Jump to content
Annons

Iriver H120, Sony ECM-MS907 + Preamp?

Recommended Posts

Funkificator (oregistrerad)
Postat

Hej kamrater!

Trevligt forum detta. Folk verkar ha koll!

Efter att ha spelat trombon i 14 år och spelat i en rad orkestrar så har jag nu kommit till den punkt då jag vill börja göra lite enklare ínspelningar av ensembler, mestadels i dokumenteringssyfte. Min sambo spelar tvärflöjt på hög nivå så det är kul om man kan spela in lite "känsliga" saker också.

Nu till saken. Jag har sedan tidigare en Iriver H120 hårddiskbaserad Mp3-spelare. Dessa har (framförallt med modifierad firmware 'a la RockBox) många inställningar för att spela in på. Trevligt.

Av en kompis bytte jag till mig en Sony ECM-MS907 för en billig (600:-) peng för nåt år sedan. Har inte riktigt pulat så mycket med den sedan dess, men skulle häromdagen spela in mig själv och en kompis på trombon respektive piano. Micken ställdes upp på ca 3 m avstånd, och efter lite testande kom jag fram till att jag fick dra på "gain" i min mp3 till ca 17 av 20 för att höra något alls. När jag sedan lyssnade hemma på datorn så var det uppenbart att det var alldeles för svagt ljud.

Jag har läst om andra som också haft lite problem med denna mick på en iriver i motsats till på en MD, vilket förklarades med en mer "hot" mic in. Inte så begripligt.

Om jag förstått rätt så producerar micken en väldigt svag signal, och drar jag på gainen för högt får jag med massa oskönt brus o sus men också lite högre volym.

Jag har kollat runt och då insett att det nog är en mic-preamp jag behöver. Kan detta stämma? Skulle denna fungera?

http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm

När jag blivit lite mer haj på detta i framtiden kanske en bättre mick inhandlas. Men målsättningen är ändå att spela in ensembler/band i mer dokumentativt syfte, men det får ju gärna bli bra också!

Tacksam för hjälp!

Kar

Annons
Postat

Det ser ut som om den där MP3-spelaren enbart har lineingångar, så du måste alldeles riktigt ha en micpreamp för att det ska bli något vettigt av det. Micen är tydligen en elektret, så du får hålla koll på batteriet i den också. Det är ju lite retfullt om det tar slut mitt i bästa inspelningen någonsin... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.