Jump to content
Annons

Ingen aktiv dist


grimmer

Recommended Posts

Hej!

Problemet Àr att jag kan inte fÄ guitar rigs dist att lÄta realtid med gitarren, dvs samtidigt som jag spelar. Jag mÄste spela in gitarren först och sen lÀgger guitar

rig pÄ disten nÀr jag spelar upp ljudfilen. Detta problem hade jag inte i Cubase VST32, nu har jag Cubasis VST v.5 som jag tror Àr nÄgot Àldre men ser nÀstan

exakt likadan ut. Det Àr samma guitar rig jag anvÀnder.

Ett till problem jag har Àr att om jag spelar in t.ex. gitarren pÄ spÄr 13 sÄ lÄter trummorna svagt i bakgrunden Àven pÄ spÄr 13 fast dom ligger pÄ andra spÄr?!?

Detta trots att jag inte har nÄn mic inkopplad eller sÄ. Helkonstigt.

Super tacksam för svar :rolleyes:

Mvh Alex

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

OBS! Jag installerade Cubase SX och samma problem dÀr. Jag fÄr inte disten att lÄta direkt med gitarren, varför tusan gÄr det inte, jag tror jag tryckt pÄ alla instÀllningar som finns nu.

Och Àven samma problem med SX att om jag t.ex. har trumsljud pÄ spÄr 1 och spelar in nÄt pÄ spÄr 8 sÄ kommer trumljudet med pÄ det spÄret ocksÄ?! Det Àr ju bara det jag spelar

in som ska komma in pÄ Ättan, jag provade med att stÀnga av högtalarna ocksÄ sÄ det Àr inte det att den spelar in frÄn nÄt sÄnt.

HEL MYSKO problem.

Jag har internt ljudkort som Àr avstÀngt och ett SB Audigy Platinum ljudkort.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror det Àr ljudkortet. SB:s kort Àr inte direkt kÀnda föra att funka bra för musikproduktion.

Du tror det? Jag börjar fan ocksÄ tro det.. Varit mycket skitsnack om SB korten...

Men vet du vad det pinsamma isÄfall Àr, att mitt interna funkar isÄfall bÀttre.

Jag bytte till audigy enbart för att fÄ 24 bit inspelning istÀllet för 16 och för att fÄ kontakterna i fronten pÄ datorn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det bör inte vara mjukvaran iaf, om inte du har nÄgra konstiga instÀllningar. Kollat att Cubase anvÀnder sig av ASIO-drivrutiner?

Vad har du för prestanda pÄ datorn i övrigt?

Jag har provat alla ASIO instÀllningar som fanns tillgÀngliga, det var drygt 5 stycken inkl ASIO4all.

Jag har en AMD 3500+ 2.2 GHz, 1.5 Gb RAM i dualchannel, 1.5 Tb SATA hÄrddisk.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I Cubase SX sÄ markerar du en lilla symbolen som ser ut som en högtalare pÄ den kanalen du spelar in pÄ om du vill att VST-pluggarna pÄ kanalen ska höras i realtid.

Om trummorna kommer med nÀr du spelar in gitarren sÄ Àr det nÄgot slags routing-fel. Du mÄste ha rÄkat koppla nÄgon utgÄng till den ingÄng dÀr du spelar in. Kolla noga i Cubase devices->vst connections samt i ljudkortets mixer och försök red ut hur signalvÀgarna gÄr inne i datorn.

Asio4all har vÀl mer Àn 5 instÀllningar? Du ska vÀlja asio4all som drivrutin i Cubase. Sen fÄr du gÄ in drivrutinens instÀllningtr i Cubase. NÄgonstans dÀr du vÀljer drivrutinen (har för mig att det ser lite olika ut i olika versioner) sÄ bör det finns en knapp som heter "control panel" (sitter tillsammans dÀr vÀrdena för latecyn anges). Tryck pÄ den, sÄ fÄr du upp ett fönster med massa olika instÀllningar. Jag vet Àrligt talat inte exakt vad alla gör, men har alltid pÄ en massa ljudkort lyckats fÄ till instÀllningar som gör att man kan spela upp ljudet utan fördröjning eller knaster. SÄ man fÄr vara lite metodisk och tÄlmodig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

I Cubase SX sÄ markerar du en lilla symbolen som ser ut som en högtalare pÄ den kanalen du spelar in pÄ om du vill att VST-pluggarna pÄ kanalen ska höras i realtid.

Om trummorna kommer med nÀr du spelar in gitarren sÄ Àr det nÄgot slags routing-fel. Du mÄste ha rÄkat koppla nÄgon utgÄng till den ingÄng dÀr du spelar in. Kolla noga i Cubase devices->vst connections samt i ljudkortets mixer och försök red ut hur signalvÀgarna gÄr inne i datorn.

