Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada,

Går och funderar på en kompressor, har ingen erfarenhet av dessa prylar men jag har läst på lite vad en kompressor gör! Samt att jag använder kompressorer i Logic.

Jag spelar huvudsakligen gitarr och det kommer bli lite sång framöver med 🙂

Iaf så jag gillar ljudet jag har idag, men skulle önska att det var lite mer rent och "punchigt" tycker att det lätt blir lite fadd ljudkaraktär när jag spelar in. Så min tanke var lite att ni utifrån min utrustning kan ge mig rekommendationer och köpråd för sådant som ni tycker är bra och "nödvändigt" för att få bra ljud och goda förutsättningar!

Mina pryttlar idag,

Damage Controll Demonizer

Apogee Duet

Logic Express (kommer uppgraderas till Studio)

EZ Drummer (kanske köpa något drummkit här med)

ADK Mik Hamburg Edition

Behringer 4 kanals mixer (som jag aldrig använder)

CME UF 50 Midiklav

Kopplat till en iMac C2D den vita inte alu 😉

Jag kör på PODspeakers från hifiklubben idag som "monitorer" men funderar på något mer seriöst men PODspeakersen får funka ett tag till det finns så mycket annat som hägrar 🙂

Kom gärna med tips och förslag ...

Annons
Postat
Ja, en Duality från SSL är ju alltid bra att ha! 😉

SUCK joo bra är den nog ... men min pappa heter inte Gates i efternamn så det får nog bli i ett annat liv 🙂 För jag misstänker att det är det enorma "mixerbordet" du pratar om borde kosta en ordentlig slant 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hej alla glada,

Går och funderar på en kompressor, har ingen erfarenhet av dessa prylar men jag har läst på lite vad en kompressor gör! Samt att jag använder kompressorer i Logic.

Iaf så jag gillar ljudet jag har idag, men skulle önska att det var lite mer rent och "punchigt" tycker att det lätt blir lite fadd ljudkaraktär när jag spelar in. Så min tanke var lite att ni utifrån min utrustning kan ge mig rekommendationer och köpråd för sådant som ni tycker är bra och "nödvändigt" för att få bra ljud och goda förutsättningar!

Mina pryttlar idag,

Apogee Duet

ADK Mik Hamburg Edition

CME UF 50 Midiklav

Jag kör på PODspeakers från hifiklubben idag som "monitorer" men funderar på något mer seriöst men PODspeakersen får funka ett tag till det finns så mycket annat som hägrar 🙂

Jag tycker att du ska lära dig det du redan har med kompressor i Logic först och främst. Om du inte har någon erfarenhet så kommer inte några bättre kompressorer att hjälpa dig. Man får ingen bättre mix för att man har bättre grejejer om man inte vet hur man använder dem. När du väl har lärt dig kan det vara läge att byta upp sig till bättre sådana som t ex ett UAD-kort.

Ett punchigt ljud kan man få när man har lärt sig hur man använder kompressor. Ingen kompressor i sig självt kan åstadkomma ett punchigt ljud.

Redigerat av DieHard
Postat
Hej alla glada,

Mina pryttlar idag,

Apogee Duet

ADK Mik Hamburg Edition

CME UF 50 Midiklav

Jag tycker att du ska lära dig det du redan har med kompressor i Logic först och främst. Om du inte har någon erfarenhet så kommer inte några bättre kompressorer att hjälpa dig. Man får ingen bättre mix för att man har bättre grejejer om man inte vet hur man använder dem. När du väl har lärt dig kan det vara läge att byta upp sig till bättre sådana som t ex ett UAD-kort.

Ett punchigt ljud kan man få när man har lärt sig hur man använder kompressor. Ingen kompressor i sig självt kan åstadkomma ett punchigt ljud.

Ok inte vad jag vill höra, även om det var ett mycket verkligt och bra svar ... man målar nog upp en bild om hur saker och ting fungerar och tror att det är lösningen på all världens problem när det i själva verket sitter skit bakom spakarna 😄 Tack för ditt svar!

En fundering dock UAD kortet kommer förutsätta att jag byter ut min iMac mot en Macpro jag kan inte sätta interna kort i iMacen ... så då pratar vi vaddå UAD kort 10 000 + macpro och minne såpratar vi minst 40 000 .... aj mitt huvud 🙂

Postat

Du har bra grejjer i dag så mitt tips är snarare att du bör lära dig lite om micplacering, testa lite med närmickning, olika placering av mic. Sen så är ju akustiken i det rum du spelar in viktig också. ADK Hamburg edition micken har ju ett ganska påtagligt vintagesound och är väl inte känd för det mest brillianta och diskantrikaste soundet men det är fortfarande en mycket välljudande mic som funkar utmärkt i de flestat situationer. Spela in soundet rent och testa med kompressor i efterhand, mjukavurpluggar funkar utmärkt. De medföljande pluggarna i Logic express räcker långt. 🙂

Postat
Du har bra grejjer i dag så mitt tips är snarare att du bör lära dig lite om micplacering, testa lite med närmickning, olika placering av mic. Sen så är ju akustiken i det rum du spelar in viktig också. ADK Hamburg edition micken har ju ett ganska påtagligt vintagesound och är väl inte känd för det mest brillianta och diskantrikaste soundet men det är fortfarande en mycket välljudande mic som funkar utmärkt i de flestat situationer. Spela in soundet rent och testa med kompressor i efterhand, mjukavurpluggar funkar utmärkt. De medföljande pluggarna i Logic express räcker långt. 🙂

Just micen är rätt val för mig, jag är ute efter det där mera vintage soundet!

Iofs brukar jag inte mica gitarrerna i min Akustiska Cort sitter det Fishman mic som jag tycker ger ett mycket klart och detaljerat ljud!

Hagströms el gitarren sitter det ett par Humbucker 58 custom Hagstroms om jag inte missminner mig! Och den låter riktigt fint med ... men även där återkommer lite vintage i dem men det passar mig utmärkt då det mer eller mindre är det jag spelar 😉

Men man kanske skulle testa att micka upp med ADKn och leka lite som du säger för att se vad man får för effekter av det!

Tack för svaret

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag stämmer in i kören att grejer har du tillräckligt med.

Det är rätt svårt att hemma få ett dämpat och tydligt sångljud. Ofta har man en massa reflektioner som åker in i micken och det låter badrum... komprimerar du detta sedan så blir det oftast ännu värre.

Så kanske som redan sagts av ovan pojkar, jobba på mickplacering. Byt rum när du spelar in... kanske låter nåt annat rum bättre?

Själv sitter jag i ett arbetsrum med bokhyllor på två väggar och på skrivborden ligger en massa böcker som tar bort reflektioner.

Hade tänkt att bygga ett separat inspelningsrum i kåken, men det är inte värt besväret. Böcker is teh shit 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.