Jump to content
Annons

Import utav Behringer FCB1010


Discokid

Recommended Posts

Hallå

Fick hem min Behringer FCB1010 som jag köpt fårn USA

I all hast glömde jag bort strömskillnaden mellan USA & Europa och säkringen gick.

Jag läste snabbt igenom instruktionsboken och fattade det som att jag kunde byta till en annan säkring för att få det att funka.

Min fråga lyder alltså: stämmer det och i så fall hur går man till väga eller skall jag försöka skicka tillbaka skiten?

Vore tacksam för svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ojjj oj oj.. ☺️ För det första.. Varför köpa tysk elektronik i USA?? Fattar nada.. Thoman borde duga i pris..

För det andra i USA kör man med 110 V i Sverige med 240 V.. Näe.. Det duger inte med att byta säkring.. Du måste se till så att din Behringer fungerar med 240 V.. Annars bränner du upp den (om du inte gjort det redan).. Andra alternativet är att du får skaffa en omvandlare.. En transformator som omvandlar 240V till 110 volt.. Finnns att köpa på www.kjell.com och www.elfa.se etc.. Men först.. Kolla så det inet är bara att ändra på en switch till 240V som vi har i Sverige?

Vad är chanserna för att det helt är sönderbränt. Någon som har erfarenheter. ?
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja ibland tänker hjärnan för snabbt för sitt eget bästa så att säga. får väl köpa transformator o testa i värsta fall blir det väl ett nytt...en till sak vad för säkring skall jag ha om den som va i säger 100L/250V.. Vad står L för ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma säkring som satt där innan.. Den räddade din Behringer förhoppningsvis.. Ge den en ny chans.. Ändra inte amperetalet på säkringen!! Ok? ☺️

L vet jag inte vad det står för men i princip finns det 2 typer av säkringar F= fast blow.. Reagrerar snabbt om strömmen brlir för stark.. Skyddar bättre. S= Slow blow låter strömmen överstiga temporärt men blir det för länge så går den.. För transtorelektronik typ Behringer skulle jag nog rekommendera en fastblow.. Snabb säkring alltså..

Ja ibland tänker hjärnan för snabbt för sitt eget bästa så att säga. får väl köpa transformator o testa i värsta fall blir det väl ett nytt...en till sak vad för säkring skall jag ha om den som va i säger 100L/250V.. Vad står L för ?
Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaret. Får ge den en ny chans. var dock inne på Clas Ohlssons med säkringen och de kunde inte med säkerhet ge mig en likadan då de inte förstod vad 100L betydde. Som sagt står det på säkringen T100L/250V

Hmm.

I manualen kan jag nu läsa följande:

100 - 120 V ~: T 100 mA L 250 V

200 - 240 V ~: T 50 mA L 250 V

Hittar ingen 100 mA på Clas Ohlsson vart kan det finnas ?

hur kan jag se ifall hela bordet är sönderbränt ??

Redigerat av Discokid
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Får ge den en ny chans. var dock inne på Clas Ohlssons med säkringen och de kunde inte med säkerhet ge mig en likadan då de inte förstod vad 100L betydde. Som sagt står det på säkringen T100L/250V

Hmm.

I manualen kan jag nu läsa följande:

100 - 120 V ~: T 100 mA L 250 V

200 - 240 V ~: T 50 mA L 250 V

Hittar ingen 100 mA på Clas Ohlsson vart kan det finnas ?

hur kan jag se ifall hela bordet är sönderbränt ??

Någon skrev att du inte ska ändra amperetalet på säkringen. DET ÄR FEL!!!

Du ska definitivt sätta i en säkring för 240 volt och INTE för 120 Volt som satt i från USA. Det gäller ALLTID. Med halva spänningen blir strömstyrkan dubbelt så hög...

50 mA är det alltså som gäller. Finns på www.elfa.se till exempel. Men också på vilken radio/TV verkstad som helst.

OBS också att du måste koppla om apparaten för 240 volt och inte bara byta säkring. Det finns olika modeller. Den kan till exempel gå att koppla om genom att vrida särkingshållaren. Vissa modeller går dock inte att koppla om...

Sedan är det bara att hoppas att du inte eldat upp burken. Med litet tur har säkringen klarat av det mesta...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Får ge den en ny chans. var dock inne på Clas Ohlssons med säkringen och de kunde inte med säkerhet ge mig en likadan då de inte förstod vad 100L betydde. Som sagt står det på säkringen T100L/250V

Hmm.

