Jump to content
Annons

Hjälp mig att trigga! :)


Rabieshund

Recommended Posts

Jag ska spela in mitt band snart och jag har fin koll på läget.. UTOM att jag vill trigga kagge och kanske virvel, men jag vet inte hur jag ska göra. Testade att söka men fick inte fram nåt vettigt. Grejen är att jag vill trigga med Addictive Drums och helst inte använda en enskild wav-sampling. Går det? Kom gärna med tips på trigg-pluggar och även hur man kan gå till väga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Drumagog är vad jag vet den mest använda trigg-pluggen, men då kan du inte använda addictive drums, utan den triggar wav-filer, sedan vet jag ju inte vad AD:s ljud är i för format, om det är i Wav så kan du ju impotera dessa till drumagog. Var det mera något sådant du var ute efter kanske? 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag är ute efter är ju att i alla fall virveln ska ha olika känslighet. Alltså om mina trumgubbe slår hårt så blir det ett hårt slag även efter triggen och likadant med löst. AD har ju, precis som alla andra trumpluggar, olika sorts anslagsljud och det är därför jag helst inte vill använda bara en sampling. Men jag vet inte, det kanske inte går? Jag har så sjukt dålig koll. Berätta gärna ni som har erfarenhet! 🙂 Och tack för svaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag är ute efter är ju att i alla fall virveln ska ha olika känslighet. Alltså om mina trumgubbe slår hårt så blir det ett hårt slag även efter triggen och likadant med löst. AD har ju, precis som alla andra trumpluggar, olika sorts anslagsljud och det är därför jag helst inte vill använda bara en sampling. Men jag vet inte, det kanske inte går? Jag har så sjukt dålig koll. Berätta gärna ni som har erfarenhet! 😛 Och tack för svaren.

Har du kollat drumagog som jag skrev om? Den använder sig inte av en sampling utan av mutlisamplingar för att få med anslagskänsligheten (precis som pluggarna), Testa demot så får du se om det är något du gillar. Om du vill använda t.ex just AD så behöver du göra om audiosignalen till midi.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Nej jag tänkte kolla upp det sen då jag är lite smått upptagen just nu. Men det låter ju bra! Då skulle man ju kunna mixa kagge och virvel som man vill ha dem i AD och sen exportera kanske. Lite drygt men det funkar väl. Hur bör man göra sen när man väl ska trigga? Typ lägga på massa gate, attack 0 ms och release 0 ms?

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Nej jag tänkte kolla upp det sen då jag är lite smått upptagen just nu. Men det låter ju bra! Då skulle man ju kunna mixa kagge och virvel som man vill ha dem i AD och sen exportera kanske. Lite drygt men det funkar väl. Hur bör man göra sen när man väl ska trigga? Typ lägga på massa gate, attack 0 ms och release 0 ms?

Du lägger bara drumagog på kanalen som du ska trigga, och sedan finns det rattar för hur känsligt den ska läsa av audiospåret osv, sedan mixar du den som vanligt som du mixar AD 😛 Är väldigt enkel, logisk och fungerar mycket bra, plus att om du tar hem demot så har du den ju gratis under tiden du mixar inspelningen iaf 😄

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Har just gjort en mix där jag triggat just kagge och virvel i efterhand. Just i Addictive Drums också för övrigt. Jag använde Audio to score-funktionen i Logic. Det var lite pill med att transponera alla noter till rätt trumma och justera velocityn men resultatet blev kanon. Kan verkligen rekommendera den metoden. Just eftersom man får lite variation i ljuden. Sen mixade jag det med lite av de inspelade ljuden (som jag misslyckats totalt med att spela in på ett bra sätt) så det blev ännu mindre stelt. Har du tillgång till Logic så är det värt att pröva.

Link to comment
Dela på andra sajter

KTDrumtrigger är rätt nice för att vara gratis. Bästa gratis triggern enligt mig. Den översätter trumslagen till midi som du sedan kan styra vilket virituelt intstument som helst med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...