Jump to content
Annons

Tips på mixer önskas


Elektronikant

Recommended Posts

Hej, jag är ute efter en analog mixer på 16 kanaler. Priset får vara högst 10 lakan beg. Gärna lite vintage om den anses bra. Ska ha bra EQ men behöver inte ha inbyggda effekter. Kommer att användas för syntar och sång.

När jag söker på detta så är det oftast Mackie 1604 eller Allen & Heath som dyker upp. Är det dessa ni skulle rekommendera?

Tack på förhand

Redigerat av Elektronikant
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har en polare som förmodligen ska sälja ett 70tals soundtracs bord på 16kanaler inom kort. kan höra med honom!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för tipset. Har du bild och någon mer info om den? vad heter modellen?

Tacksam för fler tips också.

En annan fråga: eftersom man kan göra så mycket med ljud i syntar, tex filtrering, så minskar det väl behovet av avancerad mixning. Kan man då säga att det räcker med en enklare mixer?

Redigerat av Elektronikant
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack för tipset. Har du bild och någon mer info om den? vad heter modellen?

Tacksam för fler tips också.

En annan fråga: eftersom man kan göra så mycket med ljud i syntar, tex filtrering, så minskar det väl behovet av avancerad mixning. Kan man då säga att det räcker med en enklare mixer?

Har du en massa syntar som du vill koppla in till datorn?

Eller skall du spela in en massa kanaler samtidigt som tex trummor?

Om nej på ovan då behöver du ingen mixer. Mixningen gör du i datorn.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tack för tipset. Har du bild och någon mer info om den? vad heter modellen?

Tacksam för fler tips också.

En annan fråga: eftersom man kan göra så mycket med ljud i syntar, tex filtrering, så minskar det väl behovet av avancerad mixning. Kan man då säga att det räcker med en enklare mixer?

Har du en massa syntar som du vill koppla in till datorn?

Eller skall du spela in en massa kanaler samtidigt som tex trummor?

Om nej på ovan då behöver du ingen mixer. Mixningen gör du i datorn.

Hej

Det är snarare ja på frågorna. Överhuvudtaget är det ett väldigt analogt projekt.

Redigerat av Elektronikant
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad får man ge för ett sådant bord i hyfsat skick numera??? Jag lärde mig mixa vid ett sådant för att senare byta "upp" till ett Soundcraft TS24 inlinebord i stället. Spontant gillar jag 1600 bordet mera. 🙂

du kanske ska kolla in en soundcraft series 1600? 😉

http://soundcraft1600.forum24.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, ett helt forum för den mixern.

Jag vill bara förtydliga att jag inte menade att utesluta de mixers jag nämnde i början, dvs Mackie och A&H. Jag har hört mycket bra om dem och undrade mer ingåede om de var att föredra. Jämföreser, för- och nackdelar alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

jovars, från 5k kr och uppåt.. beroende på skicket förstås. det som kan bli dyrt är ju reparationer och dylikt. men bordet i sig har fått ganska stor uppmärksamhet den senaste tiden, vilket jag som nybliven ägare märkt av då jag den senaste tiden fått massvis med förfrågningar om jag vill sälja mitt bord. men icke. 😉

du kan ju annars bara ta dig upp till östergötland så får du mixa lite på mitt när det är recappat.

grymt najs bord fö. patchmöjligheterna är oändliga!

Vad får man ge för ett sådant bord i hyfsat skick numera??? Jag lärde mig mixa vid ett sådant för att senare byta "upp" till ett Soundcraft TS24 inlinebord i stället. Spontant gillar jag 1600 bordet mera. 🙂
du kanske ska kolla in en soundcraft series 1600? 😉

http://soundcraft1600.forum24.se/

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Oj, ett helt forum för den mixern.

Jag vill bara förtydliga att jag inte menade att utesluta de mixers jag nämnde i början, dvs Mackie och A&H. Jag har hört mycket bra om dem och undrade mer ingåede om de var att föredra. Jämföreser, för- och nackdelar alltså.