I manualen kan jag nu läsa följande:

100 - 120 V ~: T 100 mA L 250 V

200 - 240 V ~: T 50 mA L 250 V

Hittar ingen 100 mA på Clas Ohlsson vart kan det finnas ?

hur kan jag se ifall hela bordet är sönderbränt ??

Någon skrev att du inte ska ändra amperetalet på säkringen. DET ÄR FEL!!!

Du ska definitivt sätta i en säkring för 240 volt och INTE för 120 Volt som satt i från USA. Det gäller ALLTID. Med halva spänningen blir strömstyrkan dubbelt så hög...

50 mA är det alltså som gäller. Finns på www.elfa.se till exempel. Men också på vilken radio/TV verkstad som helst.

OBS också att du måste koppla om apparaten för 240 volt och inte bara byta säkring. Det finns olika modeller. Den kan till exempel gå att koppla om genom att vrida särkingshållaren. Vissa modeller går dock inte att koppla om...

Sedan är det bara att hoppas att du inte eldat upp burken. Med litet tur har säkringen klarat av det mesta...

Men jag behöver alltså också en transformator ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Får ge den en ny chans. var dock inne på Clas Ohlssons med säkringen och de kunde inte med säkerhet ge mig en likadan då de inte förstod vad 100L betydde. Som sagt står det på säkringen T100L/250V

Hmm.

I manualen kan jag nu läsa följande:

100 - 120 V ~: T 100 mA L 250 V

200 - 240 V ~: T 50 mA L 250 V

Hittar ingen 100 mA på Clas Ohlsson vart kan det finnas ?

hur kan jag se ifall hela bordet är sönderbränt ??

Någon skrev att du inte ska ändra amperetalet på säkringen. DET ÄR FEL!!!

Du ska definitivt sätta i en säkring för 240 volt och INTE för 120 Volt som satt i från USA. Det gäller ALLTID. Med halva spänningen blir strömstyrkan dubbelt så hög...

50 mA är det alltså som gäller. Finns på www.elfa.se till exempel. Men också på vilken radio/TV verkstad som helst.

OBS också att du måste koppla om apparaten för 240 volt och inte bara byta säkring. Det finns olika modeller. Den kan till exempel gå att koppla om genom att vrida särkingshållaren. Vissa modeller går dock inte att koppla om...

Sedan är det bara att hoppas att du inte eldat upp burken. Med litet tur har säkringen klarat av det mesta...

Men jag behöver alltså också en transformator ?

INTE om den går att koppla om till 240 volt. Det är den möjligheten jag talar om när jag talar om säkring på 50 mA. Det kanske jag behöver förtydliga. Kör du den via en transformator så du matar den med 120 volt skall du ha en 100 mA säkring.

Står det om omkopplingsmöjligheter i manualen är det troligen så att den modell du har går att koppla om till 240 volt. Kolla detta först. Känner du dig osäker, be någon som kan elektronik titta på den. Kanske i så fall t ex läge att ta med den till en lokal radio/TV-verkstad, när du köper säkringen...

Link to comment
Dela på andra sajter

På sidan tre kan man läsa:

"ATTENTION: This does not apply to export models that were for example manufactured only for use with 120 V"

Enligt manualen skall man vrida säkringshållaren 180 grader om man vill ändra driftspänningen. kan ej se att detta är möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

På sidan tre kan man läsa:

"ATTENTION: This does not apply to export models that were for example manufactured only for use with 120 V"

Enligt manualen skall man vrida säkringshållaren 180 grader om man vill ändra driftspänningen. kan ej se att detta är möjligt.

Om det är så så måste du ha en transformator från 240 till 120 volt. Och i det fallet ska du naturligtvis också ha en 100 mA säkring, tillbaka till din plan A... Trist.

Då tycker jag definitivt att du ska ta med dig burken till en verkstad som kan testa den med 120 volt innan du köper en transformator till en burk som, om du har otur, kanske har skadats eftersom du anslutit den till fel spänning. Annars riskerar du att stå där med en trasig Behringerburk och en transformator du i det fallet inte har någon användning av.

Eventuell garanti kan du nog tyvärr glömma.

Kombinationen Behringerkvalitet (= så billigt som möjligt) och USA-köp är nog ingen kombination att rekommendera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen har nu köpt en ny säkring och en transformator och fått den att fungera. I slutändan tjänade jag nästan en hundralapp på att importera den från USA men men man lär sig utav sina misstag..

ha de gött

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...