electrovarberg Postat 2 juni 2008 Postat 2 juni 2008 (redigerat) Hallohj, jag e sugen pÄ att göra proffisgt house electro musik hÀr hemma vad kan ni tipsa om att behöva?. jag har testat fl studio men jag tycker att det för enkelt och mixningen i det Àr trist att fixa och man blir störande trött och knappa pÄ tangetbordet. Jag funderar att ta mig in med Cubase 4 essentail och en mick Ä massa samplingar gratis och eget samplat. Och vstis ocksÄ behövs sÄ klart. Vad tycker ni house har alltid funnits i mitt hjÀrta jag bara hoppar till det. cyaaaaaaaa. ofc house 4 life Redigerat 2 juni 2008 av electrovarberg
aburman Postat 2 juni 2008 Postat 2 juni 2008 (redigerat) PĂ„ vilket sĂ€tt var mixningen i FL trist, var det nĂ„t du ville göra men som FL pĂ„ nĂ„got sĂ€tt satte stopp för? Precis som i FL Ă€r du tvungen att "knappa pĂ„ tangetbordet" i andra DAW-program sĂ„ lĂ€nge du inte skaffar klaviatur/kontroller, och bĂ„dadera fungerar Ă€ven i FL. Om du redan lagt ut pengar pĂ„ FL kanske det vore skĂ€l att lĂ€ra sig innan du köper ett till. đ Redigerat 2 juni 2008 av aburman
electrovarberg Postat 3 juni 2008 TrĂ„dstartare Postat 3 juni 2008 (redigerat) aburman sa: PĂ„ vilket sĂ€tt var mixningen i FL trist, var det nĂ„t du ville göra men som FL pĂ„ nĂ„got sĂ€tt satte stopp för?Precis som i FL Ă€r du tvungen att "knappa pĂ„ tangetbordet" i andra DAW-program sĂ„ lĂ€nge du inte skaffar klaviatur/kontroller, och bĂ„dadera fungerar Ă€ven i FL. Om du redan lagt ut pengar pĂ„ FL kanske det vore skĂ€l att lĂ€ra sig innan du köper ett till. đ€Ș jag menar interface, jag kan inte arbeta med andra, jag kan inte ha Vanliga synthizers dĂ„ligt mixning. jag har kört fl studio i tvĂ„ Ă„r men i Dance basshunter genren dock det Ă€r bara klicka nĂ„gra knappar sedan Ă€r det klart och det deppar mig. Jag skall kunna arbeta tex lĂ„t sĂ€ga eric prydz i framtiden man sitter ju pĂ„ en mac ocksĂ„ macbook pro. Men ljudkortet inbakat. btw jag har en m-audio oxygen 61 Det Ă€r sĂ„ svĂ„rt att vĂ€lja plugins. Redigerat 3 juni 2008 av electrovarberg
aburman Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 electrovarberg sa: jag menar interface, jag kan inte arbeta med andra, jag kan inte ha Vanliga synthizers dÄligt mixning. Kan du förklara vad du menar med detta??? electrovarberg sa: man sitter ju pÄ en mac ocksÄ macbook pro... btw jag har en m-audio oxygen 61 Det spelar ingen roll hur mycket hÄrd- eller mjukvara man har sÄ lÀnge man inte behÀrskar dom.
electrovarberg Postat 3 juni 2008 TrÄdstartare Postat 3 juni 2008 aburman sa: Kan du förklara vad du menar med detta??? Ja, Jag menar pÄ fl studio kan inte hantera rÀtt med hÄrdvarusynthar tex en yamaha rm1x som jag har hemma etc den recordar inte ibland nÀr man vill etc.
jarlo Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 electrovarberg sa: aburman sa: Kan du förklara vad du menar med detta??? Ja, Jag menar pÄ fl studio kan inte hantera rÀtt med hÄrdvarusynthar tex en yamaha rm1x som jag har hemma etc den recordar inte ibland nÀr man vill etc. Men dÄ Àr det vÀl bÀttre att försöka ta reda pÄ vad som Àr fel och fixa det, Àn att byta program? Jag föreslÄr att du pratar med FL Studios support. De kan sÀkert hjÀlpa dig.
