjligheter..

Jag tycker just därför faktiskt inte man kan jämföra iMac med en stationär..

Märk väl katten, att jag ej bidragit till debatten Mac vs PC, även om det e kul att snacka skit emellanåt :rolleyes:

"Jag tycker just därför faktiskt inte man kan jämföra iMac med en stationär..".

Hur menar du då?

För att alt sitter i skärmen?

Eller menar du att den nästintill är "bärbar" med sina 20" och lätta aluchassi?

Spar du kartongen kan du lätt flytta den. I lådan flins även plats över att packa andra prylar i.

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga då det gäller dator köp.

är sugen på en macbook, 2.4ghz core 2 duo de intel, 2 gig i ram. Duger denna för musik produktion?

Sen blev jag tipsad om denna:http://www.frostacm.com/compare.php?prodid=109

Vilken utav dessa 2 skulle ni välja?

Om jag vore du skulle jag kolla in iMac 20" istället om du vill köra stationärt. www.apple.se. En 20" iMac med 2,4Ghz processor en extra 500GB HD och 2GB minne kostar några tusen mindre än Frosten och inkluderar dessutom en skärm.

Bättre & mer lättanvänt operativ får du på köpet...

Annars så funkar ju Macbooken utmärkt till det mesta.

Skall du ha nån trovärdighet katten så nämn även baksidan med att ha en IMac som stationär dator,

för de som kanske inte e så insatta i datorer ännu..

Allt är verkligen inte guld som glimmar..

Mweni

iMacen är dock bra nära..Vad ser du som själv som nackdel?

Jag tror (var lite packad igår), jag menade med mitt inlägg att iMac är på många punkter väldigt lik en laptop..

Går tex bilskärmen sönder får man lämna i hela datorn, begränsade uppdaterings/utbyggnadsmöjligheter..

Jag tycker just därför faktiskt inte man kan jämföra iMac med en stationär..

Märk väl katten, att jag ej bidragit till debatten Mac vs PC, även om det e kul att snacka skit emellanåt :rolleyes:

"Jag tycker just därför faktiskt inte man kan jämföra iMac med en stationär..".

Hur menar du då?

För att alt sitter i skärmen?

Eller menar du att den nästintill är "bärbar" med sina 20" och lätta aluchassi?

Spar du kartongen kan du lätt flytta den. I lådan flins även plats över att packa andra prylar i.

Jag tyckte jag var ganska så klar med vad jag ville ha sagt..

En laptop och iMac eju begränsade genom sin konstruktion,

kan inte hänga i en massa xtra prylar eller byta/uppgradera om man så vill i burken,

som man kan göra i ett stationärt datorchassie..

En laptop och iMac eju snygga å titta på, men inget för mej som byter delar rätt ofta..

En ganska så viktig faktor att tänka på vid köp av en dator,

att det e billigare att uppgradera än att behöva köpa nytt varje gång datorn börjar kännas klen..

Link to comment
Dela på andra sajter

att det e billigare att uppgradera än att behöva köpa nytt varje gång datorn börjar kännas klen..

Tanken är väl ändå att om du köper en dator så skall den hålla för det du köpt den för?

Köper du en frost, som är anpassad för musik, ja, då har du en dator för musik.

En imac så har jag en dator som klarar både grafik, film och musik, allt i ett.

Det fiffiga med en imac är att den inte behövs uppgraderas för att klara det den är köpt för.

Att en dator känns seg efter ett tag beror väl på hur mkt porr o annat snusk du laddar.

Men om du använder den till det du skall ha den till så kommer den hålla samma prestanda rakt igenom.

Kan inte säga att jag har 100% rätt i det men tror nog att flera hållermed om den saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att en dator även skall vara snygg?

Fröjd för ögat och dessutom ta lite platts.

En frost är stor o klumpig, du behöver en skärm, ungefär som du inte har ont om utrymme och fullt med sladdar redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

att det e billigare att uppgradera än att behöva köpa nytt varje gång datorn börjar kännas klen..

Tanken är väl ändå att om du köper en dator så skall den hålla för det du köpt den för?

Köper du en frost, som är anpassad för musik, ja, då har du en dator för musik.

En imac så har jag en dator som klarar både grafik, film och musik, allt i ett.

Det fiffiga med en imac är att den inte behövs uppgraderas för att klara det den är köpt för.

Att en dator känns seg efter ett tag beror väl på hur mkt porr o annat snusk du laddar.

Men om du använder den till det du skall ha den till så kommer den hålla samma prestanda rakt igenom.

Kan inte säga att jag har 100% rätt i det men tror nog att flera hållermed om den saken.

Tyvärr e det så att ingen dator håller över tiden,

samtidigt som programvaror har en tendens att gärna bli större å svulstigare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att en dator även skall vara snygg?

Fröjd för ögat och dessutom ta lite platts.

En frost är stor o klumpig, du behöver en skärm, ungefär som du inte har ont om utrymme och fullt med sladdar redan.

Ärligt talat så skiter jag fullständigt hur min studiodator ser ut..

Den skall vara tyyyyyyst och kraftfull..

Sen är min hemmastudio inte till nån allmän beskådning, utan bara min :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...