Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har ett problem med kopplingen mellan datorn och midiklaviaturet.

Jag Sitter med midi-klaviaturet i cubase och plötsligt bryts kontakten och jag måste koppla ur den och sätta in den igen. Fungarar ett tag till och så bryts den igen.

Tiden kan variera, ibland sitter jag i timmar och ibland går det på en kvart men det är alltid bara en tidsfråga. lätt frustrerande efter som att jag måste stänga cubase varje gång för att koppla ur midin för att sedan koppla in den igen.

Någon som har nån ide om vad som händer?

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hej!

Har ett problem med kopplingen mellan datorn och midiklaviaturet.

Jag Sitter med midi-klaviaturet i cubase och plötsligt bryts kontakten och jag måste koppla ur den och sätta in den igen. Fungarar ett tag till och så bryts den igen.

Tiden kan variera, ibland sitter jag i timmar och ibland går det på en kvart men det är alltid bara en tidsfråga. lätt frustrerande efter som att jag måste stänga cubase varje gång för att koppla ur midin för att sedan koppla in den igen.

Någon som har nån ide om vad som händer?

Antar att du sitter med ett usb-klaviatur? I såna fall verkar det vara något problem med nån konflikt. Kolla i enhetshanteraren.

Postat

Spinner vidare på USB-teorin...

Om du har flera USB-prylar inkopplade som får sin drivspänning från USB, så kan det totalt bli mer strömuttag än portarna vill vara med om - och då kan det hända på det sätt som du beskriver. Har du möjlighet att koppla in en separat nätdel i stället, så kan det hjälpa.

Postat
Spinner vidare på USB-teorin...

Om du har flera USB-prylar inkopplade som får sin drivspänning från USB, så kan det totalt bli mer strömuttag än portarna vill vara med om - och då kan det hända på det sätt som du beskriver. Har du möjlighet att koppla in en separat nätdel i stället, så kan det hjälpa.

Ja, de usb ingångar som är aktiverade samtidigt när jag använder cubase är: mitt externa usb ljudkort, nyckeln till cubase och usb klaviaturet.

(ljuden jag använder kommer från Garritan orchestra biblioteket

och är rätt krävande, datorn flåsar rätt häftigt med fläkten från och till. Vet inte om det spelar in i det här problemet... )

ps. vad menas med en separat nätdel? (jag är helt ny på sånt här)

Tack för snabbt svar för övrigt...nice!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.