Piecemaker Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 Det Àr inte programmet som gör musiken. Det Àr fantasin. Att det gÄr snabbt att göra musik i FL tycker jag inte Àr nÄgot problem. FÄr man ner sina idéer snabbt frÄn tanke till nÄt konkret Àr det ju bara bra. DÄ kan man anvÀnda den tiden man vunnit till att snygga till nÄgot annat. Det enda jag tycker Àr dÄligt i FL Àr egentligen att det inte verkar gÄ att göra automations pÄ parametrar i plugins som inte hör till FL, samt att man har begrÀnsade renderingsalternativ. Ditt problem med att synka med extern utrustning kanske fixat sig i FL8? Testat det?
Piccazzo Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 (redigerat) Har ingen betydelse vad du har för program , Om du ska jobba med Eric Prydz Àr det mer dina skills som musiker/lÄtskrivare som rÀknas och inte vilket program du sitter i. Prydz och flera andra skulle sÀkerlige kunna sÀtta sig i Cubase , Logic , Reason , FL Studio , Pro Tools m.m m.m och göra en lika bra lÄt som i det program dom vanlitvis anvÀnder.Det kanske skulle ta lÀngre tid men det skulle funka. Att ha instÀllningen att ett program ska göra dina lÄtar bÀttre Àr INTE rÀtt riktning att gÄ. Men om du nu ska byta program skulle jag föreslÄ Logic dÄ Prydz , Axwell och en massa andra producenter och studion sitter pÄ just det programmet , Framför allt i europa. Redigerat 3 juni 2008 av Piccazzo
electrovarberg Postat 3 juni 2008 TrĂ„dstartare Postat 3 juni 2008 (redigerat) Piccazzo sa: Men om du nu ska byta program skulle jag föreslĂ„ Logic dĂ„ Prydz , Axwell och en massa andra producenter och studion sitter pĂ„ just det programmet , Framför allt i europa. detta jag menar, eftersom det finns inbakade vsti och au pluggar som man kan inte fĂ„ till windows oftast som e suvurĂ€na. DĂ„ fĂ„r jag spara till det đ. Men tips och pluggar dĂ„ra. och ett ljudkort tack som har lÄÄg lancenty !! billigt skall det vara och bra! Redigerat 3 juni 2008 av electrovarberg
Pesek Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 Ableton Live Ă€r det mĂ„nga som rekommenderar just till elektroniskt, dance, techno. Ska tydligen vara rena dynamiten för kreativiteten. Jag har testat det men grĂ€nssnittet och arbetssĂ€ttet gillade jag inte. Det som var bra Ă€r att det gick rĂ€tt fort att lĂ€ra sig det. Logic Ă€r ocksĂ„ ett riktigt kompetent program, som jag sjĂ€lv nyligen börjat med. DĂ€remot kan du inte snĂ„la pĂ„ allt. Ett kort med riktigt lĂ„g latency och superbilligt? Det hĂ€nger mycket pĂ„ din burk ocksĂ„. Du nĂ€mner att du kör Macbook Pro, dĂ„ Ă€r det externt kort som gĂ€ller. Echo Audiofire serien kan du kolla, EMU USB serien, Terratec serien(jag kör Phase X24FW, stabilt!). VSTi pluggar finns sjĂ€lvklart till Windows, det Ă€r pluggar skapade för Mac program(ex AU) som inte finns till detta OS. Program ex. Logic och Digital Performer. TĂ€nk pĂ„ att försöka vara lite mer tydlig nĂ€r du frĂ„gar efter saker. Undvik gĂ€rna att skriva som du pratar. Det blir bara svĂ„rt att förstĂ„. Inget illa menat đ
electrovarberg Postat 3 juni 2008 TrĂ„dstartare Postat 3 juni 2008 Pesek sa: TĂ€nk pĂ„ att försöka vara lite mer tydlig nĂ€r du frĂ„gar efter saker. Undvik gĂ€rna att skriva som du pratar. Det blir bara svĂ„rt att förstĂ„. Inget illa menat đ jag e ganska trött nu och kĂ€nner mig febrig sĂ„ jag hĂ„ller pĂ„ att somna nu nĂ€r jag skriver. Jag fick albeton live med m-audio 24/46 ljudkortet men tappat bort licsenen. đ.
electrovarberg Postat 3 juni 2008 TrĂ„dstartare Postat 3 juni 2008 ThomasJ sa: akustiskt gitarr kan vara ett bra instrunent. đ vilken off-topic.. men andra sidan finns det idag vĂ€ldigt bra gittar vstis sĂ„ đ let it be house..
