Jump to content
Annons

Böcker om arrangering

Recommended Posts

Multivitamin (oregistrerad)
Postat

Hejsan

Nu när jag har gått ut gymnasiet och har lämnat mina musiklärare bakom mig så skulle jag vilja ha lite böcker om arrangering för att lära mig mer och läsa igen på saker som jag glömt bort. Jag leta med sökfunktionen men hitta ingen tråd om det här 😳

Det jag är intresserad av är arrangering för stråkar och symfoniorkester i klassisk stil och även mer modern, läs filmmusik, arrangering. Är det nån som har några bra tips så skulle jag vara väldigt tacksam! Svenska eller engelska har ingen betydelse.

Min lärare tipsade mig om "Traditionell Arrangering" av Roine Jansson men jag kan inte hitta någonstans där man kan köpa den. Är det någon som vet hur man kan få tag på ett exemplar?

Annons
Postat (redigerat)
  Multivitamin sa:
Hejsan

Nu när jag har gått ut gymnasiet och har lämnat mina musiklärare bakom mig så skulle jag vilja ha lite böcker om arrangering för att lära mig mer och läsa igen på saker som jag glömt bort. Jag leta med sökfunktionen men hitta ingen tråd om det här 😳

Det jag är intresserad av är arrangering för stråkar och symfoniorkester i klassisk stil och även mer modern, läs filmmusik, arrangering. Är det nån som har några bra tips så skulle jag vara väldigt tacksam! Svenska eller engelska har ingen betydelse.

Min lärare tipsade mig om "Traditionell Arrangering" av Roine Jansson men jag kan inte hitta någonstans där man kan köpa den. Är det någon som vet hur man kan få tag på ett exemplar?

Roine jobbar på musikhögkolan i Stockholm. Går säkert hitta nån epostadress på www.kmh.se

edit: http://www.kmh.se/visasida_sv.php?p=10&t=KK

Redigerat av VacUm
Postat (redigerat)

Tjena, du kanske hittar något i dessa trådar?

Vill bli bättre på att arrangera orkester?, Ge era tips!

Information om symfoniorkesterinstrument

Söker dokumentation om att orkestrera med samplingar och pluggar

Bok om orkestration

😎

Det finns ju också lektioner online som tex: www.northernsounds.com/forum/. Jag har inte orkat börja med detta än men har det i planerna. 🙂 Sedan har jag hört talas om boken The Guide to midiorchestration vilken jag tycker verkar intressant. Längre ner på sidan ser du även fler liknande böcker. Hoppas något var till hjälp, lycka till. 😎

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Multivitamin (oregistrerad)
Postat
  Memphis sa:
Tjena, du kanske hittar något i dessa trådar?

Vill bli bättre på att arrangera orkester?, Ge era tips!

Information om symfoniorkesterinstrument

Söker dokumentation om att orkestrera med samplingar och pluggar

Bok om orkestration

😆

Det finns ju också lektioner online som tex: www.northernsounds.com/forum/. Jag har inte orkat börja med detta än men har det i planerna. :rolleyes: Sedan har jag hört talas om boken The Guide to midiorchestration vilken jag tycker verkar intressant. Längre ner på sidan ser du även fler liknande böcker. Hoppas något var till hjälp, lycka till. 🙂

Mvh

Memphis

Tack för alla länkar det där blir skitbra ska verkligen kolla in rimsky-korsakovs bok och "the study of orchestration"

Typiskt att jag ska göra ett skolexempel på "klantig ny kille som inte kan söka rätt" 😕

En fråga till, finns det något forum som ni vet om som är lite mer klassiskt inriktat där folk delar med sig av partitur och musik för att få feedback på kompositionen?

Postat

Jepp, kolla Sibelius forumet, (Sibelius, notprogrammet... de har ett forum för noter, väldigt bra).

Roine Jansson är grym. Den boken du hänvisar till är bra, men hans mest intressanta och nyttiga böcker inte är utgivna, fråga honom om de, jag studerade för honom i flera år. Otrolig musikalisk människa.

Postat
  Multivitamin sa:
Tack för alla länkar det där blir skitbra ska verkligen kolla in rimsky-korsakovs bok och "the study of orchestration"

Typiskt att jag ska göra ett skolexempel på "klantig ny kille som inte kan söka rätt" 🙂

En fråga till, finns det något forum som ni vet om som är lite mer klassiskt inriktat där folk delar med sig av partitur och musik för att få feedback på kompositionen?

Varsågod 🙂 Hehe, ja det är inte alltid man hittar vid sökning.

Ett bra forum där folk lägger upp och kommenterar orkester/filmmusik är forumet hos mjukvarutillverkarna Eastwest: http://www.soundsonline.com

Forum: http://www.soundsonline-forums.com/index.php

Många oerhört duktiga musiker av orkestral musik där.

Mvh

Memphis

• 4 veckor senare...
smajdie (oregistrerad)
Postat

Om du spelar piano och vill orkestrera utifrån pianostycken så är "orchestration: a practical handbook av Joseph Wagner" mycket bra.. utgår ifrån pianostycken (börjar med mindre melodier, med bara stråkar t.e.x går sedan vidare till hel orkester) Man ser först ur pianostycket ser ut (eller den lilla melodin..) ser ut och sedan hur man kan dela upp det för de olika stråkarna, orkestern. :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.