Jump to content
Annons

Elgitarrkit för nybörjare


Nilea

Recommended Posts

Tänkte att någon här kanske kunde tipsa mig om en vettig elgitarr plus tillbehör för en nybörjare i 12-års åldern.

Har kollat runt en del men det är en total djungel av prylar. Vad exakt behöver man, vilka prisnivåer kan man tänka sig för ex ett begagnat kit, vilken effekt är lämplig på förstärkaren när man bor i lägenhet.

Tackar på förhand till alla hjälpande själar!

/en förvirrad mamma

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vet att Behringer har ett gitarrpaket för nybörjare. Säljs på Musikbörsen. Om du bor i lägenhet är kanske inte en stor förstärkare att rekomendera. Kolla in XV-amp på samma sajt. Det är en liten effektlåda med ett helt gäng olika ljud för endast 799 bagis. Det bästa är att det bara är att plugga i ett par hörlurar och spela på. Inga arga grannar där inte!

Om du letar efter begagnade prylar råder jag dig att besöka Vendolin.se. Tjosan, där finns mycket grejor att köpa.

Hoppas det är någon hjälp. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du komma undan billigt så finns det ett paket på Jam för ca 1900kr.

Elgitarr, förstärkare, axelrem och kabel. Fungerar säkert att börja med.

Men jag rekommenderar också, om ekonomin tillåter, att köpa exempelvis en POD istället för förstärkare. Då kan han spela dygnet runt utan att terrorisera sin omgivning. Du slipper eventuella Alvedon-kostnader. En begagnad POD kan du nog hitta på Vendolin för runt tusenlappen skulle jag tro.

Lycka till! 😆

Vettiga elgitarrer att börja med brukar vara Fenderkopior. Även gitarren BurnOut är väldigt bra för sitt pris.

Redigerat av Lindh
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle rekommendera dig att köpa en billig gitarr och en hyfsad förstärkare. Köp inte en dålig förstärkare om du vill att ditt barn skall fortsätta spela gitarr. Det finns ingenting som dödar inspirationen mer än distljudet från en 10watts övningsförstärkare.

Jag skulle säga att om du lägger ner 1000kr på en gitarr begagnat typ så får du en som är bra nog. Sen antingen 3000kr på en förstärkare alternativt 1000kr för en förstärkare och en billig effektpedal typ XV-amp för 800kr.

Billig förstärkare + XV-amp är det jag skulle rekommendera för då har din son/dotter den att leka med också. Fördelen med XV-ampen är att man kan koppla in hörlurar så att han/hon kan öva på natten också.

Hursomhelst köp inte bara en billig förstärkare för det finns väldigt få människor som står ut att spela med en sån i mer än någon vecka.

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att någon här kanske kunde tipsa mig om en vettig elgitarr plus tillbehör för en nybörjare i 12-års åldern.

Har kollat runt en del men det är en total djungel av prylar. Vad exakt behöver man, vilka prisnivåer kan man tänka sig för ex ett begagnat kit, vilken effekt är lämplig på förstärkaren när man bor i lägenhet.

Tackar på förhand till alla hjälpande själar!

/en förvirrad mamma

Om han ska lira i band eller liknande, så behövs ju en stärkare, annars kan det som någon skrev, vara en god idé att skaffa en POD eller V-amp (billigare). Det fungerar fint att köra i stereon och är tacksamt om man vill spela på lägre volym.

De senaste budgetpaketen ligger väl mellan 2000-3000 och om jag hade varit nybörjare idag så hade jag nog hellre tagit en liten enkel förstärkare (kanske begagnad för 500-1000:-) och sedan en V-amp därtill(edit:så man slipper det där outhärdliga inbyggda distljudet ifrån en 10w-stärkare) 😱.

...plus en riktigt billig gitarr, förståss!

Men budgeten avgör naturligtvis.

Redigerat av Andreas L
Link to comment
Dela på andra sajter

MB har ett paket med en Cort fenderkopia och en Peavey Rage 15w för 1900:-

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=&artno=148892

Ett alternativ är väl att hitta en vettig begagnad förstärkare och sedan köpa en nybörjargitarr/begagnad nybörjargitarr. Blir kanske ändå svårt att komma under 1900 spänn dock.

Börja billigt, bygg ut när intresset och dedikationen cementerats... jag skulle nog välja ett av paketen som de olika butikerna erbjuder.

EDIT: Kollade lite snabbt på blocket.se och det verkar, som jag trodde, vara svårt att göra bra dealer begagnat. Och garanti/support kan man ju även glömma vid beg. köp (från privatpersoner; men jag har _aldrig_ sett begagnade nybörjarset i någon musikaffär heller, tror inte de tar emot sånna för mellanhandsförsäljning då deras nya grejor är så billiga och ändå ger dem bättre marginal).

Redigerat av Xipe
Link to comment
Dela på andra sajter

Roland Microcube har jag hört mycekt gott om, bl.a. en utmärkt recension i Musikermagasinet. kostar visserligen 1500.. .men det är en förstärkare man itne tröttnar på alltför fort iaf... fast det är klart att om hans ka spela med ntåt band behövs starkare (och dyrare) grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...