Jump to content
Annons

Vad behöver jag? (Sång+gitarr)

Anlino

Recommended Posts

Har tänkt börja spela in det jag spelar, men har för stunden ingen vettig utrustning (läs: ingen utrustning alls) och undrar alltså vad jag bör köpa in för att kunna komma igång ordentligt. Jag behöver inga proffsgrejer; jag siktar på något med både kvalitet och skäligt pris 😏

Det jag är ute efter är alltså något som funkar bra för att spela in akustisk gitarr och sång - behöver jag två mikrofoner, en för vardera, eller funkar det med en enda? Ljudkort, programvara - något speciellt som ni tror passar mina behov?

Tack på förhand!

Dela på andra sajter

Annons

Du kan göra på massor av olika sätt, beror vilken kvalité du vill ha och vad du är villig att betala.

Skriv en budget så kan vi nog hjälpa dig ännu mer.

Skulle kanske vara intressant att micka upp dig, sittandes med en akustisk gitarr, i stereo.. bara ett infall jag fick.

Annars funkar det väl med en mick var.. men du ska nog ha minst två mickar.

Alltså behöver du ett ljudkort med minst två ingångar, förslagsvis ett externt så får du micpreamp och fantommatning inbyggt.

Mick som alltid är populär: Studio Projects B1

Nån annan får fylla på...

Dela på andra sajter

Skriv en budget så kan vi nog hjälpa dig ännu mer.

Budgeten ligger väl på sisådär 2000 kronor, skulle jag tro - inga proffsgrejer jag är ute efter med andra ord. Tack för tipsen!

Dela på andra sajter

Det vettigaste skulle vara att köpa ett externt ljudkort för 995 kr ungefär

och micken Studio Projects B1.., men kom ihåg att det tillkommer kostnader

för stativ, puffskydd och sånt.

Hittade lite recensioner kring den, och det verkar vara vad jag letar efter vad det gäller mick... Bör jag skaffa två, en för sång och en för gitarren (föredrar att spela båda samtidigt), eller skulle det funka med att använda en enda som tar upp bägge?

Dela på andra sajter

ljudtekniker (oregistrerad)
Har tänkt börja spela in det jag spelar, men har för stunden ingen vettig utrustning (läs: ingen utrustning alls) och undrar alltså vad jag bör köpa in för att kunna komma igång ordentligt. Jag behöver inga proffsgrejer; jag siktar på något med både kvalitet och skäligt pris ☺️

Det jag är ute efter är alltså något som funkar bra för att spela in akustisk gitarr och sång - behöver jag två mikrofoner, en för vardera, eller funkar det med en enda? Ljudkort, programvara - något speciellt som ni tror passar mina behov?

Tack på förhand!

Med en så låg budget tycker jag att det bästa är att spela in med hjälp av någon av de små portabla maskiner som finns idag. De är liksom allt i ett och kan kompletteras med bättre mikrofoner om man blir rik senare.

Jag har testat flera men en som har lågt brus och bra ljud är Microtrack. Du kan nog hitta en begagnad av den första modellen Microtrack I inom budgeten.

http://www.maudio.de/microtrack.htm

Det följer med en söt lite mikrofon i lådan och den går att använda tills du får råd att köpa ett par bättre.

En variant är att komplettera med ett par dynamiska mikrofoner. Ja, du hörde rätt. Dynamiska.

Sök på nätet och köp ett par SuperLux sångmickar. De låter bättre än Studio B1 och kostar typ 300kr/st. (De brusar lite extra och är lite känsliga för handljud men de låter superbra ☺️

Lycka till.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.