Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Ny hÀr pÄ forumet och tÀnkte om jag kanske kunde fÄ lite tips innan jag köper nÄgot .

TÀnkte skaffa antingen en synth eller midikeyboard. Troligtvis det sistnÀmnda en cme uf 80 som jag tycker verkar vara det billigaste alternativet om man vill ha "lite" pianokÀnsla eller ? .

Sneglat lite pÄ en yamaha mm6:a med men sÀgs vara lite mer plastig kÀnsla Àn andra synthar i den prisklassen.

Har inte pysslat med studio musik tidigare.

Har ett surroundsystem kopplat till min dator . Ett sunkigt ljudkort , soundblaster live kort fortfarande â˜ș annars en vass ny dator.

Nu till min frĂ„ga. Är det möjligt att koppla ett tex DELTA AUDIOPHILE 2496eller julia kort med s/pdif stöd till mitt ljudsystem. Har kollat lite och en del sĂ€ger att man kan ha ett 5.1 system kopplat till det ? Kan nĂ„gon sprida lite ljus i detta ? Och behövs i sĂ„ fall nĂ„gon adapter eller ? Har googlat men inte hittat nĂ„gon utförlig beskrivning . Hur kopplas det ?

I annat fall sÄ fÄr jag ta MAudio FW410 med stöd för surroundsystem men kostar 2000 kr mer , vilket kÀnns lite onödigt om det andra fungerar för mitt ÀndamÄl.

Toni

Redigerat av Toni
Annons
Postat (redigerat)

Hej och vÀlkommen!

CME har sjysta klaviaturer, har sjÀlv ett UF 8 - har en vÀldigt bra pianokÀnsla faktiskt. PrisvÀrda.

AngÄende ljudkort: hade sjÀlv ett 2496 Audiophile en gÄng i tiden och det Àr vÀl bara stereo in/ut + spdif in/ut pÄ det, stöder inte surround. För att köra surround behöver man 5 (+1) kanaler (in/) ut minst. Separerade kanaler alltsÄ.

Men nÀr man spelar in musik rÀcker det ju oftast att ha stereo in/ut, eftersom man lyssnar i stereo. SÄvida du inte har tÀnkt att lÀgga soundtrack till en film.

Jag skulle ha köpt ett billigare stereo-ljudkort.

Redigerat av Sleap
Postat (redigerat)

Ok thx Sleap 😆

Men mÄste jag inte fixa andra monitorer dÄ ?

Ville undvika att köpa högtalar system.

Redigerat av Toni

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.