Jump to content
Annons

Kontakt... hur gör multipatchar?

Recommended Posts

loopus (oregistrerad)
Postat

Hej alla... har ett lite akut problem med Kontakt. Jag är är dåligt insatt i programmet och tycker att manualen är skräp. Jag vill kunna mappa upp ett antal ljudeffekter så att jag kan styra dem från ett MIDI-keyboard. Jag kan få in samplingarna men bara spela med en effekt åt gången över hela klaviaturen. Jag har också lyckats begränsa ett ljud till att bara bli triggat på en tangent. Men jag får inte till det så att flera ljud kan spelas samtidigt. Hur gör jag? Eller går det inte kanske?

Tacksam för svar.

Annons
Postat

Jag köpte Kontakt föra veckan och håller till fullo med din beskrivning om manualen.

För att få flera ljud att låta samtidigt måste du manuellt ställa in midikanaler på varje ljud. Som default lägger sig första ljudet på midi kanal 1, andra ljudet på 2 osv.

Förövrigt tycker jag Kontakt är exeptionellt oanvändarvänligt, men efter flera dygn av research lyckades jag tämja det någotlunda.

Postat

Jag har visserligen bara Kontakt 2, men för mig lossnade det när jag köpte instruktionsvideon. Det var väl värt pengarna. Även om det är f-n att man inte kan få ut det man behöver av manualen.

loopus (oregistrerad)
Postat

Ok tack... upptäckte nu att det var enklare än enklast. Bara att dra in samplingar till den virtuella keyboarden. Borde testat det såklart.

Postat
Ok tack... upptäckte nu att det var enklare än enklast. Bara att dra in samplingar till den virtuella keyboarden. Borde testat det såklart.

Kan man göra det? Det har jag inte testat. Spännande.

Instruktionsvidorna som finns på hemsidan är ren reklam/propaganda som syftar till att hylla ljuden och effekterna som följde med.

Postat

Det mesta i browsern går ju att dra och släppa in i instrumentet.

På det sättet tycker jag Kontakt är fantastiskt bra att jobba med. Bara att dra ett filter, en LFO eller nåt annat direkt till valfri kontroll. Eller en sampling direkt in i mappningen (hur "bred" mappningen ska bli beror på hur "högt" ovanför keyboardet du släpper samplingen). Eller ett MidiCC-nummer till en kontroll. Och så vidare ...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.