Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada,

GÄr och funderar pÄ en kompressor, har ingen erfarenhet av dessa prylar men jag har lÀst pÄ lite vad en kompressor gör! Samt att jag anvÀnder kompressorer i Logic.

Jag spelar huvudsakligen gitarr och det kommer bli lite sĂ„ng framöver med 🙂

Iaf sÄ jag gillar ljudet jag har idag, men skulle önska att det var lite mer rent och "punchigt" tycker att det lÀtt blir lite fadd ljudkaraktÀr nÀr jag spelar in. SÄ min tanke var lite att ni utifrÄn min utrustning kan ge mig rekommendationer och köprÄd för sÄdant som ni tycker Àr bra och "nödvÀndigt" för att fÄ bra ljud och goda förutsÀttningar!

Mina pryttlar idag,

Damage Controll Demonizer

Apogee Duet

Logic Express (kommer uppgraderas till Studio)

EZ Drummer (kanske köpa nÄgot drummkit hÀr med)

ADK Mik Hamburg Edition

Behringer 4 kanals mixer (som jag aldrig anvÀnder)

CME UF 50 Midiklav

Kopplat till en iMac C2D den vita inte alu 😉

Jag kör pĂ„ PODspeakers frĂ„n hifiklubben idag som "monitorer" men funderar pĂ„ nĂ„got mer seriöst men PODspeakersen fĂ„r funka ett tag till det finns sĂ„ mycket annat som hĂ€grar 🙂

Kom gÀrna med tips och förslag ...

Annons
Postat
Ja, en Duality frĂ„n SSL Ă€r ju alltid bra att ha! 😉

SUCK joo bra Ă€r den nog ... men min pappa heter inte Gates i efternamn sĂ„ det fĂ„r nog bli i ett annat liv 🙂 För jag misstĂ€nker att det Ă€r det enorma "mixerbordet" du pratar om borde kosta en ordentlig slant 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej alla glada,

GÄr och funderar pÄ en kompressor, har ingen erfarenhet av dessa prylar men jag har lÀst pÄ lite vad en kompressor gör! Samt att jag anvÀnder kompressorer i Logic.

Iaf sÄ jag gillar ljudet jag har idag, men skulle önska att det var lite mer rent och "punchigt" tycker att det lÀtt blir lite fadd ljudkaraktÀr nÀr jag spelar in. SÄ min tanke var lite att ni utifrÄn min utrustning kan ge mig rekommendationer och köprÄd för sÄdant som ni tycker Àr bra och "nödvÀndigt" för att fÄ bra ljud och goda förutsÀttningar!

Mina pryttlar idag,

Apogee Duet

ADK Mik Hamburg Edition

CME UF 50 Midiklav

Jag kör pĂ„ PODspeakers frĂ„n hifiklubben idag som "monitorer" men funderar pĂ„ nĂ„got mer seriöst men PODspeakersen fĂ„r funka ett tag till det finns sĂ„ mycket annat som hĂ€grar 🙂

Jag tycker att du ska lÀra dig det du redan har med kompressor i Logic först och frÀmst. Om du inte har nÄgon erfarenhet sÄ kommer inte nÄgra bÀttre kompressorer att hjÀlpa dig. Man fÄr ingen bÀttre mix för att man har bÀttre grejejer om man inte vet hur man anvÀnder dem. NÀr du vÀl har lÀrt dig kan det vara lÀge att byta upp sig till bÀttre sÄdana som t ex ett UAD-kort.

Ett punchigt ljud kan man fÄ nÀr man har lÀrt sig hur man anvÀnder kompressor. Ingen kompressor i sig sjÀlvt kan Ästadkomma ett punchigt ljud.

Redigerat av DieHard
Postat
Hej alla glada,

Mina pryttlar idag,

Apogee Duet

ADK Mik Hamburg Edition

CME UF 50 Midiklav

Jag tycker att du ska lÀra dig det du redan har med kompressor i Logic först och frÀmst. Om du inte har nÄgon erfarenhet sÄ kommer inte nÄgra bÀttre kompressorer att hjÀlpa dig. Man fÄr ingen bÀttre mix för att man har bÀttre grejejer om man inte vet hur man anvÀnder dem. NÀr du vÀl har lÀrt dig kan det vara lÀge att byta upp sig till bÀttre sÄdana som t ex ett UAD-kort.

