Jump to content
Annons

En eller två micar? Sång + akustisk gitarr


kokkelimokk

Recommended Posts

Hejsan, funderar på att köpa lite studio-prylar för hemmabruk till tjejen men vet faktiskt inte alls vad som behövs.

Hittade ett intressant paket på emusic.se HÄR

Men vet inte om det räcker med en mic eller om två är att rekommendera?

Får väl bestriva stilen som pop/singer-songwriter/trubadur.

Hur gör ni?

En mic och spelar in allt ljud samtidigt?

En mic och spelar in ljuden separat?

Allt ljud samtidigt men separata micar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Aloha! Beror nog på lite hur din flickvän arbetar.

Personligen spelar jag in var grej för sig och sedan mixar i cubase.

Men hade nog fasen varit lättare att köra allt samtigt, men frågan är då hur mycket varje mick tar upp, så att säga.

För att förtydliga, ifall gitarrmicken också tar upp sång och vice versa.

Det där paketet du länkade till verkar faktiskt riktigt bra. Hade nog med satsat på nåt sånt om jag skulle köpa nya grejer idag 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis! kan tänka mig att det kan smita in en del ljud beroende på vilken mic man använder, tror du mix-möjligheterna blir mycket sämre om det tex hörs lite gitarr i sångspåret?

Ni som spelar in allt samtidigt, kör ni med en eller två?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig testat att spela in med två mickar så vet faktiskt inte riktigt ifall det kan bli sämre i mixen. Så länge båda spåren körs samtidigt så bör det ju faktiskt inte påverka något alls förutom att kanske ge lite mer stereokänsla av det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis! kan tänka mig att det kan smita in en del ljud beroende på vilken mic man använder, tror du mix-möjligheterna blir mycket sämre om det tex hörs lite gitarr i sångspåret?

Ni som spelar in allt samtidigt, kör ni med en eller två?

Vid låtskissning så duger det gott att spela in sången via micken (såklart) och om hon har en acke med inbyggd mick(?) så kan hon ju ta den via instrumentingången. Dessa kör hon in på varsitt spår. När hon sen går skarpt för inspelning så kör hon respektive separat och använder micken också till gitarren.

Edit: Hon behöver ett par slutna hörlurar för att slippa läck när hon lägger sången.

Edit 2: Verkar ju vara en 1-kanalare. Det funkar dock utmärkt att spela in låtskisser med 1 (en) mick.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis! kan tänka mig att det kan smita in en del ljud beroende på vilken mic man använder, tror du mix-möjligheterna blir mycket sämre om det tex hörs lite gitarr i sångspåret?

Ni som spelar in allt samtidigt, kör ni med en eller två?

Vid låtskissning så duger det gott att spela in sången via micken (såklart) och om hon har en acke med inbyggd mick(?) så kan hon ju ta den via instrumentingången. Dessa kör hon in på varsitt spår. När hon sen går skarpt för inspelning så kör hon respektive separat och använder micken också till gitarren.

Edit: Hon behöver ett par slutna hörlurar för att slippa läck när hon lägger sången.

Där sa du nåt! Den hon använder har hon ju faktiskt mic i. Hon har ifs 2 st utan mic också bland annat en 12-strängare men den måste ändå lagas så det är inte så aktuellt just nu.

Men då kanske det där paketet kan bli bra då.

Är det preampen som du menar är en kanal? Går det att köra med dubbla isåfall ifall det skulle bli aktuellt med två micar i framtiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo precis! kan tänka mig att det kan smita in en del ljud beroende på vilken mic man använder, tror du mix-möjligheterna blir mycket sämre om det tex hörs lite gitarr i sångspåret?

Ni som spelar in allt samtidigt, kör ni med en eller två?

Vid låtskissning så duger det gott att spela in sången via micken (såklart) och om hon har en acke med inbyggd mick(?) så kan hon ju ta den via instrumentingången. Dessa kör hon in på varsitt spår. När hon sen går skarpt för inspelning så kör hon respektive separat och använder micken också till gitarren.

Edit: Hon behöver ett par slutna hörlurar för att slippa läck när hon lägger sången.

Där sa du nåt! Den hon använder har hon ju faktiskt mic i. Hon har ifs 2 st utan mic också bland annat en 12-strängare men den måste ändå lagas så det är inte så aktuellt just nu.

Men då kanske det där paketet kan bli bra då.

