Jump to content
Annons

Bra mikrofon för under 1500 USD?


m95larek

Recommended Posts

Åker till USA om några veckor och tänkte passa på att köpa en ny mikrofon. Jag använder för tillfället en MXL 990 och är väl ganska nöjd med den, men tycker det skulle vara på sin plats med något bättre och något som står sig länge.

Användningsområdet kommer till 99 % att vara sång och akustisk stålsträngad gitarr (både strum och plock), samt lite bouzouki och banjo. Min röst och omfång är ”normalt manligt” men kanske lite åt det ”hesa” hållet…

Jag uppskattar ca 1/3 av den musik jag gör till att vara ”akustisk”, och med det menar jag ungefär gitarr, sång, munspel.

Om jag ska säga något om mina preferenser så skulle det möjligtvis kunna vara ”närhet”.

Vad gäller priset så skulle jag kunna tänka mig att lägga upp till ca 1500 US-dollars, i alla fall 1000 dollars.

Tacksam för tips! Mina kunskaper kring mickar är väldigt liten. Om ni tycker att Studio Projects B1 slår allt i denna prisklass, tipsa i så fall om detta… Och vice versa, om det finns en överjävlig mick för 1600 dollars, tipsa om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har fått upp ögonen för Lauten Audio Horizon. Finns inte så jättemycket info om den online, trotts att den har funnits till försäljning runt om i världen i några år. De resencioner som finns är mycket positiva och den jämförs med mickar 3-4-5 gågner dyrare (o denna är ju inte jättebillig heller).

Vet dock inget mer om den, om nån har provat den hojta gärna till 😉

http://www.thomann.de/se/lauten_audio_horizon.htm

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått upp ögonen för Lauten Audio Horizon. Finns inte så jättemycket info om den online, trotts att den har funnits till försäljning runt om i världen i några år. De resencioner som finns är mycket positiva och den jämförs med mickar 3-4-5 gågner dyrare (o denna är ju inte jättebillig heller).

Vet dock inget mer om den, om nån har provat den hojta gärna till 🙂

http://www.thomann.de/se/lauten_audio_horizon.htm

/E

Det låter som om det är en mic jag måste få med bland mina tester framöver. 🙂

Lite konstigt med Thomanns pris, bara - för det svenska listpriset är 6495:- enligt distributörens prislista...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...