Jump to content
Annons

ASIO Driver Failure


Smeebt

Recommended Posts

Hej,

Jag fick låna Cubase SX3 av en kompis som har en hemmastudio då jag funderar på att bygga mig en, och har hållit på en hel del med det här innan.

Allt funkade precis som det skulle, tills jag fick en annons-programvara på datorn som jag inte fick bort utan var tvungen att formatera om allt, lyckades dock rädda undan alla pågående projekt.

Nu när jag har formaterat om datorn, som kör Windows Vista Home Premium 32bit med Service pack 1, så får jag dock inte till installationen av Cubase. När jag startar det så står det i en ruta "ASIO Driver Failure. Could not open valid ASIO Driver" varpå jag inte får varken in-ljud eller ut-ljud. När jag försöker ändra Master ASIO Driver i VST Audio Bay så får jag inga alternativ heller, förut använde jag Line6 och fick 3 andra alternativ.

Jag förstår inte vad som är problemet då jag tycker mig ha installerat allt precis som jag ska, med drivrutiner till min Toneport och allt ljud fungerar i övrigt.

Någon som har något förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad jag vet så är datorn konfigurerad på exakt samma sätt som förut, förutom att nu är SP1 installerat, och med konfigurerat som förrut menar jag typ ingen manuell konfigurering alls.

Att det skulle vara Vista tror jag inte alls på eftersom det fungerade klockrent innan formateringen, och det fungerar även klockrent för han jag lånade det av och för en annan kompis, och varför skulle jag vilja köra XP när Vista är så mycket mer lättskött? Men jag funderar faktiskt på att köpa 4an, då de uppenbarligen måste ha testat det en hel del på Vista till skillnad från 3an.

Ska försöka installera om drivrutinerna igen, annars provar jag formatera om igen

Link to comment
Dela på andra sajter

"ASIO Driver Failure. Could not open valid ASIO Driver"

Misstänker att du installerat gammal TonePortdrivrutin som inte är Vista-kompatibel. Installera nytt.

Kör du Vista behöver du också installera om Syncrosoft LCC efter installationen. Överväg att skaffa Cubase 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

"ASIO Driver Failure. Could not open valid ASIO Driver"

Misstänker att du installerat gammal TonePortdrivrutin som inte är Vista-kompatibel. Installera nytt.

Kör du Vista behöver du också installera om Syncrosoft LCC efter installationen. Överväg att skaffa Cubase 4.

Märkte av att jag var tvungen installera om Soncrosoft. Men jag har använt en nyare Toneport drivrutin än förra gången, även testat den nya... Men jag ska testa formatera igen bara för att vara säker på att jag inte gjort något fel längs vägen.

Och så fort jag får jobb så ska jag införskaffa 4an. Någon som vet om Cubase 4 Essential har funktionen drag and drop? För exempel EZ Drummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...