Jump to content
Annons

Hjälp med Mikrofon A51e


nouseforaname

Recommended Posts

Hej. först och främst så vet jag att det finns tre miljoner trådar om A51e, men ingen som riktigt besvarar mina frågor.

Fråga #1.

Ni pratar med en riktig nybörjare här, rap är det som ska spelas in.

Är den här mikrofon något att ha på den nivån?

Finns det några andra jag bör se över som fungerar bättre just för rap?

Fråga #2.

Här har ni mitt dilemma och ständigt obesvarade fråga.

Hur i helskotta kopplar jag mikrofonen till datorn? Har letat på varenda sida som säljer produkten!

Men jag lyckas ändå inte hitta någon information om hur den ska kopplas.

Krävs mixerbord, en speciell sladd eller är det en USB mick helt enkelt?!

Tack på förhand / Nybörjaren 🙁

Redigerat av nouseforaname
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fråga 2:

Finns väl lite olika lösningar. Antingen kan du köpa en preamp och koppla till ljudkortet på

din dator. Men jag skulle nog rekomendera dig att köpa ett nytt ljudkort (om du har det

som följde med datorn). Eventuellt ett externt ljudkort, med fantommatning och preamp inbyggt.

PreSonus Firebox brukar vara ganska populärt tror jag.

Angående mick så är Studio Projects B1 annars ett säkert kort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. först och främst så vet jag att det finns tre miljoner trådar om A51e, men ingen som riktigt besvarar mina frågor.

Fråga #1.

Ni pratar med en riktig nybörjare här, rap är det som ska spelas in.

Är den här mikrofon något att ha på den nivån?

Finns det några andra jag bör se över som fungerar bättre just för rap?

Fråga #2.

Här har ni mitt dilemma och ständigt obesvarade fråga.

Hur i helskotta kopplar jag mikrofonen till datorn? Har letat på varenda sida som säljer produkten!

Men jag lyckas ändå inte hitta någon information om hur den ska kopplas.

Krävs mixerbord, en speciell sladd eller är det en USB mick helt enkelt?!

Tack på förhand / Nybörjaren 🙁

1. Funkar utmärkt

2. Mikrofoner behöver en mikrofonpreamp (finns exempelvis i de flesta mixerbord). Dessutom är det en kondensatormick som behöver phantom-matning, som oftast då är 48v-spänning. Det finns flera olika billiga preamps som funkar bra och har phantom-matning. Du koppplar då din mick till preampen och sedan från preampen till "line in" eller motsvarande på ditt ljudkort.

Finns många tips här på forumet om bra billiga preamps, t.ex Art Tube MP, Studio Projects VBT-1, m.m. Pröva en sökning på "mikrofon preamp" eller något sådant. =) Lycka till!

EDIT: såg att mrbjoorn hade svarat också, och jag håller med där, har du inte ett vettigt ljudkort för musik redan så kan det vara en bra idé att skaffa ett med inbyggd mickpreamp, så har du ju allt du behöver =) (eller nä, förutom puff-skydd, mickkabel och stativ, men de har du kanske..? )

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för de utförliga svaren!

PreSonus Firebox verkar intressant, lite dyrt kanske men man får väl vad man betalar för antar jag. Vad jag har förstått är det alltså ett externt ljudkort, som kort och gott har allt jag behöver?

Är det här samma grej?

http://www.fujitsu-siemens.se/Resources/238/40569827.jpg

Den helsvarta saken som sitter i fronten på datorn.

Har nämligen en polare vars hårddisk brann så han fick en helt ny bärbar dator (Bortskämda jävel).

Så jag skulle nog kunna köpa lös den delen av han isåfall.

Det jag vet om den är att den är av märket Creativ och sitter på en fujitsu simens dator, men det borde nästan vara ett externt ljudkort tycker jag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - det är inte samma sak. Det är ett Soundblaster-ljudkort som kanske är något lite bättre än många ljudkort som är inbyggda på moderkortet - men det saknar micpreamp med fantommatning, som är nödvändigt för att du ska kunna använda en kondensatormic som A51.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tycker att det är dyrt finns det andra varianter, kolla begagnat också. Där kan man göra fynd!

Edirol UA-25 för 1200 spänn (runt 800 spänn billigare än nypris), nyskick och sånt.

http://www.blocket.se/vi/16354373.htm?ca=10_s

M-audio Firewire Solo för 1000 kr. Ca 700 kr under nypris.

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?...nonceid=5395143

osv osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...