Jump to content
Annons

Lödda pickups


Hellpig

Recommended Posts

Håller på att bygga ihop min billiga Telecaster men har stött på patrull när jag skulle lödda mickarna... har insett att jag inte har en susning om hur detta skall hänga ihop, och min gura ser inte alls ut att stämma överens med de kopplingsscheman som jag sett på nätet. Så här ser själva Switch/Volymkontrollen ut (halvkasst foto jag vet...):

DSC00158.jpg

Vad jag har mer är en sladd från vardera mick. Själv jacket där man skall koppla in gitarren har inga sladdar. Jag tänker: De gula och svarta sladdarna som syns ovan skall gå till jacket för gitarrsladden. Sladdarna som kommer från mickarna (alltså 2 sladdar, EN från varje mick) skall gå till... 1 ) Trevägsswitchen eller 2 ) Volymkontrollen i mitten. Oavsett var sladdarna skall till så vet jag inte exakt var jag skall lödda fast dem! Erkänner att jag kan ingenting om detta men någonstans skall man ju börja. Någon som är slängd på det här och som orkar reda ut saker o ting åt mig?

(Samma fråga finns på KR, ja, men jag tänkte att det hänger fler här... så därav lite cross posting som de säger i Indokina).

Edit:

Fånigt att b ) ihopsatt blir 😳

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yo !

Jag tycker den ser ganska normal ut förstås. Det HÄR borde vara ganska lättförståeligt.

Om mickarna låter bra var för sig, men klent & fattigt tillsammans har du förmodligen olika märken( & polaritet ) & måste byta plats på tåtarna från den ena micken.

Vissa tillverkare har kastat om polariteten i förhållande till ex.vis Fender, varför får man fråga respektive fabrikant.

Jag ser inte vad du har för omkopplare - är den också bytt ? Originalen har ingen kretskortplatta, därav undringen. Om så är fallet borde du ha fått ett schema på hur den "normalt" ska kopplas. Själv skulle jag byta även den & potarna mot ex.vis CRL resp. CTS = bättre kvalitet, låter inte bättre, men är jämnare i gången & håller bättre än det mesta som sitter på billigare kopior. Gissar att det kostar 250 - 300:- extra beroende på vart man handlar.

Seymur Duncan har fler scheman HÄR om du vill vara lite "äventyrlig" & experimentera.

Hoppas det hjälper

Per

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! Tog en annan bild igår;

P5020078-1.jpg

Så här funderar jag på om det inte skall vara...

Det är två sladdar från varje mick. En med vitt hölje och en utan hölje.

Den svarta sladden på kontrollenheten är också tvådelad. Det är möjligt att den innehåller en jord också. (Kan man ens uttrycka sig så?!). Så nu tänker jag...

De vita micksladdarna till trevägsswitchen. Har en svag aning om var de skall sitta nu. (Röda cirklar!)

De utan hölje från mikcarna löddas rätt på "botten" vad den runda potten / mittersta kontrollen. (Gul cirkel!)

Den gula o svarta sladdarnas sammanlagda tre tåtar löddas på inputjacket. (Ej med i bild...)

Kan det stämma tros?

Det är original hela rubbet, alltså det som följde med i byggsatsen. Detta är egentligen bara en test, har aldrig byggt förut, så har jag köpt en billig grej för att testa. Gör inget om det inte låter så bra, det är bara en övning för det som komma skall... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Tack för svaret! Tog en annan bild igår;

P5020078-1.jpg

Så här funderar jag på om det inte skall vara...

Det är två sladdar från varje mick. En med vitt hölje och en utan hölje.

Den svarta sladden på kontrollenheten är också tvådelad. Det är möjligt att den innehåller en jord också. (Kan man ens uttrycka sig så?!). Så nu tänker jag...

De vita micksladdarna till trevägsswitchen. Har en svag aning om var de skall sitta nu. (Röda cirklar!)

De utan hölje från mikcarna löddas rätt på "botten" vad den runda potten / mittersta kontrollen. (Gul cirkel!)

Den gula o svarta sladdarnas sammanlagda tre tåtar löddas på inputjacket. (Ej med i bild...)

Kan det stämma tros?

Det är original hela rubbet, alltså det som följde med i byggsatsen. Detta är egentligen bara en test, har aldrig byggt förut, så har jag köpt en billig grej för att testa. Gör inget om det inte låter så bra, det är bara en övning för det som komma skall... 🙂

Lite svårt att se. Men jag tror att det är så här. Gul går till telejacket,dvs utgången. Den svarta är till för att jorda strängarna så den ska nog till stallet. Pickuperna kopplar du in direkt på kretskortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är två sladdar från varje mick. En med vitt hölje och en utan hölje.

Den svarta sladden på kontrollenheten är också tvådelad. Det är möjligt att den innehåller en jord också. (Kan man ens uttrycka sig så?!). Så nu tänker jag...

De vita micksladdarna till trevägsswitchen. Har en svag aning om var de skall sitta nu. (Röda cirklar!)

De utan hölje från mikcarna löddas rätt på "botten" vad den runda potten / mittersta kontrollen. (Gul cirkel!)

Den gula o svarta sladdarnas sammanlagda tre tåtar löddas på inputjacket. (Ej med i bild...)

Det verkar som du har kläm på det.

Du borde kunna följa Duncan´s schema med undantag för brytaren, men jag tror du har rätt om hur den ska kopplas - den blå på baksidan ligger väl till en av anslutningarna på poten ?

Om du tycker att tonkontrollen har fel omfång, så kan du prova olika kondensator-värden - större ger mindre diskant i ändläget, Fender använde .047 eller .1 microfarad på 60-talet.

Du behöver ju inte stränga upp gitarren för att kolla om det fungerar som det ska, jag brukar koppla in i förstärkare & skrapa lite lätt med en mejsel på den/de mickar som ska låta i respektive läge.

Hoppas du får till det utan allt för mycket krångel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, the Beercaster is born! Beercaster? För bilder kika här: Telecasterbygge@KR

Mer bilder på den färdiga gitarren kommer där imorgon.

Fick ihop löddningen ikväll och om någon någonsin skulle ställa samma fråga igen så finns svaret här:

Sladdarna från mickarna: jord till den röda punkten på bilden ovan. Den andra micksladden genom hålen längst ut på kretskortet, lägg över de två återstående hålen och lödda fast.

Svart sladd, jord till den övre plattan på kontakten, den andra sladden till den nedre plattan.

Gul sladd, jord fäst i stallet.

Thats it! Och den låter också! Nu skall jag bara om jag kan justera till den så att den blir spelbar. Men det lär väl bli en annan tråd det. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser cool ut, när kommer ölkorvs / chips-castern...... 😲🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har uppdaterat tråden på KR med bilder nu om någon vill det färdiga resultat. Truddelutt kommer kanske att läggas till ikväll.

Ser cool ut, när kommer ölkorvs / chips-castern.....

Nja... nästa projekt blir kanske Les Whiskey guran. 😲 Inte lika fyndigt dock. 🙂

Din Beercaster (tölecaster) ser skitsnygg ut, grattis!!!

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har uppdaterat tråden på KR med bilder nu om någon vill det färdiga resultat. Truddelutt kommer kanske att läggas till ikväll.

Och nu finns även ljudexempel där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...