Jump to content
Annons

Ljudgraffitti


Amåm

Recommended Posts

Ok, hur ska jag bäst beskriva detta...

Jag har för avsikt att klottra ute på stan. Men inte med pennor och sprayburkar, som kidsen gjorde på 1900-talet.

Nej, jag vill i stället klottra med ljud, genom att gömma små, små manicker som ger ifrån sig meddelanden, melodislingor, loopar etc.

Jag tänker mig någonting i en tändsticksasks storlek. Batteridrivet, med en liten (billig) högtalare och kapacitet att spela upp ljud som är ca 10 sekunder långt. Ljudet ska antingen kunna triggas med någon form av sensorer, eller spelas upp i förbestämda intervall. Dessa dosor ska sedan kunna tejpas fast under ett tunnelbanesäte, bakom ett stuprör, i taket på en toalett etc.

Jag räknar med att ljudkvaliteten blir ganska dålig, men man ska åtminstone kunna urskilja ord. Och eftersom dessa dosor antagligen kommer att upptäckas och plockas bort relativt snart är det viktigt att de är billiga att tillverka.

Sådär. Nu undrar jag om det finns någon som kan komma med lite tips om hur man skulle kunna tillverka dessa ljudklotterboxar. Finns det några bra sajter med information om detta? Har du själv byggt något liknande? Var köper man lämpliga delar? Är du kung på kretskort och PROM-minnen? Hur borde jag göra? Känner ni till om någon annan har gjort något liknande?

All info mottages tacksamt.

/Amåm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Stillborn (oregistrerad)

Ligist! Aktivist! Hedning! Kommunist! Ungdom!

Hm, låter som en kul idé... Kan dock inte hjälpa så mycket... Tändsticksaskar finns på Ica... små billiga högtalare borde nästan Teknikmagasinet (eller liknande) ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju sådant i gratulationskort som spelar musik när man öppnar dem. Något i stil med det hade antagligen varit perfekt till ändamålet - men jag har ingen aning om var man kan köpa sådant, eller om det finns sådana som man kan spela in på själv... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Det finns ju sådant i gratulationskort som spelar musik när man öppnar dem. Något i stil med det hade antagligen varit perfekt till ändamålet - men jag har ingen aning om var man kan köpa sådant, eller om det finns sådana som man kan spela in på själv... 😉

på rusta finns en blomvattningspåmnnare med inspelningsfuktion. ganska lätt att benda men jag råkade tvärr bränna ihjäl min.

placera en sån i nån offentliga rabatt vore kanske något??

eller leta på röda korset efter nån brandbil eller annan leksak med siren eller vapenljud,slakta å ersätt on/off switchen med ett ldr-motstånd

ååh det här var en bra idet tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...