Jump to content
Annons

Flytta ljudspår i hack


grimmer

Recommended Posts

HEJ!

Detta är en enkelt för er som kan, jag har precis installerat SX, hade VST32 innan. Jag skulle vilja kunna flytta mina t.ex. trumslag i hack så att jag får allt

exakt. Men var väljer jag att göra? Snälla beskriv noga, och vad det kallas. I t.ex. VST32 fanns det nåt som var i stil med 1/16 som jag brukade köra med.

Men inget jag testat på samma ställe i SX funkar. Vad göra???

Mvh Alex

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Gå in i exempelvis key-edit (dubbelklick på Parten i arrange-fönstret) och gör valfri typ av kvantisering där.

EHMm..... jag ser inte att det står key-edit nånstans!?, Parten?!?!!?.... och VAD är arrange fönstret, är det där alla ljuspår ligger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå in i exempelvis key-edit (dubbelklick på Parten i arrange-fönstret) och gör valfri typ av kvantisering där.

EHMm..... jag ser inte att det står key-edit nånstans!?, Parten?!?!!?.... och VAD är arrange fönstret, är det där alla ljuspår ligger?

Om du inte har koll på vad de olika sakerna heter, så blir det en helt omöjlig uppgift att försöka hjälpa till.

Jag skulle föreslå att du läser igenom "Getting started"-manualen först. Sedan är det mycket lättare för dig att ställa frågor - och dessutom att förstå svaren. Det troligaste är att du inte behöver ställa dessa frågor efter att ha läst den manualen, eftersom den går igenom de mest elementära funktionerna, så att man kommer igång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver bara veta den här enda grejjen så kan jag tuta och köra sen.

Känns overkill att läsa hela manualen för endast en grej, som dessutom var lätt i VST32.

Om du bara förklarar var jag hittar den här key-edit, är den till höger, vänster?

Synd att man inte kan enkelt kan ladda upp bilder här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver bara veta den här enda grejjen så kan jag tuta och köra sen.

Känns overkill att läsa hela manualen för endast en grej, som dessutom var lätt i VST32.

Om du bara förklarar var jag hittar den här key-edit, är den till höger, vänster?

Synd att man inte kan enkelt kan ladda upp bilder här.

Om du vill ladda upp bilder så kan du använda speedyshare eller www.forumbilder.se.

Film om key editor här och vart du finner den.

http://www.youtube.com/watch?v=tfb2M_X2tYk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag behöver bara veta den här enda grejjen så kan jag tuta och köra sen.

Känns overkill att läsa hela manualen för endast en grej, som dessutom var lätt i VST32.

Om du bara förklarar var jag hittar den här key-edit, är den till höger, vänster?

Synd att man inte kan enkelt kan ladda upp bilder här.

Som jag sade, så dubbelklickar du på Parten som du vill redigera - precis som man gjorde för att komma in i editorn i VST32.

Om du lär dig begreppen så underlättar det faktiskt både för dig själv och för de som vill hjälpa till. Om du tar den lätta vägen och frågar om varje detalj du ska göra, så upprepar du bara det som berättas men lär dig ingenting, utan när du kör fast nästa gång, så vågar du inte heller öppna manualen för att hitta grundläggande funktioner...

Visst är det ett lite tråkigt svar att man ska läsa manualen, men faktum är att med ett så komplext program, är det en stor hjälp att lära sig leta i manualen och på så sätt få snabb hjälp direkt när man behöver, i stället för att förklara i långa utläggningar i forumet och låta folk gissa vad du menar - och när de sedan svara så måste du fråga om självklara saker i deras svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tryckt på "snap"-kappen? (knappen till höger om verktygsfältet som ser ut >l< typ...)

TACK!!! Ja nu är det väl på rätt spår, men jag behöver kunna sätta dom tätare, var väljer jag tätheten?

I dropdown-menyerna precis bredvid knappen, där det står exempelvis Bar/Beat/Use quantize - och nästa där det står t ex 1/16.

