Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Har köpt en Nord Lead 2 som jag inte får att fungera..

Kör Cubase SX3 på Windows XP. Har även ett midiklaviatur. Har MIDI -> USB-sladdar till både NL och klaviaturet, samt audiosladdar (för tillfället i mic-ingången) till NL.

Jag vill kunna styra Nord Leaden med MIDI från Cubase, samt använda klaviaturet.

Så frågorna är..

Hur ska sladdarna vara dragna? Behövs Nord Leadens audiosladdar? Vilka inställningar behöver jag göra i Cubase/på NL/på datorn?

Notera att jag inte har några MIDI-uttag på ljudkortet (Creative SB X-FI), som för övrigt fungerar perfekt.

Vore enormt tacksam för hjälp med detta!

/frans

Annons
Postat

Hmm jag blir lite förvirrad när du skriver mic ingången... Menar du då micingången på ditt ljudkort? Ljud skickas inte via midikabel så du måste dra ljudsladdar från utgångarna på Norden till ett par ingångar på ditt ljudkort sen måste du ha någon form av midiöverföring mellan dator och Norden. Antar att usb sladden sköter det jobbet åt dig. Exakt hur man sedan ställer in Cubase vågar jaginte svara på men någonstans så kan man väl välja vilka ingångar från ljudkortet som tillhör vilka ingångar på den önskade kanalen i Cubase. Virrig förklaring men du kanske förstår vad jag menar. 😛

I alla fall. Ljud från NL till ljudkort. Midi från dator till NL. Ställa in Cubase så den kan spela upp från de önskade ingångarna. Nåt i den stilen. Lycka till!

Postat

Tack för svar..

Nu får jag upp Nord Leaden i midikanalen i Cubase, fast det är knäpptyst.. När jag sätter på NL så hör jag den spela men när jag ställer in "Local off" som det står i NL-manualen att man ska göra så blir det tyst.

Är det för att jag har audiosladdarna till mic-ingången på ljudkortet? Fanns nämligen inget annat sätt att höra den.. :s

Behöver jag ett ljudkort med andra ingångar? ;(

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.