Asio4all har vÀl mer Àn 5 instÀllningar? Du ska vÀlja asio4all som drivrutin i Cubase. Sen fÄr du gÄ in drivrutinens instÀllningtr i Cubase. NÄgonstans dÀr du vÀljer drivrutinen (har för mig att det ser lite olika ut i olika versioner) sÄ bör det finns en knapp som heter "control panel" (sitter tillsammans dÀr vÀrdena för latecyn anges). Tryck pÄ den, sÄ fÄr du upp ett fönster med massa olika instÀllningar. Jag vet Àrligt talat inte exakt vad alla gör, men har alltid pÄ en massa ljudkort lyckats fÄ till instÀllningar som gör att man kan spela upp ljudet utan fördröjning eller knaster. SÄ man fÄr vara lite metodisk och tÄlmodig.

JÄTTE tack för det svaret, det löste iaf ETT stort problem.

Problemet som kvarstÄr Àr som du skriver, det mÄste ske nÄt slags routing fel. Jag hade kopplat allt rÀtt kollade jag, det Àr inte mycket man kan koppla fel ens. Men jag misstÀnker att det kanske

Àr interna ljudkortet som kanske spökar med Audigyt fast det Àr avstÀngt via BIOS.

Jag försöker ta den "enklare" vÀgen ut genom att koppla ur SB kortet och slÄr pÄ det interna igen, nu sÄ har jag en hiskelig latency istÀllet som jag mÄste försöka knÄpa bort. Det gick ju bra

i Cubase VST32 med ASIO4all, Àr det fortfarande den som gÀller?

Ja med 5 instÀllningar sÄ menade jag alltsÄ att det fanns typ;

- ASIO multimedia drier

- ASIO directx driver

- ASIO creative driver

- ASIO microsoft driver

- ASIO asio4all driver

Typ sÄ tror jag det stod, den jag fick bÀst latency, 2ms, var med multimedia driver konstigt nog. Med creatives sÄ ville den inte ens spela in nÄt ljud.

Man blir ju tokig, har suttit uppe hela natten med det hÀr nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

- ASIO asio4all driver

Bör vara den du ska anvĂ€nda. Att du skulle fĂ„ 2 ms fördröjning med ASIO Multimedia Driver lĂ„ter totalt obegripligt för mig. Men Ă€n har vĂ€l inte det sista miraklet pĂ„ jorden skett 🙂 Annars sĂ„ gĂ„r det sĂ€kert att fĂ„ bra ljud med ditt interna ljudkort. Vet t ex att pĂ„ de tvĂ„ första lĂ„tarna hĂ€r: http://www.myspace.com/timelessmiracle sĂ„ Ă€r gitarr, bas och sĂ„ng inspelade med ett gammalt 16 bitars soundblaster-ljudkort, samt en Art preamp som kostar typ 4-500 kronor.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmmm..... 🙂

Den spelar in det den spelar upp helt enkelt, jÀkligt störigt.

Var tror du/ellervemsom att jag bör leta? Jag Àr helt nollstÀlld, nÄn korsning sker nÄnstans men jag Àr ocksÄ van att anvÀnda gamla VST32.

SX installerade jag inatt och det Àr lite att ta in....

MVH ALEX

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tjenare!

För lÀnge sedan fick jag 3ms latency med Creatives Audigy Platinum 2 och Creatives egna ASIO drivrutiner, Àven om jag sedan höjde den till 10ms dÄ den inte orkade med sÀrskilt mycket annars. SÄ nog borde det gÄ att fÄ att fungera med ditt ljudkort ocksÄ tycker jag.

Men jag tror du fÄr förtydliga lite hur du har grejerna uppsatt:

1. Vad anvÀnder du för utrustning nÀr du spelar in och hur Àr det kopplat?

Mixerbord direkt till line in?

2. Vad har du för in och utgÄngar i Cubase?

Som tidigare nÀmnts, VST connections. Vad finns dÀr? Och vad har du valt pÄ audiospÄret du spelar in pÄ?

3. OcksÄ nÀmnt tidigare, hur Àr ljudkortets mixer instÀlld?

4. Hur kör du lyssningen?

Dom tvÄ första tankarna som dyker upp hos mig:

1. Kan det vara sÄ att du Àven har medhörning via mixerbordet som du spelar in ifrÄn? Du skickar inte med medhörningen tillbaka in i ljudkortet? Enklast att testa i sÄ fall Àr att dra ut kabeln för medhörning mellan dator och mixerbord. Försvinner problemet dÄ sÄ fÄr du fundera om över hur du har kopplat in grejerna.

2. Du har valt en ingÄng frÄn ljudkortet som inkluderar allt ljud som spelas. Det fanns en sÄdan att vÀlja för Audigy 2 iaf.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...