...fast det är ju inte i arrange-fönstret som du gör din riktiga kvantisering, där du kan redigera om något hamnade för mycket fel för att kvantiseras vettigt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sade, så dubbelklickar du på Parten som du vill redigera - precis som man gjorde för att komma in i editorn i VST32.

Om du lär dig begreppen så underlättar det faktiskt både för dig själv och för de som vill hjälpa till. Om du tar den lätta vägen och frågar om varje detalj du ska göra, så upprepar du bara det som berättas men lär dig ingenting, utan när du kör fast nästa gång, så vågar du inte heller öppna manualen för att hitta grundläggande funktioner...

Visst är det ett lite tråkigt svar att man ska läsa manualen, men faktum är att med ett så komplext program, är det en stor hjälp att lära sig leta i manualen och på så sätt få snabb hjälp direkt när man behöver, i stället för att förklara i långa utläggningar i forumet och låta folk gissa vad du menar - och när de sedan svara så måste du fråga om självklara saker i deras svar...

Parten som jag vill redigera... menar du spåret? Är det ett svengelskt ord.. Alltså snälla förklara bättre.

Ja manual visst, men du måste förstå att det känns onödigt att läsa den när jag är sååå-här nära till att det kan lösa sig.

En kille här ovanför förklarade bra, tryck på knappen som ser ut som >I< och det var rätt, det var en quantisize knapp, men jag vill kunna sätta dom tätare,

och nu undrar jag bara var man gör det. Förr var det i samma list som >I< knappen ligger på nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tryckt på "snap"-kappen? (knappen till höger om verktygsfältet som ser ut >l< typ...)

TACK!!! Ja nu är det väl på rätt spår, men jag behöver kunna sätta dom tätare, var väljer jag tätheten?

I dropdown-menyerna precis bredvid knappen, där det står exempelvis Bar/Beat/Use quantize - och nästa där det står t ex 1/16.

...fast det är ju inte i arrange-fönstret som du gör din riktiga kvantisering, där du kan redigera om något hamnade för mycket fel för att kvantiseras vettigt... 😉

jag blir TOOOOKIG på det här, ska det vara så jävla svårt.. Varför har dom flyttat den funktionen!?!? Gaaah!

Link to comment
Dela på andra sajter

De tre svarta textfälten till höger om denna knapp har med detta att göra.

JAAAAA!! NU BÖRJAR DET TAMEJFAN LIKNA NÅT... Jag valde 100ms och då kunde jag lägga dom tätare i hack, ÄNTLIGEN en bra förklaring.

Cubase for puckon, dvs jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tryckt på "snap"-kappen? (knappen till höger om verktygsfältet som ser ut >l< typ...)

TACK!!! Ja nu är det väl på rätt spår, men jag behöver kunna sätta dom tätare, var väljer jag tätheten?

I dropdown-menyerna precis bredvid knappen, där det står exempelvis Bar/Beat/Use quantize - och nästa där det står t ex 1/16.

...fast det är ju inte i arrange-fönstret som du gör din riktiga kvantisering, där du kan redigera om något hamnade för mycket fel för att kvantiseras vettigt... 😉

jag blir TOOOOKIG på det här, ska det vara så jävla svårt.. Varför har dom flyttat den funktionen!?!? Gaaah!

Det har inte alls flyttats, utan riktig kvantisering har man gjort i editorn, i alla versioner. Den "kvantisering" som du gör i arrange-fönstret med de beskrivna funktionerna, är bara tillfällig. Spelar du in utan metronom, eller hur gör du? Om du väljer time i stället för grid på kvantiseringen, så kan det nämligen bli problem att få parterna i takt om du spelar efter metronom.

"Part" = fyrkanterna som du kan flytta runt i arrange-fönstret...

Nåja - du har tydligen hittat det du behövde för stunden, men jag rekommenderar verkligen att du läser i den förhållandevis lilla Getting Started-manualen. Som du märker, så finns det begrepp som används hela tiden och som du inte förstår. När du sedan ska förklara vad du menar så går det åt typ 3 meningar i stället för ett enda ord. Risken är också att du missar en massa funktioner som du kan ha nytta av, eftersom du inte forskar vidare om vad som går att göra.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...