Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag är i full gång med att spela in backup vocals. Försöker väl få till något som ska lika harmonier antar jag och inte bara sjunga rakt som lead vocals vilket jag anser låter lite tråkigt. Men jag får inte till det riktigt. Har pillat lite i Melodyne och där höjt lead vocals några toner (testat fram och tillbaka) och sedan lagt in det i Cubase med lite delay och effekter, men det blir inte bra. Låter falskt och orealistiskt hur jag än gör tycker jag. Har försökt sjunga själv, men det är as-svårt att sjunga harmonier. Får till det någon gång här och där men resten blir pannkaka. Så jag undrar om det finns några generella tips som kan hjälpa en en bit på vägen.

Tacksam för svar.

Annons
Postat

Har du testat att sjunga med stämman du gjorde som gehör? Så att du sjunger med samma noter om du förstår. Bör ju inte bli så orealistiskt

Bara en tanke 🙂

Postat

Jo, jag har testat det. Jag hade gärna velat sjunga i ljusare tonart som Mike Dirnt gör i Green Day, det tycker jag låter snyggt. Men det är otroligt svårt. Jag trodde Melodyne skulle fixa det åt mig, men det blir inte bra.

Postat

Du kan inte få det bra genom att höja eller sänka på måfå, som du verkar ha gjort. Börja med att ta samma toner som du har i ackorden, så blir det en bra start... 😊

[språkpolis mode on]"Backing Vocals" brukar man förresten säga - inte backup...[/språkpolis mode off]

Postat

ett tips om du har svårt att lägga stämmor är att du skriver en trallvänlig melodi som ligger under/lägre än orginalmelodin, denna kommer fungera som stämföring. Det blir lite lättare än att bara sjunga på ackordtoner om man inte är så van. Sibelius (eller annat notprogram) är kanon för att skriva ner stämmor och höra hur det kommer låta på ett ungefär.

Postat

Tack för hjälpen, men jag greppar ändå inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag bara sjunga som jag sjunger huvudsången menar ni? Jag vill ju ha någon form av stämma. Känns som att melodyne borde fixa det eftersom man kan lyfta sången till vilken ton man vill, men det låter ändå falskt. :-(

Postat
Känns som att melodyne borde fixa det eftersom man kan lyfta sången till vilken ton man vill, men det låter ändå falskt. :-(

Bättre är väl att sjunga in stämma och låta melodyne fixa do, falska tonerna.

Melodyne kan fixa sura toner men inte en sur röst.Om det inte låter bra kanske du inte är tillräckligt bra och behöver öva lite mer.

Postat

Det är inte det att jag är missnöjd med hur jag sjunger, utan att det är svårt att få det i en tillfredställande tonart. Det är en teknikfråga. Ibland lyckas jag och då låter det grymt bra, men i vissa låtar är det helt omöjligt för mig att hitta ett bra läge. Jag får helt enkelt köra på omtagning efter omtagning. Verkar inte finnas några genvägar.

Postat
Det är inte det att jag är missnöjd med hur jag sjunger, utan att det är svårt att få det i en tillfredställande tonart. Det är en teknikfråga. Ibland lyckas jag och då låter det grymt bra, men i vissa låtar är det helt omöjligt för mig att hitta ett bra läge. Jag får helt enkelt köra på omtagning efter omtagning. Verkar inte finnas några genvägar.

Du kanske gör vissa låtar i en tonart som du inte klarar av att sjunga i? Då är det bättre att transponera låten så att den passar ditt röstläge - eller så får du leta upp någon annan att samarbeta med, om du inte vill transponera...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.