Jump to content
Annons

Koppla ihop elgitarren med datorn - hur gör man ?!


pokute

Recommended Posts

Jag har en elgitarr, multieffekt och en förstärkare.

Jag vill koppla ihop gitarren i datorn och kunna spela in lite riff. Hur gör jag detta enklast? Jag kopplade in en vanlig kontakt från hörlursuttaget på förstärkaren in i Mic in, på datorn. Det blir dålig kvalite och mono. Vilka andra alternativ finns det?

Jam har ju en makapär som gör detta genom USB: http://store.fastcommerce.com/prod_unclewi...93f2261f90.html

Jag är ute efter en ganska billig lösning fast vill ändå bibehålla någolunda sjyst ljudkvalité.

Tips? rekommendationer? osv osv

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Nej med den där, som var en nyhet för mig, så är det uppenbart att den är likt stealthplug och är till för mjukvara på datorn och inte med förstärkare. Testa amplitube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för multieffekt? En del har ju två utgångar (stereo) varav den ena kan fungera som line out.

Det är en korg ax5g toneworks. finns bara en input och en output, min förstärkare har en input och en output för hörlurar. Jag testade koppla in hörlursuttaget från amp:en in i min Mic in, funkade utmärkt, bortsätt från att vid tystnad var det mkt brusnivå och MONO.

MONOljudet klarar ajg mig med fast bruset är jobbigt. testade att sänka mic:en till 1, men det är fortfarande brus. Antar att det är ljudkortets fel samt att det inte är så här man ska koppla in det egentligen, men går det att få bort det lilla bruset så är jag glad, kan man det på nåt sätt? Typ sänka mic-nivån till 0.1 istället för 1, eller något sånt, i något program.

jo den där lilla apparaten ser bra ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har råd så skulle jag rekommendera en;

http://line6.com/toneportux1/ (1300:-)

då slipper du stärkaren och du får även ett ok ljudkort som hanterar ASIO (det vill du ha...).

förklara gärna lite vad det är vi pratar om nu...hur kopplas sånt här in? hur fungerar kopplingen mellan gitarrer och datorer? Krävs bra ljudkort för att det inte ska bli latency? eller behöver man ens prata om latency när man kopplar in vanliga elgitarrer? När man kör midi-keyboards vet jga att det kan bli fördröjning ju.

taack.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Om du har råd så skulle jag rekommendera en;

http://line6.com/toneportux1/ (1300:-)

då slipper du stärkaren och du får även ett ok ljudkort som hanterar ASIO (det vill du ha...).

förklara gärna lite vad det är vi pratar om nu...hur kopplas sånt här in? hur fungerar kopplingen mellan gitarrer och datorer? Krävs bra ljudkort för att det inte ska bli latency? eller behöver man ens prata om latency när man kopplar in vanliga elgitarrer? När man kör midi-keyboards vet jga att det kan bli fördröjning ju.

taack.

En Toneport har inbyggt ljudkort med ASIO. Någon latens behöver man inte oroa sig för med en Toneport. Den drivs med usb. Bara köra in den där och kablar till monitorerna. Simpelt och låter bra. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att koppla direkt från effektpedalen till ljudkortets linjeingång?

ofan! tänkte inte alls på detta. Allt brus är borta! Skitbra ju.

Däremot är det ju fortfarande MONO fast det är inte stora problem för mig just nu..kör en stereo effekt eller något på det så låter dt rätt soft ändå. Jag spelar ju bara in snuttar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att koppla direkt från effektpedalen till ljudkortets linjeingång?

ofan! tänkte inte alls på detta. Allt brus är borta! Skitbra ju.

Däremot är det ju fortfarande MONO fast det är inte stora problem för mig just nu..kör en stereo effekt eller något på det så låter dt rätt soft ändå. Jag spelar ju bara in snuttar..

När man spelar in i t.ex cubase förmedlas även monosignalen till båda högtalarna, förutsatt att man inte har panorerat då förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då dök det upp en till fråga nu när jag sitter och spelar in i Sound forge via min gitarr och dator..

Hur gör man så man hör input-ljudet från gitarren som jag kopplat till mic-in, i realtid? Kopplar jag in en mic i min laptop som vanligt så brukar man ju höra rösten genom högtalarna när man pratar, men det blir ju inget ljud nu när jag har gitarren inkopplat,

hur gör jag för att få ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Då dök det upp en till fråga nu när jag sitter och spelar in i Sound forge via min gitarr och dator..

Hur gör man så man hör input-ljudet från gitarren som jag kopplat till mic-in, i realtid? Kopplar jag in en mic i min laptop som vanligt så brukar man ju höra rösten genom högtalarna när man pratar, men det blir ju inget ljud nu när jag har gitarren inkopplat,

hur gör jag för att få ljud?

Saken är den att mic-in är inte gjord för att koppla in nån gura i. Du får skaffa en preamp för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...