Mackie, A&H och "gärna lite vintage" går inte direkt ihop. Vad vill du uppnå, en bra analog summering och analoga EQs?

Jag skulle säga att det knappast är någon idé att titta på ett analogbord i den klassen om du vill mixa på det. En annan sak är om du för inspelning vill ha 16 preamps med EQ billigt.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, ett helt forum för den mixern.

Jag vill bara förtydliga att jag inte menade att utesluta de mixers jag nämnde i början, dvs Mackie och A&H. Jag har hört mycket bra om dem och undrade mer ingåede om de var att föredra. Jämföreser, för- och nackdelar alltså.

Mackie, A&H och "gärna lite vintage" går inte direkt ihop. Vad vill du uppnå, en bra analog summering och analoga EQs?

Jag skulle säga att det knappast är någon idé att titta på ett analogbord i den klassen om du vill mixa på det. En annan sak är om du för inspelning vill ha 16 preamps med EQ billigt.

vill du ha analogljud av den gamla skolan kan du glömma mackie.

du får lika mkt vintageljud ur en yamaha 02r..

såg förresten ett D&R-bord på 24kanaler på blocket / vendolin häromdagen för 15-20 k kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, ett helt forum för den mixern.

det är jag som är nerdy bara.. 🙂

startade upp forumet idag för att folk visat intresse för mixern, och det är lättare med forum, än med en miljard mail! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Lite vill jag protestera här.. Mackies Onyx-micpreamp låter faktiskt väldigt nära Britt-soundet på ett soundcraft (kanske inte så markant men ändå).. Yamaha O2R tycker jag inte låter alls.. Eller snarare har ingen karaktär alls.. 🙂 Lite mer om Mackis Onyx preamp finns att läsa på http://www.mackie.com/technology/preamps.html

Oj, ett helt forum för den mixern.

Jag vill bara förtydliga att jag inte menade att utesluta de mixers jag nämnde i början, dvs Mackie och A&H. Jag har hört mycket bra om dem och undrade mer ingåede om de var att föredra. Jämföreser, för- och nackdelar alltså.

Mackie, A&H och "gärna lite vintage" går inte direkt ihop. Vad vill du uppnå, en bra analog summering och analoga EQs?

Jag skulle säga att det knappast är någon idé att titta på ett analogbord i den klassen om du vill mixa på det. En annan sak är om du för inspelning vill ha 16 preamps med EQ billigt.

vill du ha analogljud av den gamla skolan kan du glömma mackie.

du får lika mkt vintageljud ur en yamaha 02r..

såg förresten ett D&R-bord på 24kanaler på blocket / vendolin häromdagen för 15-20 k kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, ett helt forum för den mixern.

Jag vill bara förtydliga att jag inte menade att utesluta de mixers jag nämnde i början, dvs Mackie och A&H. Jag har hört mycket bra om dem och undrade mer ingåede om de var att föredra. Jämföreser, för- och nackdelar alltså.

Mackie, A&H och "gärna lite vintage" går inte direkt ihop. Vad vill du uppnå, en bra analog summering och analoga EQs?

Jag skulle säga att det knappast är någon idé att titta på ett analogbord i den klassen om du vill mixa på det. En annan sak är om du för inspelning vill ha 16 preamps med EQ billigt.

A & H har funnits i branschen sedan 1970 så det går nog ihop. Här är deras veteran-sajt:

http://www.allen-heath.com/veterans/

Om det sedan är i prislassen är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Lite vill jag protestera här.. Mackies Onyx-micpreamp låter faktiskt väldigt nära Britt-soundet på ett soundcraft (kanske inte så markant men ändå).. Yamaha O2R tycker jag inte låter alls.. Eller snarare har ingen karaktär alls.. 🙂 Lite mer om Mackis Onyx preamp finns att läsa på http://www.mackie.com/technology/preamps.html
Oj, ett helt forum för den mixern.

Jag vill bara förtydliga att jag inte menade att utesluta de mixers jag nämnde i början, dvs Mackie och A&H. Jag har hört mycket bra om dem och undrade mer ingåede om de var att föredra. Jämföreser, för- och nackdelar alltså.