Ett punchigt ljud kan man fÄ nÀr man har lÀrt sig hur man anvÀnder kompressor. Ingen kompressor i sig sjÀlvt kan Ästadkomma ett punchigt ljud.

Ok inte vad jag vill höra, Ă€ven om det var ett mycket verkligt och bra svar ... man mĂ„lar nog upp en bild om hur saker och ting fungerar och tror att det Ă€r lösningen pĂ„ all vĂ€rldens problem nĂ€r det i sjĂ€lva verket sitter skit bakom spakarna 😄 Tack för ditt svar!

En fundering dock UAD kortet kommer förutsĂ€tta att jag byter ut min iMac mot en Macpro jag kan inte sĂ€tta interna kort i iMacen ... sĂ„ dĂ„ pratar vi vaddĂ„ UAD kort 10 000 + macpro och minne sĂ„pratar vi minst 40 000 .... aj mitt huvud 🙂

Postat

Du har bra grejjer i dag sĂ„ mitt tips Ă€r snarare att du bör lĂ€ra dig lite om micplacering, testa lite med nĂ€rmickning, olika placering av mic. Sen sĂ„ Ă€r ju akustiken i det rum du spelar in viktig ocksĂ„. ADK Hamburg edition micken har ju ett ganska pĂ„tagligt vintagesound och Ă€r vĂ€l inte kĂ€nd för det mest brillianta och diskantrikaste soundet men det Ă€r fortfarande en mycket vĂ€lljudande mic som funkar utmĂ€rkt i de flestat situationer. Spela in soundet rent och testa med kompressor i efterhand, mjukavurpluggar funkar utmĂ€rkt. De medföljande pluggarna i Logic express rĂ€cker lĂ„ngt. 🙂

Postat
Du har bra grejjer i dag sĂ„ mitt tips Ă€r snarare att du bör lĂ€ra dig lite om micplacering, testa lite med nĂ€rmickning, olika placering av mic. Sen sĂ„ Ă€r ju akustiken i det rum du spelar in viktig ocksĂ„. ADK Hamburg edition micken har ju ett ganska pĂ„tagligt vintagesound och Ă€r vĂ€l inte kĂ€nd för det mest brillianta och diskantrikaste soundet men det Ă€r fortfarande en mycket vĂ€lljudande mic som funkar utmĂ€rkt i de flestat situationer. Spela in soundet rent och testa med kompressor i efterhand, mjukavurpluggar funkar utmĂ€rkt. De medföljande pluggarna i Logic express rĂ€cker lĂ„ngt. 🙂

Just micen Àr rÀtt val för mig, jag Àr ute efter det dÀr mera vintage soundet!

Iofs brukar jag inte mica gitarrerna i min Akustiska Cort sitter det Fishman mic som jag tycker ger ett mycket klart och detaljerat ljud!

Hagströms el gitarren sitter det ett par Humbucker 58 custom Hagstroms om jag inte missminner mig! Och den lĂ„ter riktigt fint med ... men Ă€ven dĂ€r Ă„terkommer lite vintage i dem men det passar mig utmĂ€rkt dĂ„ det mer eller mindre Ă€r det jag spelar 😉

Men man kanske skulle testa att micka upp med ADKn och leka lite som du sÀger för att se vad man fÄr för effekter av det!

Tack för svaret

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag stÀmmer in i kören att grejer har du tillrÀckligt med.

Det Àr rÀtt svÄrt att hemma fÄ ett dÀmpat och tydligt sÄngljud. Ofta har man en massa reflektioner som Äker in i micken och det lÄter badrum... komprimerar du detta sedan sÄ blir det oftast Ànnu vÀrre.

SÄ kanske som redan sagts av ovan pojkar, jobba pÄ mickplacering. Byt rum nÀr du spelar in... kanske lÄter nÄt annat rum bÀttre?

SjÀlv sitter jag i ett arbetsrum med bokhyllor pÄ tvÄ vÀggar och pÄ skrivborden ligger en massa böcker som tar bort reflektioner.

Hade tĂ€nkt att bygga ett separat inspelningsrum i kĂ„ken, men det Ă€r inte vĂ€rt besvĂ€ret. Böcker is teh shit 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.