Rawbert Postat 3 juni 2008 Postat 3 juni 2008 Citat Jag skall kunna arbeta tex lÄt sÀga eric prydz i framtiden man sitter ju pÄ en mac ocksÄ macbook pro. Prydz kör vÀl PC (frost)
electrovarberg Postat 10 juni 2008 TrĂ„dstartare Postat 10 juni 2008 Men som vĂ€l Ă€r att jag bestĂ€ller logic express 8a inom nĂ„gra dagar och köper dĂ€r efter samplingar och vstis jag Ă€r Ă€gare av nexus men jag har inget behov av det nu, Jag kommer lĂ€ra mig mycket inom logic kĂ€nner jag. Det kommmer bli skönt och ta med sig logic pĂ„ resor och producera jag skall i vĂ€g om nĂ„gra veckor och kommer dĂ„ producera en lĂ„t som kommer heta RoadWay đ för det Ă€r 3timmars bilresa och jag kommer ta bilder med macen đ Jag köper logic studio pro i jul antaligen. vad tror ni att albino kan gĂ„ pĂ„ som billigast?
Superstylerz Postat 28 juli 2008 Postat 28 juli 2008 Piecemaker sa: Det Ă€r inte programmet som gör musiken. Det Ă€r fantasin. Att det gĂ„r snabbt att göra musik i FL tycker jag inte Ă€r nĂ„got problem. FĂ„r man ner sina idĂ©er snabbt frĂ„n tanke till nĂ„t konkret Ă€r det ju bara bra. DĂ„ kan man anvĂ€nda den tiden man vunnit till att snygga till nĂ„got annat. Det enda jag tycker Ă€r dĂ„ligt i FL Ă€r egentligen att det inte verkar gĂ„ att göra automations pĂ„ parametrar i plugins som inte hör till FL... Fel,fel,fel... Man kan göra automationer Ă€ven till plugs som inte "hör" till FL. VĂ€lj plugg>Knorra pĂ„ valfri ratt>Klicka öppe till vĂ€nster i pluggfönstret>Last used parameter(nĂ„got sĂ„dant)>Create Automationclip>LĂ€gg i playlist! Man kan i princip automatisera alla parametrar i FL oavsett vilket instrument eller Fx. đ
ThomasJ Postat 30 juli 2008 Postat 30 juli 2008 electrovarberg sa: Hallohj, jag e sugen pĂ„ att göra proffisgt house electro musik hĂ€r hemma vad kan ni tipsa om att behöva?. Du behöver: TĂ„lamod Ăvning TĂ„lamod Ăvning . Att vĂ€lja program Ă€r inte heller sĂ„ lĂ€tt, du fĂ„r prova o kĂ€nna dig fram.
carlmorner Postat 8 augusti 2008 Postat 8 augusti 2008 electrovarberg sa: Men som vĂ€l Ă€r att jag bestĂ€ller logic express 8a inom nĂ„gra dagar och köper dĂ€r efter samplingar och vstis jag Ă€r Ă€gare av nexus men jag har inget behov av det nu, Jag kommer lĂ€ra mig mycket inom logic kĂ€nner jag. Det kommmer bli skönt och ta med sig logic pĂ„ resor och producera jag skall i vĂ€g om nĂ„gra veckor och kommer dĂ„ producera en lĂ„t som kommer heta RoadWay đ för det Ă€r 3timmars bilresa och jag kommer ta bilder med macen âșïž Jag köper logic studio pro i jul antaligen. vad tror ni att albino kan gĂ„ pĂ„ som billigast? hahahahahaha, killen Ă€r ju helt sanslös. Haha, han kĂ€nner att han kommer lĂ€ra sig mycket inom logic, och logic Ă€r speciellt bra att ha med sig pĂ„ bilresor för det gör prydz och han gör bra musik. Jag skall göra en hit som skall heta RoadWay om 5 minuter pĂ„vĂ€g till innebandy trĂ€ningen. och jag skall "spara" ihop till albino :S
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.