Mackie, A&H och "gärna lite vintage" går inte direkt ihop. Vad vill du uppnå, en bra analog summering och analoga EQs?

Jag skulle säga att det knappast är någon idé att titta på ett analogbord i den klassen om du vill mixa på det. En annan sak är om du för inspelning vill ha 16 preamps med EQ billigt.

vill du ha analogljud av den gamla skolan kan du glömma mackie.

du får lika mkt vintageljud ur en yamaha 02r..

såg förresten ett D&R-bord på 24kanaler på blocket / vendolin häromdagen för 15-20 k kr.

i onyx så får du inte lika mkt britljud som i en gammal soundcraft tycker jag, möjligtvis i EQdelen, och mest miden.

det jag menade med 02r:en är att mackie låter lika mycket vintage som 02r.. dvs. inte. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då är jag med dig.. Preampen på Mackie är "nice & clean" Men som du säger tycker jag att Brit-soundet i soundcraft sitter i EQ-delen.. Inte i preampen. 😎 Sorry för mitt tjafs.. Kanske dags att bygga nån outboardgear och klona en kanallimpa från ett Soundcraft 1600.. Gillar den svepbara midden 😛

i onyx så får du inte lika mkt britljud som i en gammal soundcraft tycker jag, möjligtvis i EQdelen, och mest miden.

det jag menade med 02r:en är att mackie låter lika mycket vintage som 02r.. dvs. inte. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok då är jag med dig.. Preampen på Mackie är "nice & clean" Men som du säger tycker jag att Brit-soundet i soundcraft sitter i EQ-delen.. Inte i preampen. 😎 Sorry för mitt tjafs.. Kanske dags att bygga nån outboardgear och klona en kanallimpa från ett Soundcraft 1600.. Gillar den svepbara midden 😛
i onyx så får du inte lika mkt britljud som i en gammal soundcraft tycker jag, möjligtvis i EQdelen, och mest miden.

det jag menade med 02r:en är att mackie låter lika mycket vintage som 02r.. dvs. inte. 😉

i hjälpavdelningen på 1600-forumet finns en länksamling. där finns en länk till en snubbe som renoverat ett 2400bord. han ryckte ur en kanallimpa därifrån och byggde en stripp för rack. han använde ringkärnetrafo.

jag gillar förförstärkarna i 1600borden. mysiga och lagom mjuka. dock låter mitt gamla soundtrcasbords förförstärkare helt abnormt bra!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Oj, ett helt forum för den mixern.

Jag vill bara förtydliga att jag inte menade att utesluta de mixers jag nämnde i början, dvs Mackie och A&H. Jag har hört mycket bra om dem och undrade mer ingåede om de var att föredra. Jämföreser, för- och nackdelar alltså.

Mackie, A&H och "gärna lite vintage" går inte direkt ihop. Vad vill du uppnå, en bra analog summering och analoga EQs?

Jag skulle säga att det knappast är någon idé att titta på ett analogbord i den klassen om du vill mixa på det. En annan sak är om du för inspelning vill ha 16 preamps med EQ billigt.

A & H har funnits i branschen sedan 1970 så det går nog ihop. Här är deras veteran-sajt:

http://www.allen-heath.com/veterans/

Om det sedan är i prislassen är en annan sak.

Företag strävar ju ofta framåt, titta på Neumann. Köp en TLM103 och tro att du ska få "det gamla neumannljudet", men icke då. Eftersom du nämnde mackie och A&H i samma veva så antog att du menade nya produkter, då blir det svårt att hitta nåt vintagesound i nån av dem.

Jag tycker du bör fundera över vad du egentligen vill få ut av det. Du skrev att du hört mycket bra om A&H och mackie, från vilka? i vilket sammanhang? Det är oftast inte prylar som ligger långt upp på varken studio- eller vintagelistor...

Digital och analog summering och användning av EQs ger ofta betydligt mindre skillnad än vad de flesta förväntar sig, speciellt när man inte har riktigt bra grejjor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...