Är det preampen som du menar är en kanal? Går det att köra med dubbla isåfall ifall det skulle bli aktuellt med två micar i framtiden?

Läste bara lite, men fattade som att det är en sak i taget som gäller på preampen (mick eller line) Men jag kan ha fel - Någon annan?

När det gäller din fråga om två mickar så är det bara ingång för en. MEN funkar det att köra dubbelt via line också, så är det bara att komplettera med en preamp med fantommatning till den andra micken. (Finns helt ok för mellan 500-1000kr)

Link to comment
Dela på andra sajter

Paketet i sig är verkligen prisvärt och bra. När jag hör termen "Paket" i studiosammanhang förväntar jag mig riktigt pappiga grejer, men det här är verkligen högklassiga prylar och paketpriset är bra.

Som någon var inne på så tillåter varken VTB1 (mickförstärkaren) och ESI Julia (ljudkortet) inspelning av fler än en kanal i taget, men jag har svårt att se varför det skulle vara önskvärt med parallellinspelning i skarpt läge. Konventionen är att man spelar in en kanal i taget i hemmastudiosammanhang. För låtskisser räcker det gott och väl med en mikrofon för både sång och akustisk gitarr (se andra trådar med tips för lämplig uppmickning).

Jag har svårt att se att hon skulle behöva bättre prylar i första laget. Jag har nyligen (efter drygt fem års producerande) lämnat min VTB1:a och Audiophile 2496 (något sämre ljudkort än ESI Julia) för mer avancerade prylar, men jag upplevde aldrig att ljudkvaliteten med dessa prylar var flaskhalsen. Tvärtom. Och med Studio B1 kommer hon att kunna skruva till ett otroligt bra ljud.

Kort och gott - köp! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men det låter ju bra, då ska inte två mickar behövas iaf.

Men en annan sak jag kom på. Hon har en gammal keybord som säkert inte går att koppla in på något bra sätt för den är riktigt gammal. Men det finns möjligheter att koppla in en nyare midi klaviatur på ljudkortet i framtiden hoppas jag? Har som sagt ingen större koll på hur man kopplar och vad som behövs 😱

Någon som har länkar till en tråd här eller en sida med bra tips för lämplig uppmickning? hittar inte så mycket och vet inte vad jag ska söka på 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Står på sidan du angav: - MIDI med 1 in och 1 ut

Så det kommer inte vara några problem att koppla in ett nytt midiklaviatur till kortet.

Lämplig uppmickning är nog att hitta en bra punkt mellan mun samt gitarr så att båda hörs ungefär lika mycket.

Tror nästan det blir så att micken hamnar närmare munnen, men det är nog bara att testa sig fram där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oki vad bra, har nog bara nån dum fråga kvar nu 🙂

Är det likadant där? alltså bara en ingång i taget även vid mic + midi klaviatur?

Och vart ska kabeln från preampen in på ljudkortet egentligen? är det coaxial in eller någon av linjeingångarna? Om det är linjeingångarna verkar det ju konstigt om man bara kan använda L och R separat.

Tack för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vart ska kabeln från preampen in på ljudkortet egentligen? är det coaxial in eller någon av linjeingångarna? Om det är linjeingångarna verkar det ju konstigt om man bara kan använda L och R separat.

Kabeln från preampen går in i någon av Line-ingångarna. Antingen vänster eller höger.

Jag är långt ifrån annat än en hobbymusiker men jag tycker det är otroligt skönt att spela in med två mikrofoner för just gitarr och kommer nog fortsätta med det ett bra tag till. Jag upplever det som mer naturligt (jag spelar nylon) och mycket behagligare i den mån att jag upplever det som att man nästan får uppleva gitarren mitt framför sig - så som jag mickat dårå =). Just nu använder jag mig av 2st B1or och 2st VTB1or så jag tror knappast att du skulle bli missnöjd efter att ha prövat dig fram lite i fall du skulle ge två mikrofoner en chans. Alla tycker vi dock olika =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag skulle inte lägga sång och gitarr samtidigt genom 2 separata micar för att då får man fasfel. Det innebär att gitarren tex når sångmicen senare än den mic som är för gitarren. Då hamnar vågformerna från gitarren ur fas mellan de båda kanalerna och frekvenser kommer att släckas ut när båda reglarna är uppe. Då skulle jag hellre köra allt genom samma mic vid demoinspelning. 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...