Jump to content
Annons

Funkar inte med sata hd som bootdisk + ide?

Recommended Posts

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lustigt som sagt att det inte funkar med en ide sata2 som boot hd och ide som slav, den hittar inte ens min dvd då. Tvärtom så går det bra? Vill ju gå över på sata och har ju en massa som måste flyttas då och har ingen lust att gå via sata dvd och flytta via skivor eller nätverk. Har ett GA P35 DS3R kan det vara ett Gigabyte problem? Har testat både ide och ahci eller vad det heter i Bios samma problem. Tacksam för svar.

Redigerat av anarkisten1
Annons
Postat

Kommer inte ihåg detaljerna riktigt, men det kan vara så att du måste köra med en diskett i diskdriven, som innehåller en SATA-driver vid installationen av XP. Jag tror att det var så innan XP SP1 kom, så om du har en gammal XP-skiva, så behöver du troligen göra så. Jag har för mig att det var så i alla fall - men det kan kanske också behövas en BIOS-uppdatering... 😛

Tänk också på att om du vill ha partitioner som är större än 120GB (tror jag att det var...), så måste du ha SP1 eller nyare.

Postat

Tackar Claes bra tips, man kanske ska ta och kolla biosuppdateringar i första hand och ta det därifrån. Lustigt bara för det verkar inte vara samma problem med mitt gamla Asus P4P800se.

Postat (redigerat)
Lustigt som sagt att det inte funkar med en ide sata2

Nu blev det något fel i maskineriet. Är det IDE eller SATA2? 🙂

Jag gissar på SATA2 inkl. dess speciella kontakter för både ström och data.

sata2 som boot hd och ide som slav

Här har vi fel 2 då du tänker på IDE-manér med master och slave.

Eftersom din hårddisk är kopplad på SATA så är din IDE-master helt och hållet ledig. Så glöm IDE som slav och koppla din DVD till master.

Om det är din hårddisk eller din DVD som ska vara bootdisk, det styr vi i BIOS.

AHCI & IDE i BIOS:

Med IDE-läget kan ditt moderkort få SATA/SATA2-enheter att se ut som en IDE-enhet.

Fördel är att Windows installationsrutin hittar hårddisken utan att behöva några speciella installationsskivor eller disketter.

Nackdelen är att du inte drar nytta av SATA:s möjligheter t ex NCQ. Därför avråder jag att välja IDE.

Med AHCI-läget går hårddiskarna i native/äkta SATA, vilket är fördelen.

Nackdelen är att du måste, som Claes sa, förse Windowsinstallationen med en drivrutin för din SATA-kontroller.

Detta gör du genom att lägga drivrutinen på en diskett och trycka F6-tangenten när Windowsinstallationen börjar - eller genom att slipstreama in drivrutinen ovanpå en installations-skiva.

Det sistnämnda alternativet kan du läsa mer om i forumet genom att söka efter nLite.

OBS! Installerar du Windows under inställningen IDE kan du inte växla till AHCI efteråt och vice versa. Då måste du installera om Windows.

Därför är det viktigt att du väljer rätt i BIOS innan Windows-installationen.

Redigerat av Linus
Postat

Tack Linus det här är ett specialbygge som jag lekte lite med så det var precis som jag skrev faktiskt det där med IDE och Sata2. Problemet var att jag inte hade drivar för IDE så därför syntes dom inte och sen att jag så vitt jag begriper dribblade bort mig i Bios. Har fortfarande inte riktig koll på det där som du reder ut för mig iom. det du skriver här så nu ska vi läsa. Man tackar

Postat

OK det klarnar lite bra info. I det här läget står allt på AHCI i Bios och jag har en Sata2 i Sata2 porten med OSet på samt en IDE hårddisk och en IDE DVD och allt syns och funkar som det ska.

Så det verkar som att jag fick till det då när det begav sig. Tack igen

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.