Jump to content
Annons

Liten stärkare för hemmainspelning (tyst) av elgitarr och bas


timeUnit

Recommended Posts

Hej!

Jag vill kunna spela in elgitarr på ett vettigt sätt i min dator. Har testat Amplitube men var inte alls impad, kanske lyckades jag inte ratta rätt. Det skulle vara grymt att kunna spela in bas med, och det verkar som att flera gör det via rörpreamp och "modellerande" gitarrförstärkare.

Jag tänker mig att det är trevligt med en liten combo, som också kan göra högtalarsimlulering till line out, just för att det är trevligt att kunna lira och jamma lite utan att sitta med lurar.

Så jag begav mig till 4sound och testade en VoX Valvetronix, den modellen med 15 watt och inte "XL". Det var faktiskt riktigt kul! Låter ju bra också. Tyckte den funkade klart bäst på Telegitarr, det var lite väl mycket dist med Humbuckermickar.

Nu till frågan. Har någon testat att köra bas i en liten Valvetronix och sen in i datorn (via ljudkort)? Jag har hört att t ex Tech 21s Trademark 10 och 30 ska vara bra för det ändamålet.

Är det någon som har testat Tech21s produkter som kan komma med lite input?

Ska jag kolla på några andra tillverkare och stärkare?

Jag har trålat nätet som vanligt men det är aldrig fel att fråga här med.

Tack!

Henning

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Okej jag får svara själv...

Det blev en Vox AD30VT. Tycker den låter djävulskt bra för pengarna. Jag har en Fender Quad Reverb (100 W klass AB, 4x12) och den låter skitbra på sina bästa dagar, men är inte i närheten så mångsidig och lätthanterlig som Voxen.

Jag körde också en bas, en Warwick Rock Bass, genom den större Valvetronix-stärkaren med två tolvor i. Det funkar bra tycker jag. Inte i en replokal förstås, men för hemmapyssel etc. I och med att det är samma kretsar etc i Vox 30-wattare tror jag den kommer funka döbra som komplement till en lajnad bas i inspelningssituation. Man kan ju till och med köra ut en lajnad bas in i Voxen och sen tillbaks i datan. För att få lite dist etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...